کانتر دنیته

چه تفاوتی میان کانتر و میز منشی وجود دارد؟

اگر شما هم در حال راه‌اندازی یک شرکت هستید یا طراحی داخلی یک اداره یا سازمان را بر عهده گرفته‌اید، احتمالاً با این سؤال روبه‌رو شده‌اید که میز منشی مناسب‌تر است یا کانتر؟ البته پاسخ این سؤال خیلی مهم است؛ چراکه مشتریان اولین برخوردی که با شرکت و کارمندان آن دارند از طریق این بخش از مبلمان داخلی خواهد بود.

در واقع اولین کاری که مشتری و ارباب‌رجوع بعد از ورود به شرکت یا اداره انجام می‌دهد این است که به دنبال میز منشی یا کانتری برای پاسخگویی به مشتریان بگردد. شما هم برای اینکه طراحی خوبی برای شرکت خود داشته باشید، قبل از هر چیز باید تفاوت‌های میان کانتر و میز منشی را بدانید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

میز منشی چیست؟

میز منشی معمولاً در شرکت‌ها، در محل ورودی مراجعان قرار می‌گیرد. این میز باید به‌گونه‌ای متفاوت از سایر میزهای موجود در اتاق طراحی شده باشد که مراجعین بلافاصله بعد از ورود بدانند باید به سمت کدام میز بروند و درخواستشان را مطرح کنند. با این حال میز منشی همان طور که از نامش پیداست میزی است که متعلق به منشی است تا پشت آن بنشیند و به انجام وظایفش بپردازد.

میز کانتر

ویژگی‌های میز منشی

همان طور که گفته شد میز منشی متعلق به منشی است و فضایی را برای انجام وظایف او فراهم می‌کند. به همین دلیل روی میز باید دارای فضای کافی برای قرار دادن کامپیوتر و احیاناً تزئینات مورد نظر مثل گلدان و… باشد. در زیر میز نیز کشوها و قفسه‌بندی‌های مناسب و کافی می‌تواند برای دسته‌بندی لوازم و مدارک به کار رود، به خصوص اگر یک کشو یا کمد آن دارای قفل باشد.

میز منشی به طور کلی ظاهری شبیه به یک میز تحریر اداری دارد. بنابراین از نظر سایر ویژگی‌های کلی مانند ارتفاع، قرار گرفتن صندلی در پشت میز، طراحی و کیفیت مانند یک میز تحریر اداری است. هرچند بنا به درخواست مشتری می‌تواند لوگوی شرکت را بر روی خود داشته باشد.

کانتر چیست؟

میز کانتر بیشتر در اماکن اداری و سازمان‌هایی استفاده می‌شود که خدماتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. بیشترین کاربرد کانتر در این فضاها، جداسازی بخش مشتریان و کارمندان از یکدیگر است تا کارمندان از پشت کانتر و به مشتریانی که در سوی دیگر آن ایستاده‌اند خدمات ارائه دهند. به خصوص به عنوان بخش پذیرش در بیمارستان‌ها، هتل‌ها، دفاتر خدمات هواپیمایی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته نباید از تأثیر طراحی و زیبایی کانتر در فضاسازی و جلوه دادن به فضای اداره یا سازمان گذشت.

پارتیشن شیشه ایی

ویژگی‌های کانتر

از آنجا که کانتر به نوعی از یک طرف متعلق به کارمندان و از طرف دیگر متعلق به مشتریان است، باید در یک سمت فضایی برای کارمندان داشته باشد تا کامپیوتر و وسایل خود را روی آن قرار دهند و در سمت دیگر فضایی برای مشتریان فراهم کند تا بتوانند در صورت نیاز برگه‌هایشان را روی آن قرار داده یا چیزی بنویسند. ضمن اینکه کانتر باید فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات مختلف نظیر کامپیوتر، لپ‌تاپ، پرینتر، کارتابل و… را داشته باشد، و چون معمولا چند نفر پشت آن کار می‌کنند، در نتیجه باید از کشوهای کافی هم برخوردار باشد.

کانترها علاوه بر اینکه ارتفاع بلندتری نسبت به میز منشی دارند، معمولاً از طراحی‌های پیچیده‌تری نیز برخوردارند. به گونه‌ای که اغلب اوقات لوگو و نام برند در طراحی استفاده می‌شود. در ضمن بنا به نیاز مشتری گاهی طرحی انتخاب می‌شود که بتوان محصولات را نیز روی آن در معرض نمایش گذاشت و در واقع برای معرفی محصولات مناسب باشند. همین طراحی خاص می‌تواند به جلب نظر مشتری و بالا بردن سطح کلاس محیط کار کمک کند.

میز کانتر

تفاوت میز منشی و کانتر در چیست؟

احتمالاً تاکنون با توجه به ویژگی‌هایی که برای میز منشی و کانتر ذکر شد تا حدودی به تفاوت‌های آن‌ها پی‌برده‌اید. اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این تفاوت‌ها داشته باشیم، به صورت موردی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. کانتر بیشتر به عنوان پیشخوان عمل می‌کند، در حالی که میز منشی مثل یک میز تحریر اداری بوده و متعلق به منشی است.
  2. ماهیت کانتر به گونه‌ای است که مشتریان و مراجعان پشت آن می‌ایستند تا جواب خود را بگیرند، اما میز منشی این ماهیت را ندارد، بلکه بیشتر مکانی است که منشی شرکت کارهایش را پشت آن انجام می‌دهد و در عین حال مراجعان را راهنمایی می‌کند.
  3. کانترها قابلیت طراحی‌های پیچیده، خاص و منحصر به فرد را دارند، در حالی که میز منشی عموماً ساده‌تر است.
  4. کانتر ارتفاع بیشتری نسبت به میز منشی دارد (۹۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر) به طوری که مشتریان به صورت ایستاده قادر به ارتباط به کارمند پشت کانتر باشند، اما ارتفاع میز منشی به اندازه یک میز تحریر ساده است (۷۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر).
  5. کانترها می‌توانند در طول و عرض‌های متنوعی طراحی شوند، اما طول و عرض میز منشی از یک استاندارد مشخص تبعیت می‌کند.

جمع‌بندی

از اصول طراحی داخلی برای فضاهای اداری و شرکت‌ها، استفاده از میز منشی یا کانتر هم به عنوان فضایی برای مراجعه ارباب‌رجوع و هم به عنوان عنصری برای طراحی و فضاسازی داخل اتاق است. انتخاب میز منشی یا کانتر باید بر اساس نوع شرکت یا سازمان، خدماتی که ارائه می‌دهند و کلاس کاری شرکت انجام شود تا به نحوی هوشمندانه القاکننده پیام شرکت به مشتریان باشد.

بدون شک طراحی داخلی شرکت و مبلمانی که در آن استفاده شده بر قضاوت مشتریان اثر خواهد گذاشت و می‌تواند باعث رغبت و تمایل بیشتر در ایشان برای همکاری با یک شرکت شود یا از سوی دیگر آن‌ها را منصرف سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *