8 روند برتر و پیش رو در طراحی محیط کار برای آینده

8 روند برتر و پیش رو در طراحی محیط کار برای آینده

طبق گفته های هانس نوبرت ، رهبر تجربیات خلاق دیجیتال در معماری  “مرحله بعدی معماری ، به سمت ایجاد مکانهایی با طراحی فضاهای کاربر محور ، دارای نوآوری باز و بسیار سازگار با محیط زیست پیش می رود ، محیط های کاری که به صورت واقعی در طی زمان برای تکامل مداوم ، پایداری بیشتر و عملکردی یاد گیرنده طراحی شده اند حرکت می کند ” .

 8 روند طراحی محیط کار برای آینده


در سال ۲۰۱۹ احتمالاً تمرکز بیشتری روی تجربیات شخصی کارمندان خواهد بود و این موضوع رویکردهای روانشناختی بیشتری برای طراحی خواهد داشت . نوآوری های دیجیتالی همچنین به تغییر عادات کاری ، به ویژه با مجازی تر و جهانی تر شدن ادامه خواهند داد . بنابراین امسال ما یک نگرش کلی داریم و به تصویر بزرگتری نگاه می کنیم ؛ همه روندهای زیر به هم مرتبط هستند و همه آنها بر یکدیگر تأثیر می گذارند . در حالی که ما نمی توانیم همه چیز را پیش بینی کنیم ، می توانیم بر اساس تحقیق ، مشاهده ، تجربه و بحث و گمان ، حدس های آگاهانه ای بزنیم .  در اینجا 8 مورد از روندهای برتر در طراحی محیط کار از نگاه ما ، برای سال 2020 آورده شده است :

طراحی محیط کار

فضای کاری تجربی

شرکت های پیشرو قرن بیست و یکم مانند گوگل و فیس بوک ، کل سازمان خود را بر اساس تجربیات کارمندانشان بنا می کنند ، و مدیران ویژه ای را برای نظارت بر این تجربیات قرار می دهند  . نکته مهم در اجرای یک فضای کاری موفق تجربی ، بررسی نیازهای هر کارمند و طراحی فضاها و روشهای کاری است که این نیازها را به معنای واقعی برآورده سازد .

فضای کاری تجربی

اتخاذ یک رویکرد روانشناختی برای طراحی محیط کار بسیار مفید است زیرا ” کارکنان تجربه کار خود را با تصور کار در جای دیگر ، قضاوت می کنند ” . طراحی خوب منجر به ایجاد نیروی کار شاد می شود  و نهایتا منجر به افزایش بهره وری در سازمان می شود .

گسترش فضاهای کار اشتراکی و کار گروهی

تعداد فزاینده ای از شرکت ها در فضاهای کار اشتراکی  نیز جایی را برای خود اجاره می کنند . به نوعی میتوان گفت که دیگر این محیط ها فقط برای فریلنسر ها و استارتاپ ها  در نظر گرفته نمی شود . اگر مطالب اخیر ما در بلاگ دنیته را دنبال کرده باشید ، ما اخیرا در مورد طراحی فضاهای کاراشتراکی  و مبلمان اداری استفاده شده در این محیط ها ، بسیار صحبت کرده ایم . دلیل صحبت زیاد ما این است که تعداد بیشتری از شرکت ها در ایران و جهان در حال استفاده و یا انتقال به فضای کار اشتراکی هستند .

به همین ترتیب  مدل کار مشترک ( cowork )  رو به افزایش چشم گیری گذاشته است و شرکتهای گسترده تری از انواع کارآفرین های نوپا  ، شروع به حرک به این سمت کرده اند . شرکتهای بزرگ امروز دوست دارند ترکیبی از دفاتر “اصلی” را در اختیار داشته باشند ،  دفاتری که برای  بلند مدت آنها را اجاره کنند و برای ” انعطاف پذیری” محلی  را هم در یک فضای کار اشتراکی اجاره کرده اند . این کار در مواقع ضروری به آنها اجازه می دهد تا چابک بمانند ، تیم ها را برای هر پروژه جدید سازماندهی مجدد کنند و هزینه ها را به حداقل برسانند .

فضای کار اشتراکی

ترکیب کار و زندگی  ( مفهوم جدیدی به نام شرکت های میهمان نواز )

  • اخیراً شاهد هم نشینی  بین طراحی محل کار و طراحی محل استراحت و تفریح هستیم ( موضوعی که در حال باز کردن شاخه جدیدی در طراحی مبلمان است که محصولات آن کاربرد مشترکی در محل کار و خانه دارند ) . همانطور که در مقاله   4 بخش اصلی محیط های اداری آینده  در  بلاگ ما خوانده اید ،  ما به طور جدی در مورد موضوع تعادل کار و زندگی یا به زبان دیگر  ” مهمان نوازی ” در محیط کار کاوش کرده ایم  . فضای جدید مهمان نوازی عناصری از  هتل ، باشگاه ورزشی ، کافه و رستوران را با دفتر کار  ترکیب می کند . به قول تانیا وود ، مدیر “Soho Works  “مردم دیگر وقت کمتری را در دفتر رسمی خود می گذرانند . آنها فضاهایی را می خواهند که در واقع زندگی کاری خود را تأمین و تقویت می کنند . این امر می تواند شامل افزودن بخش هایی همچون سالن ورزشی ، فضای اجتماعی ، اتاق خواب ها یا استودیوها و تجهیزات یا امکانات ویژه ای برای حمایت از سازندگان محتوا و یا فریلسنر ها به محل کار  باشد ، با دسترسی به همه چیز ،  که ما را به زیبایی و آرامش سوق می دهد .
طراحی مبلمان

سلامتی

  • مکانهای کاری مدرن و محبوب ، از کیفیت هوا ، نور طبیعی فراوان ،  آب آشامیدنی سالم و انواع فضای آرام برخوردار هستند . اما این ها  همه چیز نیست . ما قبلاً هم در مورد ” اهمیت سلامتی جسم و داشتن یک ذهن آگاه و آرام درکیفیت انجام کار و توجه به آن در طراحی محیط اداری ” نوشتیم ، که همچنان یک روند عظیم در طراحی محل کار است .   با ارائه برنامه های سلامتی و مدیتیشن ، امکانات ورزشی ، خدمات درمانی و از همه مهمتر فرصت هایی برای تعامل اجتماعی ، شرکت ها می توانند احساس سلامتی بیشتری را در بین کارمندان خود پرورش دهند . به عنوان یک توسعه ، ما همچنین شاهد یک پاسخ عمیق تر نسبت به روند سلامتی با ادغام فن آوری و یک رویکرد روانشناختی هستیم که به نوبه خود ، بر تجربه کارکنان تأثیر می گذارد . آن کیم (مدیر ایده ی کمبریج )می گوید: “مقابله با تنهایی و طراحی برای ایجاد ارتباط معنادار اجتماعی ، همچنین به معنای طراحی سیستم ایمنی قوی تر و محافظت از مغز است .” وی افزود : “طراحان بیشتر و بیشتر قدرت های خود را درک می کنند . برای کمک به مردم فقط نیازی به پزشک یا پرستار ندارید ، طراحان نیز شفا دهنده هستند . “
طراحی محل کار

پایداری

  • یک روند کل نگر برای سال 2020 ، ترکیبی از فرهنگ سلامتی شخصی و محیطی با طراحی پایدار است  .  دفاتر سازگار با محیط زیست پر از نور طبیعی و گیاه مناسب محل کار هستند و با مبلمان اداری و لوازم دیگری تجهیز شده اند که مسئولیت پذیری و پیش بینی برنامه بازیافت مناسب برای اطمینان از کاهش ضایعات در هر کجا را امکان پذیر می کنند . شرکت ها می توانند مکان های کاری پایداری ایجاد کنند که باعث رضایت کارمندان شود و  به نوبه خود به حفظ نیروی کار وفادار و پایدار  و جذب نیروهای دوستار  محیط زیست کمک  کند و این خود یک فرهنگ سازمانی پیشرو و جذاب نیز هست .

در خصوص طراحی بیوفیلیک و دکوراسیون گیاهی در این مقاله از دنیته بیشتر بخوانید: طراحی بیوفیلیک در فضای اداری

طراحی فضاهای کار گروهی

اینترنت اشیاء در محل کار

  • اینترنت اشیاء در حال حاضر در قالب داشبوردهای دیجیتال در برخی از ساختمانهای اداری وارد شده اند و دما ، میزان مصرف آب  و غیره را ردیابی می کنند که می تواند در پس انداز انرژی و افزایش پایداری نقش داشته باشد . اکنون ، هرچه بخش های بیشتری از لوازم ، دستگاه ها ، مبلمان اداری ، لوازم خانگی ، به صورت آنلاین به اینترنت متصل می شوند  و ما همچنان خواستار ظهور بیشتر اینترنت اشیاء هستیم .  به برنامه های تلفنی فکر کنید که بتوانند سایه های پنجره را کنترل کنند ، یا سنسورهای که می توانند دما را تنظیم کنند . نه تنها اینترنت محیط کار به کارمندان اجازه می دهد درجه ای از کنترل را داشته باشند که بسیار عالی برای روحیه است ، بلکه داده های ارزشمندی نیز ارائه می دهد که طراحان می توانند هنگام برنامه ریزی برای بهبود یک فضا از آنها استفاده کنند . ( به تازگی شرکت نیسان در ژاپن مبلمان ادرای را طراحی کرده است که حس کارمندی که در حال استفاده از آن است را با سنسورهایی دریافت و پس از تحلیل آن ها علاوه بر گزارش و ثبت ، بازخوردهایی هوشمند از خود نشان می دهد )
طراحی محیط کار

جوامع جهانی

فناوری به ما امکان می دهد تا در هر کجا که هستیم ، اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذاریم ، این امر باعث می شود دنیای مجازی گسترده ای ایجاد شود . یکی از مزایای بزرگ این محل کار دیجیتال جدید این است که افراد در سراسر دنیا می توانند با هم همکاری کنند و می توانند فوراً ایده های جدیدی را مبادله کنند . یادگیری از یکدیگر همان چیزی است که اکنون در جهانی شدن وجود دارد .

مبلمان محل کار

فراگیر بودن

  • نیروی کار امروز متنوع تر از گذشته است ، بنابراین مهم است که طراحی مکان های کاری فراگیر بوده و از همه استقبال کنند . مدیران و طراحان باید تفاوت ها را در آغوش بگیرند . بهترین های طراحی محیط اداری و مبلمان محل کار  ، فضاهای کاری عالی را برای هر شخص ، هرکسی که باشد ، جدا از هویت و ملیت و اندام انسانی که دارد و با هر طرز فکر فراهم می کند و برای همه کاملاً در دسترس است .

گرد آوری و ترجمه : تیم محتوا دنیته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *