تاثیر و نقش رنگ ها در دکوراسیون اداری

دکوراسیون اداری یکی از عوامل تاثیرگذار در روحیه کارمندان، نشاط محیط و افزایش اثربخشی است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با تاثیر رنگ ها در دکوراسیون اداری که نقش مهمی در طراحی داخلی ایفا می­کنند صحبت کنیم.

علت این است که هر رنگ پیغام خاصی دارد که در صورت مداوم وقت­گذراندن با آن، توانایی دریافت آن پیام را پیدا کرده و تاثیرات آن را در روند کار و روحیه خود مشاهده خواهیم کرد.

معرفی اجزای دکوراسیون اداری

زمانی که صحبت از دکوراسیون یا طراحی داخلی در اداره می­ شود، ذهن افراد سمت این سوال می­رود که اجزای دکوراسیون­ های داخلی از چه آیتم­ هایی تشکیل می ­شود؟ آیا منظور از رنگ دکوراسیون اداره، همان رنگ دیوارها است؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که صندلی اداری، میز اداری و مبلمان اداری نیز از اجزای تشکیل­ دهنده دکوراسیون یک اداره هستند و تاثیر رنگ ها در دکوراسیون اداری بسیار زیاد و حائز اهمیت است.

دکوراسیون اداری رنگ سفید

نکاتی که باید در انتخاب نوع و رنگ مبلمان اداری بدانید

مبلمان نقش مهمی در چیدمان اداری دارند. ب­طوری که برای هر یک از اتاق­ های جلسه، مدیریت، پذیرش و استراحت باید نوع خاصی از مبل را انتخاب و اقدام به خرید آن کرد. به همین دلیل در ادامه به بررسی انواع و مناسب­ ترین رنگ برای انواع مدل از مبلمان خواهیم پرداخت.

نکات مهم در رابطه با مبلمان پذیرش اداره

فضای پذیرش یک اداره باید مبل ­های راحت و در عین حال شیکی داشته باشد. زیرا پذیرش جایی است که اولین بار مشتری­ ها، کارفرماها و شرکای کاری به آن وارد می­ شوند.

توجه داشته باشید که رنگ مبل­ ها در این قسمت باید علاوه بر هم­خوانی با لوگو و رنگ سازمانی شما، طیف گسترده­ ای از رنگ ­های خنثی را دنبال کند. چراکه نباید چشم از بودن در این قسمت از اداره خسته شود و همزمان منتظرماندن در این محیط برای مشتری و کارفرما کسل­ کننده باشد.

اتاق­ های جلسه اداره باید دارای چه نوع مبلمانی باشند؟

این اتاق­ ها از میز اداری و صندلی اداری تشکیل می­شوند. نکته قابل توجه در رابطه با این اتاق­ ها این است که افراد در این محیط ­ها یا در حال آموزش ­دیدن هستند یا باید تمام دقت و حواس خود را روی موضوعات مطرح­ شده در جلسه معطوف کنند.

به همین دلیل توصیه ما این است که به­ دنبال میز و صندلی­ های رسمی و کلاسیک باشید. چون راحتی افراد در اتاق ­های جلسه، موجب خواب­ آلودگی و کسالت آن­ها خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که استفاده از رنگ­ های خنثی مثل طوسی و خاکستری باعث می­ شود که محیط درگیر جوهای پرنشاط و دوستانه نشود و افراد به ­دلیل اینکه نیاز به تمرکز بالا دارند، حواس خود را جای دیگری معطوف نکنند.

رنگ و نوع مبلمان اداری اتاق استراحت

همان­طور که از نام این اتاق پیداست، افراد در این فضا نیاز به استراحت و آرامش دارند. از این رو در دکوراسیون اداری این اتاق­ها باید از مبلمان راحتی استفاده کرد.

در رابطه با رنگ این فضا هم باید گفت که بهتر است به­دنبال استفاده از رنگ­هایی باشید که پیغام آن­ها در دعوت به آرامش و راحتی خلاصه می­شود.

اتاق مدیریت در یک اداره باید چه ویژگی­هایی داشته باشد؟

اتاق مدیریت محل تمرکز مدیر، برقراری ملاقات­های کاری و بررسی عملکرد کل اعضای مجموعه است. به همین دلیل باید علاوه بر فراهم­ کردن آرامش رییس سازمان، طراحی خوش­ سلیقه و کلاسیکی داشته باشد.

باید اضافه کنیم که هدف از ایجاد چنین اتاقی، ساختن فضایی است که بتواند با سلیقه همه افراد از جمله مدیر، کارمندان و مشتری­ها هماهنگ باشد و شرایط کار را برای مدیریت ساده کند.

به همین دلیل توصیه می­ شود که هنگام انتخاب یک دکوراسیون اداری ایده­ آل برای کسب­ و کار خود، توجه ویژه­ ای روی اتاق مدیریت و قرار ملاقات­ های رییس با افراد خارج از سازمان داشته باشید و به تاثیر رنگ ها در دکوراسیون اداری و دکوراسیون اتاق مدیریت توجه کنید.

آشنایی با رنگ­ها و پیغام­ هایی که ارسال می­ کنند

رنگ­ها نقش مهم و غیرقابل انکاری در دکوراسیون اداری دارند. زیرا خلق یک تعادل هماهنگ و اصولی باعث می­شود تا انتقال پیام ساده­تر شود و تداوم آن در ذهن افراد افزایش پیدا کند.

تاثیرات روانی رنگ، مسائلی آنی و لحظه­ای هستند که احساسات ما را درگیر می­کنند. از این رو اگر به­دنبال شناخت آن­ها و پیداکردن یک رنگ ایده­آل برای طراحی و پارتیشن اداری هستید، به رنگ­هایی که در ادامه معرفی کرده­ایم توجه کنید.

آیا استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی درست است؟

رنگ زرد گرمابخش بوده و محیط خود را بشاش و پرانرژی می­کند. این رنگ در همه جوامع به­معنای شکوه و جلال است و به­عنوان یک نماد از خورشید شناخته می­شود.

زرد اگر در روشن­ترین حالت خود باشد، موجب افزایش انرژی شده و یک رنگ جاافتاده و دلپذیر است. ترکیب این رنگ با مشکی قدرت زیادی به دکوراسیون اداری کسب­وکار شما خواهد بخشید.

اما لحاظ کنید که پیغام این رنگ در “بیشتر به من توجه داشته باشید” خلاصه می­شود. از این رو مقدار استفاده از آن را تا حد امکان کاهش داده و کنترل کنید.

تاثیرات رنگ قهوه­ ای در دکوراسیون داخلی یک اداره

قهوه­ای رنگی است که تداعی­کننده خاک و زمین بوده و جوهره اصلی پایداری است. به همین دلیل این رنگ را تحت عنوان یک حامی و محافظ می­شناسند که تونالیته­های مختلف آن نظیر آجری، برنزه، خاکی و سفالی نیاز یک دکوراسیون اداری را از رساندن پیغام دوام و صمیمیت پاسخ می­دهد.

استفاده از پارتیشن اداری قهوه­ای در ترکیب با سفید باعث می­شود که محیط کار حالتی کلاسیک و دوستانه به خود گرفته و فضای کار مملو از احترام و توجه شود.

از این رو اگر در لگوی بیزینس شما رنگ قهوه­ای به­کار رفته است، پیشنهاد می­کنیم که استفاده از این رنگ را در ترکیب با رنگ­های خنثی به دکوراسیون داخلی محل کسب­وکار خود اضافه کنید.

معرفی رنگ آبی و تاثیرات بی­نظیر آن در دکوراسیون اداری

آبی نماد ثبات، آرام­بودن، سکوت و اطمینان است. زیرا این رنگ با آسمان و دریا در ارتباط بوده و با توجه به اینکه دریا هیچ­وقت خشک نمی­شود و آسمان تحت هیچ شرایطی فرو نمی­افتد، می­توان آن را به­عنوان یک پیغام اعتماد و سکون در نظر گرفت.

در علم روان­شناسی اثبات شده­است که چشم انسان با دیدن رنگ آبی یک پیغام شیمیایی به مغز ارسال می­کند و آن پیام چیزی به­جز آرامش و اطمینان نیست.

به همین دلیل با توجه به اینکه محیط اداری باید مملو از حس آرامش و سکوت باشد، پیشنهاد می­کنیم که از رنگ آبی در چیدمان اداری خود استفاده کنید.

لازم به ذکر است که آبی را به­عنوان رنگی می­شناسند که ویژگی­های جنسیتی کمتری دارد. پس با در نظرگرفتن اینکه در محیط­های کاری شاهد حضور آقایان و خانم­های زیادی هستیم، بهتر است که از خصوصیات بی­نظیر این رنگ، بهره­مند شویم.

معرفی رنگ قرمز و تاثیر آن در محل کار

قرمز یک رنگ سرزنده، مهیج و محرک است که غده هیپوفیز با دیدن آن فعال می­شود. این رنگ می­تواند فشار خون را بالا برده و سرعت نفس­کشیدن را افزایش دهد.

به همین دلیل جای تعجب ندارد که استفاده از این رنگ در خرید میز و صندلی اداری توصیه نمی­شود. همچنین تحت هیچ شرایطی نباید در ساخت پارتیشن­ها از رنگ قرمز استفاده شود.

علت این است که محیط کار باید دارای آرامش، ثبات و تمرکز باشد و رنگ قرمز خلاف تمام قوانین گفته­شده عمل خواهد کرد.

رنگ سبز چه نقشی در تازگی محیط اداری دارد؟

سبز رنگی است که خاصیت التیام­بخشی داشته و محیط کار را تازه و با طراوت می­کند. باید بگوییم که در میان تمام رنگ­ها، سبز بیشترین طیف رنگی را در اختیار طراحان دکوراسیون داخلی قرار می­دهد.

بنابراین با توجه به اینکه اکثر مردم تم­های سبز را با طبیعت اطرافشان پیوند می­زنند، می­توان نتیجه گرفت که خرید مبلمان اداری سبز رنگ، موجب افزایش تازگی و تمیزی محیط کار خواهد شد. البته به­ شرطی که از تم رنگی درستی برای این هدف استفاده کنید.

 

دکوراسیون سبز

معرفی رنگ سفید و تاثیرات گسترده آن

سفید رنگی روشن، پاک و خالص است. به همین دلیل می­تواند تداعی­­کننده یک حس سبک و راحت باشد. از این رنگ معمولا برای ایجاد تضاد با سایر رنگ­ها استفاده می­کنند.

به­طوری که فرقی نمی­کند از پارتیشن اداری و صندلی اداری قهوه­ای استفاده کنید یا آبی؛ مهم این است که با استفاده از سفید می­توانید میزان تاثیر هر یک از رنگ­ها را کنترل کنید.

بررسی ویژگی­های رنگ مشکی و قدرت آن در دکوراسیون داخلی

در دکوراسیون اداری هر جا که صحبت از قدرت، زیبایی و کلاسیک­بودن می­ شود، ذهن همه افراد سمت رنگ مشکی می­رود. این رنگ به ­واسطه مرموز و قدر بودن، همواره روی ذهن افراد تاثیرگذار است.

از رنگ مشکی بیشتر برای بیان برازندگی، سطح بالابودن یک محیط و در نهایت قدرت استفاده می­شود. به همین دلیل است که در دکوراسیون داخلی اکثر بیزینس ­ها مشاهده می­کنیم که صاحبین کسب وکار استفاده از این رنگ قدرتمند را به سایر رنگ ها ترجیح می­ دهند.

بدون رنگ­های خنثی، هیچ دکوراسیونی تکمیل نمی­ شود

رنگ­های خنثی با عناوینی نظیر بی­طرف بودن، همیشه نو، کلاسیک و آرام شناخته می­شوند. از این رو حتی اگر به­عنوان رنگ اول و دوم دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار نگیرند، در جایگاه سومین رنگ و با هدف تکمیل­کردن فضای رنگی به آن­ها توجه ویژه­ای خواهد شد.

جمع­ بندی

تاثیر رنگ در دکوراسیون اداری به­ حدی بالاست که باید در انتخاب آن توجه زیادی داشت. به­طوری که توصیه می­شود رنگ سازمانی را به گونه­ای انتخاب کنید که با همه قسمت­های اداره از جمله اتاق مدیریت، پذیرش، محل استراحت و کارکردن کارمندان هماهنگ باشد.

برای این منظور می­توانید از انواع رنگ­های سفید، سیاه، خنثی، آبی، قهوه­ای، زرد و سبز استفاده کنید که هر کدام از آن­ها برای ایجاد یک فضای خاص با ارسال پیغام­های مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند.

یک پاسخ به “تاثیر و نقش رنگ ها در دکوراسیون اداری”

  1. ناصر طهرانی گفت:

    باعرض ادب واحترام و با سلام و با آرزوی موفغیت شما در این امر خطیر تصاویر ارسالی نمونه کارهای شما را در سایت دیدم که بسیار مهندسی وهنرمندانه بود هم در ساخت و هم رنگ وانتخاب رنگهای بکار برده شده در کارهای اراعه شده و هم در چیدمان آنها و این چیزی که این بنده خدمت شما اراعه میدم اینکه محیط کار برای ما انسانها باید گفت که خانه اصلی ما به حساب میاد چرا که انسان بیش از آنکه در خانه و در کنار اهل خانه باشد (منظور زن و فرزندان و شاید هم پدر و مادر تمام وقتش بیشتر تو محیط کار و با مدیر همکار و تو کارهای اداری با ارباب رجو پس بنا بر این نباید یک چنین محیط های برای افراد ناخوشایند و دگیر و نا عم باشد و دست آخر در پایان یک روز کاری کوله باری مضاعف از خستگی بر دوش کار مندان و افرادی که در محیط کار حضور دارند بگذارد و در بعضی موارد باعث ناخشنودی ارباب رجو هم به آن محیط بشود با آرزوی روز افزون بهروزی و موقیت برای شما عزیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *