صندلی کارمندیD740

صندلی ارگونومیک چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کارمندان و مدیرانی که مجبورند ساعت‌ها روی صندلی و پشت میز بنشینند، خیلی زود اسیر کمر درد می‌شوند. اما بهترین راهکار برای این افراد استفاده از صندلی‌هایی است که طراحی استاندارد دارند. در این مطلب همراه ما باشید تا ببینیم صندلی ارگونومیک چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

بدیهی است که هر محصولی باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشد و شرایط راحتی را برای ما فراهم کند. اما همه چیز به کیفیت بالا یا قیمت گران ختم نمی‌شود و نکته مهم این است که یک کالا باید از نظر طراحی کاملای متناسب با شرایط کسی باشد که می‌خواهد از آن استفاده کند.

برای همین شاهد عرضه محصولات ارگونومیک هستیم که کاملا متناسب با شرایط کاربران و حفظ سلامت بدن آنها طراحی می‌شوند. یکی از بهترین محصولاتی که به این شکل تولید می‌شود، صندلی ارگونومیک است که امروز می‌خواهیم بیشتر درباره این کالای جذاب صحبت کنیم.

صندلی ارگونومیک چیست؟

همین‌طوری هم بسیاری از ما حتی درست نشستن را بلد نیستیم و علاوه‌ بر آن مجبوریم ساعت‌های طولانی پشت صندلی بوده و کار کنیم. نتیجه این است که خیلی زود به ستون فقرات، کمر، گردن، دست‌ها و… فشار می‌آید و باید منتظر دردهای عجیب و غریب باشیم. این مشکل باعث می‌شود که کارایی و بهره‌وری ما کاهش پیدا کند و از کارهایمان باز بمانیم.
به همین دلیل تولیدکنندگان مختلف، به دنبال طراحی و عرضه انواع صندلی اداری ارگونومیک رفته‌اند تا نه‌تنها نوع نشستن ما اصلاح شود، بلکه فشار وارده روی بدنمان کاهش یابد. صندلی ارگونومیک کاملا متناسب با فیزیک بدن کاربران طراحی می‌شود و کاری می‌کند تا ستون فقرات و دیگر اندام‌های بدن به صورت درست قرار بگیرند.

ویژگی‌‌های یک صندلی ارگونومیک

حالا که با این صندلی آشنا شدیم، بهتر است کمی ویژگی‌های آن را بررسی کنیم. در این قسمت می‌بینیم که ویژگی های صندلی ارگونومیک خوب چیست و چطور باید آن را تشخیص دهیم.

صندلی کارمندی

ارتفاع نشیمنگاه صندلی ارگونومیک

اولین مورد مهمی که باید در مورد صندلی ارگونومیک بررسی کنید، ارتفاع نشیمنگاه است. ارتفاع صندلی باید به اندازه‌ای باشد که برای نشستن روی آن و آویزان کردن پاهایتان مشکلی نداشته باشید. این ارتفاع می‌تواند برای افراد متفاوت فرق کند. ضمن اینکه به فرم بدن و وضعیت لگن نسبت به پاها هم بستگی دارد. چراکه باید لگن و زانو به صورت 90 درجه قرار بگیرند و پاهای شما هم خیلی راحت به زمین برسد.
با اینکه مشخص‌کردن دقیق این ارتفاع سخت است، ولی به‌طور کلی ارتفاع مناسب را می‌توانید یک چهارم ارتفاع بدن در نظر بگیرید. البته برخی هم معتقدند این مقدار می‌تواند بین 40 تا 55 سانتی‌متر باشد.

عرض و قعر نشیمنگاه صندلی ارگونومیک

یکی دیگر از مشخصات صندلی ارگونومیک که اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد، عرض و قعر نشیمنگاه است. بعضی از صندلی‌ها شاید حرفه‌ای و جذاب به نظر برسند، ولی استاندارد نیستند و همین مسئله باعث می‌شود تا نتوانید خیلی راحت روی آنها بنشینید.
اگر نخواهیم سراغ اعداد برویم، طبیعی است که عرض و قعر نشیمنگاه باید طوری باشد که هر کاربری خیلی راحت رو صندلی جا شود و بتواند روی آن بنشیند. ضمن اینکه باید چند سانتی‌متری هم فضای کافی داشته باشد که بتواند بدون دردسر حرکت کند. اما اگر بخواهیم به صورت عددی بیان کنیم، گودی استاندارد صندلی ارگونومیک 40 تا 50 سانتی‌متر است.

پشتیبانی از گودی کمر در صندلی ارگونومیک

خیلی‌ها صندلی ارگونومیک را به همین یک ویژگی مهم و حیاتی آن می‌شناسند. صندلی‌ای که طبی است و به خوبی گودی کمر را پر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید ستون فقرات ما شکل منحنی دارد و بنابراین باید صندلی‌ای انتخاب کنیم که به خوبی گودی کمرمان را پر کند. اساساً طراحی همین قسمت است که بیشتر باعث می‌شود یک صندلی طبی یا ارگونومیک باشد.

تکیه گاه ارگونومیک صندلی

جز قسمتی که روی آن می‌نشینیم، تکیه گاه صندلی هم اهمیت بسیار زیادی دارد. باید زاویه این قسمت قابلیت تنظیم داشته باشد و شرایط راحتی را برای کمر و ستون فقرات فراهم کند. معمولا عرض این قسمت 30 تا 50 سانتی‌متر است. ضمن اینکه تکیه گاه باید ضامن و قفل ایمنی داشته باشد تا هنگام تکیه دادن با صندلی به عقب برنگردید.

جنس نشیمنگاه صندلی ارگونومیک

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، جنس نشیمنگاه صندلی باید کیفیت بالایی داشته باشد؛ چراکه قرار است طولانی مدت روی آن بنشینید. ضمن اینکه باید جنس آن کاملا نرم باشد تا برای چندین ساعت شما را اذیت نکند.

دسته صندلی ارگونومیک

شاید دست‌ها به طور مستقیم با صندلی در ارتباط نباشند، ولی هنگام کار طولانی، فشار زیادی را تحمل می‌کنند. به همین دلیل دسته صندلی ارگونومیک طوری طراحی می‌شود که بتوانید راحت دست‌ها را روی آن قرار دهید و استراحت کنید. در برخی از مدل‌ها، دسته‌های صندلی ارگونومیک قابلیت تنظیم دارد تا به دست‌، کتف، ساعد و آرنج‌ها فشار نیاید.

مفصل گردشی صندلی ارگونومیک

مفصل گردشی همان قسمتی است که به پایه متصل می‌شود و کمک می‌کند تا بتوانید درجا بچرخید. این بخش هم باید کیفیت بالایی داشته باشد تا در اثر چرخش زیاد و طولانی‌مدت دچار مشکل نشود.

مزیت استفاده از صندلی ارگونومیک در محل کار

رعایت ارگونومیک در کار دارای مزایای بسیاری است که با توجه به موارد بررسی شده، حتما متوجه شده‌اید که صندلی ارگونومیک چقدر خوب و کارا است. از جمله مهمترین مزیت‌های این صندلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صندلی کارمندی D66

طراحی متناسب با فرم بدن و نیاز کاربر
راحتی خوب برای نشستن طولانی مدت
افزایش بهره‌وری و کارایی
امکان تنظیم بخش‌های مختلف متناسب با راحتی خودتان
کاهش درد کمر، گردن و ستون فقرات

سوالات متداول در مورد مشخصات صندلی ارگونومیک

بسیاری از خریداران پیش از اینکه تصمیم خودشان را برای خرید صندلی ارگونومیک قطعی کنند، سوالاتی در ذهنشان دارند که اگر به جواب آنها برسند، راحت‌تر تصمیم ‌می‌گیرند. از جمله مهمترین سوالاتی که در این زمینه پرسیده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا امکان بالا و پایین بردن صندلی ارگونومیک وجود دارد؟
بله. درواقع یکی از مزیت‌های اصلی این مدل صندلی این است که می‌توانید بخش‌های مختلف آن را تنظیم کنید. به کمک اهرم‌های در نظر گرفته شده نیز می‌توانید ارتفاع صندلی ارگونومیک را تنظیم کنید.

آیا چرخش در صندلی ارگونومیک یک ضرورت است؟
هنگام کار شرایط زیادی پیش می‌آید که در حالت نشسته مجبور به حرکت هستید یا باید با همکارانتان در ارتباط باشید. به همین دلیل نیاز به یک صندلی گردان دارید که خیلی راحت به اطراف بچرخد.

شیب صندلی استاندارد چگونه تنظیم می‌شود؟
شیب صندلی به صورتی تنظیم می‌شود که بتوانید راحت به سمت جلو و عقب خم شوید به‌طوری که از روی آن نیفتید.

قفل صندلی ارگونومیک چیست؟
قفل ارگونومیک به کمک اهرم آن تنظیم می‌شود تا بتوانید صندلی را در یک حالت ثابت نگه دارید.

جمع‌بندی
صندلی ارگونومیک یکی از ضروری‌ترین تجهیزات اداری است که باعث می‌شود کارمندان بتواند برای مدت طولانی بدون مشکل کار کنند. این صندلی کاملا متناسب با سلامت و فرم بدن انسان طراحی شده است و بخش‌های مختلف آن را می‌توانید تنظیم کنید. این صندلی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف تولید می‌شود و کمک می‌کند تا سبک نشستن شما اصلاح شود و بتوانید سلامتی خودتان را حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *