بررسی فضای کار اشتراکی we work

فضای کار اشتراکی وی ورک و بررسی یکی از شعبه های جذاب این استارتاپ

امروزه افراد زیادی به صورت مستقل و به عنوان فریلنسر (آزادکار) فعالیت می­کنند، همین مسئله منجر به افزایش رو به رشد محبوبیت محیط­‌های کار اشتراکی گردیده است. به همین ترتیب، اکنون و در شرایط فعلی همه ما بیشتر و بیشتر باهم کار و در کنار هم زندگی می­‌کنیم؛ این در واقع به معنای تغییر در سبک کار و به فراخر آن نیاز به تغییر در روش‌­های طراحی است. بنابراین در این مطلب می­خواهیم چند نکته در مورد زیبایی­‌شناسی طراحی فضاهای کار اشتراکی ارائه کنیم. برای شروع ابتدا به بررسی این مسئله می‌­پردازیم که محیط کار اشتراکی WeWork چطور توانسته محیطی جذاب و الهام‌­بخش برای اعضایش ایجاد کند.

 فضای کار اشتراکی we work

WeWork: یک مطالعه موردی

WeWork، به عنوان یکی از ارائه دهندگان پیشرو فضاهای کار اشتراکی شناخته می‌­شود، که رویکردی با دقت توسعه یافته و مطابق با استانداردهای طراحی دارد و همین باعث شده به عنوان یک مطالعه موردی عالی مطرح باشد. صاحبان این فضای کار اشتراکی سیند لئونگ و کیمبرلی کالکوویچ که هر دو سابقه‌­ی فعالیت در حوزه‌­ی طراحی داخلی را دارند، در مورد هر ساختمان جدیدی که تصمیم به اجاره و طراحی آن می­‌گیرند، پیش از امضای اجاره‌­نامه ابتدا شروع به ترسیم نقشه می­‌کنند. آن­‎ها کل فضای مورد نظر را از بالا تا پائین، از تیرها، شیشه‌ و دیوارها را بررسی کرده و از همکارانشان، ارمیا برایتون که فعال در زمینه‌­ی طراحی و گرافیک است، می­خواهند روی کاغذ دیواری، نقاشی دیوارها و سایر تصاویر ساختمان کار کنند. این سه طراح با یک طراحی عالی شروع به فعالیت کرده و تمام فضای محیط را با مبلمان ، اتصالات و لوازم جانبی و کوچک­ترین جزئیات طراحی دکوراسیون و تزئین می­کنند .

یکی از مهم‌­ترین جوانب طراحی فضاهای کار اشتراکی، ایجاد محیط­‌های اجتماعی است که در آن افراد بتوانند ایده‌­هایشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، طراحان دفتر WeWork نیز ترجیح می­‌دهند چنین فضاهایی را در نزدیکی پنجره‌­های ایجاد کنند، جائی که نور طبیعی کافی وجود داشته باشد و آن را با گیاهان متنوع و فراوان تزئین می­‌کنند، به گونه‌­ای که نوعی احساس آرامش­‌بخش ایجاد شود.

این شرکت علاوه بر بهره‌­گیری از محیط­‌هایی با دسترسی فراوان به نور طبیعی، همچنین یک تیم طراحی اختصاصی برای تهیه‌­ی روشنایی فضا دارد به سرپرستی جنی وربل، نوئل لئون و استار دیویس، بر تأمین نور تمام بخش­‌های ساختمان در تمامی شعبات این شرکت در نقاط مختلف، نظارت و کنترل دارند. دیویس در این رابطه توضیح می­‌دهد که نورپردازی واقعاً بر احساس و تفکر تأثیر می­‌گذارد، بنابراین آن­ها روی مسئله‌­ی تأمین نور مناسب برای کاربران متمرکز هستند. دریافت میزان مناسبی از نور برای انجام کارها و پیامدهای سلامتی طیف­‌های متفاوت و شدت نورهای مختلف، بسیار مهم است .

اگر از چند دفتر مختلف شرکت WeWork بازدید کنید، متوجه خواهید شد که عناصر موجود ساختمان از کف تا سقف و از نقطه­‌ای به نقطه‌­ی دیگر متفاوت است به نحوی که فضا خسته کننده نباشد، و با این وجود، همچنان همه چیز مرتبط با یکدیگر است. این نمونه‌­ی کاملی از موضوعی است که اخیراً در یکی مطالب­مان با عنوان «گسترش برند تجاری» به آن پرداختیم. البته WeWork از روش طراحی خاص و سبک طراحی منحصر به فردی برخوردار نیست. در این شیوه به شکلی سفت و سخت به اصول زیبائی‌­شناسی پرداخته نمی‌­شود، بلکه یک رویه اخلاقی مشترک دنبال می­شو د: طراحی خوب باید تبدیل به یک تجربه­‌ی زنده شود، که از شهری به شهر دیگر و از منطقه‌­ای به منطقه­‌ی دیگر تغییر می­‌کند.

الهام گرفتن از مکان

ارتباط با فضاها و محیط­‌های اطراف یک فضای کار اشتراکی، همواره ایده‌­های خوبی برای الگو گرفتن ارائه می­­‌کند، این ارتباط می‌­تواند با درخواست از رستوران­‌های محلی برای برگزاری برخی وقایع در آنجا باشد، یا برنامه­‌های ویژه برای عضویت کارکنان در باشگاه­‌های ورزشی نزدیکی یک محیط کار اشتراکی، یا هر چیزی دیگری که به ادغام و ارتباط این محیط‌­های کار اشتراکی با سایر فضاهای موجود در بافت شهری کمک کند. به همین ترتیب، الهام گرفتن از محیط‌­های اطراف باید با توجه به منطقه‌­ای که ساختمان در آن قرار دارد باشد: تاریخ آن منطقه، موسیقی‌­اش، هنرهای خیابانی رایج، طبیعت و سایر موارد. این کار در واقع به معنای برجسته کردن فرهنگ زندگی خاص در یک منطقه است.

 فضای کار اشتراکی

اجازه دهید به بررسی برخی شعبات معروف WeWork در ایالات متحده بپردازیم: در برکلی، کالیفرنیا، لئونگف کلکوویچ و برایتون با توجه به مضامین روانپزشکی نقش دیواره‌­ها، و نقوش استفاده شده، به نقش قول‌­هایی از تیموتی لاری، روانشناس اهل برکلی که محبوبیت زیادی در LSD دارد، می­رسیم. در چنین فضاهایی غالباً تمایل به حفظ تاریخچه­‌ی یک ساختمان زیاد است، بنابراین در محله­‌هایی چون SoHo و Meatpacking در منهتن، تیرهای اصلی و آجرها همچنان در حالت قدیم و فرسوده­‌ی خودشان حفظ می­‌شوند. البته با رعایت اصول روند طراحی صنعتی که اخیراً مطرح شده است.

فضای کار اشتراکی وی ورک

به علاوه ، طراحان WeWork اغلب به دنبال آن هستند که تاریخچه یک ساختمان را در طراحیشان نمود دهند : به عنوان مثال، کاشی­های زیبای لابی ساختمان هنرهای زیبای لس‌آنجلس را دست نزدند، اما تصمیم گرفتند تا با اضافه کردن یک پرتره از خواننده معروف توپاک شکور، آن را دوباره بازسازی کنند. در ساختمان­‌های دیگر، تلاش کردند بدون دست زدن به نماهای قدیمی دیوار را با اشعاری از جی زد، روی ستون­های تونی بازسازی کنند. آن‌­ها واقعاً به موسیقی رپ علاقه دارند ، مبتکرانه، شهری و کارآفرینانه. درست مثل خود WeWork . لونگ در این رابطه توضیح می‌­دهد: « بسیاری از رفرنس‌­های آهنگ‌­های رپ از پائین شروع شده است. تصور من آن است که اشارات خاصی وجود دارد که از کجا شروع کنیم و چگونه از راهکارهای کوچک شروع کنیم و به رشد آنها کمک کنیم »

فضای کار اشتراکی wework

نگاه کنید

فضاهای کار اشتراکی خودشان را براساس اصول زیبایی­‌شناسی ایجاد کرده‌­اند، و امروزه همه انواع دفاتر به شکلی طراحی شده‌­اند که نوعی احساس کار اشتراکی ایجاد کنند. برخی از ویژگی­‌های کلیدی که در این طراحی‌­ها باید به آن توجه کرد عبارتند از: اتصالات برنجی، چراغ­‌های آویزی، اصول طراحی بیوفیلی، استفاده از آثار هنری و گرافیکی روی دیوارها و فضای بزرگ و وجود صندلی ­های اداری راحت. همان­طور که می­بینید، بسیاری از عناصر فضاهای مسکونی به محیط کار آورده شده‌­اند: این عصر، دوره­‌ی زندگی اشتراکی و کار اشتراکی است و این دو رویکرد بیش از گذشته بر یکدیگر تأثیر می­گذارند.

فضای کار اشتراکی

چه چیزی یک فضای کار اشتراکی بزرگ ایجاد می­کند ؟

با توجه به مطالب عنوان شده، حال این پرسش مطرح است که چه چیزی یک فضای کار اشتراکی بزرگ را ایجاد می­کند؟ مشخص است تنها افرادی که با آن­ها تعامل دارید، منبع الهام شما نیستند، بلکه خود ساختمان نیز می­تواند منبع الهام باشد. یک فضای کار اشتراکی بزرگ باید دارای محیط‌­های متنوع برای انجام فعالیت‌­های مختلف در طول روز، ارائه کند. برای الهام‌­بخشی به اعضایی که در محیط کار اشتراکی­تان فعالیت می­‌کنند، باید نشانه­‌های طراحی‌تان را از محله و فرهنگی که در آن قرار دارید بگیرید. شکوفایی در طراحی، فضای کار را هیجان­‌انگیز می­کند و باعث الهام­‌بخشی به کسانی می­شود که در آن محیط فعالیت می­‌کنند و همچنین مانند همه­‌ی محیط­‌های کار اشتراکی عالی، سخنگوی شرکت WeWork نیز عنوان میدارد: «در نهایت، کار طراحان شرکت وی­ورک ایجاد میراثی است که بتواند برای آیندگان الهام­‌بخش باشد ». 

فضای کار اشتراکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *