استفاده از دکوراسیون اداری مدرن و ارگونومیک برای افزایش انگیزه نیروی انسانی

دکوراسیون اداری مدرن یکی از فاکتورهای مهم در شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌شمار می‌رود که باید برای اجرای آن اصول متنوعی را در نظر گرفت.

در واقع باید در نظر داشته باشید زمانی که به تمام اصول این مسئله توجه کنید، محیط کاری به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که باعث راحتی و آرامش پرسنل خواهد شد.

از همین رو المان‌های متفاوتی در طراحی فضای اداری دخیل بوده که هدف از اجرای هر کدام، افزایش بهره‌وری کارکنان است که تا حدی زیادی می‌تواند در موفقیت کسب‌وکارها نیز حائز اهمیت باشد.

در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا نکات و اصولی که برای طراحی یک دکوراسیون اداری مدرن و محیط‌کاری مناسب به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم.

دکوراسیون اداری و انواع روش‌های مورد استفاده

در واقع طراحی اداری به معنای چگونگی چیدمان دقیق و صحیح تمام تجهیزات و المان‌های مورد استفاده در محیط و همچنین تناسب آن با نوع کاربری فضا بوده و برای این منظور 2 روش مختلف در نظر گرفته می‌شود که شامل طراحی باز و بسته است.

در طراحی اداری از نوع بسته، تلاش بر این است تا با استفاده از پارتیشن و تجهیزات مختلف، فضای داخلی به بخش‌های مجزا تقسیم شود.

این در حالی است که رویکرد دکوراسیون اداری باز به سمتی حرکت می‌کند که تا حد امکان از دیوارهای کمتری استفاده شود و محیط باز و گسترده‌تری را برای دسترسی و تعامل میان کارکنان ایجاد کند‌.

البته باید این را هم در نظر بگیرید که فضاهای باز ممکن است باعث فقدان حریم خصوصی افراد شود، از همین رو در هر 2 روش طراحی باز و بسته باید به ایجاد فضاهای عمومی و خصوصی توجه کافی داشته باشید.

در هر کدام از این روش‌ها نکاتی برای چیدمان تجهیزات در نظر گرفته می‌شود تا در نهایت به ایجاد فضایی مناسب و راحت برای فعالیت کارکنان منجر شود.

اهمیت میز اداری در دکوراسیون اداری مدرن

رعایت اصول لازم برای دکوراسیون اداری چه تاثیراتی به­ دنبال دارد

بسیاری از افراد بر این باور هستند که قرارگیری در محیطی با دکوراسیون اداری مدرن، مناسب و اصولی در عملکرد آنها تاثیر به‌سزایی دارد، ایجاد فضایی مناسب برای ارتباط کارکنان، زمانی فراهم می‌شود که چیدمان مطلوب و متناسبی در محیط فراهم شود.

هنگامی که شما به این موضوع اهمیت می‌دهید، در کنار زیبایی و جذابیت محیط، انتظار می‌رود تا تاثیراتی روی کارکنان داشته باشد، از همین رو رعایت  اصول مهم و اساسی در چیدمان داخلی ادارات مزایای زیر را برای افراد به‌همراه دارد:

  • کارکنان کمتر خسته می‌شوند.
  • در زمان انجام فعالیت‌های شغلی تمرکز بیشتری روی کار خود دارند.
  • میزان رضایت شغلی تا حدودی بالاتر می‌رود.
  • کیفیت کاری افزایش پیدا می‌کند.

در ضمن باید این نکته را هم در نظر بگیرید که در کنار تاثیرات مثبت فضا بر روی کارکنان، توجه به نکات طراحی اداری باعث جلب نظر مراجعه‌کنندگان نیز می‌شود.

چه نکاتی برای دستیابی به یک دکوراسیون مناسب اهمیت دارد؟

درصورتی‌که قصد دارید طراحی ویژه و مناسبی را در شرکت خود اجرا کنید، نیاز است تا نکات کلیدی و مهم آن را در نظر داشته باشید.

اهمیت نورپردازی کاربردی و هوشمندانه

در ابتدا فضای کاری باید به‌گونه‌ای طراحی شود که نورپردازی مناسبی داشته باشد و علاوه‌بر کاربری معمول تجهیزات روشنایی در هر فضایی، باید در محیط کارایی به‌صورت کارآمد این فرایند را انجام دهید تا مانع از دل­زدگی کارکنان شود.

درست است که بدون وجود نور، نمی‌توان به‌خوبی امورات را انجام داد اما در صورتی که شدت آن بالا باشد، این امکان وجود دارد که افراد در مدت­زمان کوتاهی دچار کلافگی شوند.

از طرف دیگر نیز چنانچه نور محیط خیلی کم باشد، به‌سرعت باعث خستگی کارکنان خواهد شد. این نکته را باید بدانید که افراد بیشتر زمان خود را در محیط کاری می‌گذرانند از همین رو نور نامناسب فضا در ایجاد خستگی چشم و سردرد تاثیرگذار است.

درصورتی‌که فضای کاری شما از نور طبیعی مناسبی برخوردار نیست، سعی کنید تجهیزات روشنایی مصنوعی را به‌صورت دقیق و هوشمندانه مورد استفاده قرار دهید.

به‌طور کلی در نورپردازی دکوراسیون‌های اداری از ۴ روش استفاده می‌کنند که شامل عمومی، تاکیدی، تزئینی و وظیفه‌ای بوده که هر کدام از این موارد روی تناسب نور دریافتی در هر بخش از شرکت دخیل است.

تاثیر رنگ‌ها در دکوراسیون اداری و ایجاد شادابی در کارکنان

زمانی که به اهمیت رنگ‌ها در دکوراسیون اداری مدرن اشاره می‌شود، منظور تناسب رنگ دیوارها با تجهیزات و المان‌های محیطی است.

در نظر داشته باشید که استفاده از رنگ‌های تیره یا روشن، تاثیرات متفاوتی روی فضا دارد‌، طیف رنگی تیره فضایی حرفه‌ای و خاص را ایجاد می‌کنند و باید در حدی از آنها استفاده شود که محیط را تاریک نکند، از طرفی طیف­های روشن می‌تواند محیطی شاداب و جذاب را به‌وجود آورد.

درصورتی‌که به ایجاد حس آرامش در محیط اهمیت می‌دهید رنگ‌های سبز و آبی چنین حالتی را به‌خوبی القا می‌کند، قرمز نیز در ایجاد انرژی و حس خلاقیت تاثیرگذار است.

به‌طور کلی سعی کنید طیف رنگی مناسبی را در کنار هم قرار دهید تا محیطی شاداب و جذاب را برای فعالیت کارکنان به‌وجود آورد.

تاثیر رنگ ها در دکوراسیون اداری مدرن، دفتر مرکزی یوتیوب

با استفاده از گیاهان در دکوراسیون اداری، محیطی باطراوت خواهید داشت

می‌توان گفت استفاده از گیاهان راهی کم‌هزینه برای ایجاد محیطی باطراوت و زیبا خواهد بود. زمانی که گیاهان مختلف را در دفتر کار قرار می‌دهید احساس جذابیت و گرمای بیشتری به محیط کار شما می‌دهد.

وجود گل و گیاه در محل کار حس تازگی و نشاط را در کارکنان ایجاد می‌کند و از سوی دیگر نیز در تهویه هوا نقش پررنگی دارد.

میز و مبلمان؛ بخشی کلیدی و مهم در دکوراسیون اداری

بیشتر فعالیت‌های شما در دفتر کاری روی صندلی انجام می‌شود و از همین رو می‌توان گفت مبلمان اداری نقش بسیار مهمی در چیدمان داخلی ادارات دارد‌.

علاوه‌بر اینکه مبل اداری تاثیر زیادی در زیبایی محیط دارد، نمی‌توان اهمیت این تجهیزات در سلامتی جسمانی افراد را نادیده گرفت.

در واقع مهم‌ترین تجهیزاتی که شما برای چیدمان اداری استفاده می‌کنید و باید به تناسب رنگ آن با محیط اهمیت دهید، میز و مبلمان است.

میز اداری که برای اتاق مدیریت در نظر گرفته شده با آن چیزی که سایر کارکنان استفاده می‌کنند تفاوت‌هایی دارد، از سوی دیگر در اتاق کنفرانس نیز از مدل دیگری برای چیدمان داخلی استفاده می‌شود.

بر همین اساس زمانی که قصد دارید برای شرکت میز اداری و مبلمان اداری مناسبی انتخاب کنید، در ابتدا باید نوع کاربری آن و فضایی که قرار است این تجهیزات را قرار دهید، مشخص شود.

با توجه به اینکه چنین تجهیزاتی بیشتر فضای اداره را به خود اختصاص می‌دهند، در زمان ورود به یک دفتر کاری اولین چیزی که نگاه بیننده را جلب می‌کند، مبلمان و نحوه چیدمان آن است.

نکته دیگری که در خصوص این تجهیزات اهمیت زیادی دارد، این است که باید ابعاد میز و صندلی با فضای مورد استفاده متناسب باشد.

اگر محیط کاری شما کوچک است، حتی اگر زیباترین مبلمان را هم انتخاب کنید تا زمانی که باعث شلوغی فضا می‌شود، جلوه و ظاهر زیبایی برای دکوراسیون اداری ندارد.

از طرف دیگر نیز محیط‌هایی با وسعت زیاد دست شما را برای انتخاب یک ست میز و مبلمان زیبا و شیک باز می‌کند و می‌توانید با کمک این تجهیزات فضای کاری را به بهترین شکل طراحی کنید.

میز اداری ارگونومیک در دکوراسیون اداری مدرن

 ارگونومیک‌بودن مبلمان را در نظر بگیرید

در زمان خرید مبلمان، بررسی اصول مربوط به ارگونومیک بسیار حائز اهمیت است، در واقع این موضوع به طراحی و ساخت تجهیزات به‌منظور راحتی بیشتر می­پردازد.

رعایت استانداردهای مهم و اصولی در طراحی و تولید این تجهیزات باعث می‌شود تا در هنگام استفاده، شکل بدن افراد به‌خوبی حفظ شده اما زمانی که محصولاتی بی‌کیفیت و غیراستاندارد برای محیط کاری استفاده شود، بعد از مدتی آسیب‌هایی را برای ستون فقرات ایجاد می‌کند.

اگر شما هنگام کارکردن احساس راحتی نداشته باشید، خیلی زود خسته می‌شوید و میزان عملکرد شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

علاوه‌بر مبلمان، میزهای مورد استفاده در ادارات نیز باید از اصول ارگونومیک پیروی کنند و ارتفاع آن باید به‌گونه‌ای در نظرگرفته شود که با حالت و ارتفاع صندلی تناسب کافی داشته باشد‌.

سبک‌های مختلفی که برای دکوراسیون قابل اجرا است

برای اجرای دکوراسیون داخلی در شرکت‌ها و ساز‌مان‌های مختلف معمولا از سبک کلاسیک یا مدرن استفاده می‌شود و طرفداران زیادی دارند. طراحی کلاسیک را می‌توان نوعی سبک رسمی و اصیل در نظر گرفت که به‌طور معمول برای فضاهای کاری با وسعت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مبلمانی که برای این سبک در نظر گرفته شده، معمولا از نوع چوبی است و برای ایجاد محیطی گرم و صمیمی، اغلب از رنگ‌های تیره استفاده می‌شود.

در سبک مدرن به دکوراسیون ساده و شیک اهمیت زیادی داده می‌شود و می‌توان آن را نوعی طراحی جدید و امروزی در نظر گرفت. هیچ­گونه تجملاتی در سبک مدرن وجود ندارد و اصل مهم در اجرای آن نظم و سادگی محیط بوده و مبلمانی که در این نوع طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل انواع مواد اولیه همچون فلز، چوب و ام‌دی‌اف است.

جمع­‌بندی

دکوراسیون اداری مدرن اهمیت زیادی در میزان عملکرد و بهره‌وری کارکنان دارد، با توجه به اینکه افراد بیشتر وقت خود را در محیط‌های کاری می‌گذرانند باید فضا به‌گونه‌ای باشد که مانع از بروز خستگی آنها شود.

برای طراحی دکوراسیون اداری سازمان‌ها معمولا از ۲ روش باز و بسته استفاده می­کنند که در هر کدام اهداف و اصول خاصی در نظر گرفته می‌شود.

ایجاد انگیزه و حس شادابی در کارکنان از طریق طراحی فضا، نیازمند رعایت نکات مختلفی بوده که شامل ترکیب رنگ، مبلمان، استفاده از گیاهان و نورپردازی است.

تمامی این نکات باید در راستای ایجاد محیطی آرام و راحت در نظر گرفته شود، سبک‌هایی که برای طراحی محیط اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز شامل کلاسیک و مدرن است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *