مرکز نوآوری دانشکده مهندسی پزشکی

چطور ترکیب رنگ مناسب برای دفتر کار انتخاب کنیم؟

رنگ‌ها بر روح ‌و ‌روان و عملکرد ما تاثیر می‌گذارند. رنگ غالب بر یک دفتر کار، می‌تواند اطلاعات گوناگونی در رابطه با ماهیت کار، روحیه کارکنان و… در اختیارمان قرار دهد. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چطور ترکیب رنگ مناسب برای دفتر کار انتخاب کنیم؟

نقش رنگ دفتر کار بر روحیات افراد و کارکنان

قطعاً یکی از دغدغه‌های هر مدیر خوبی خلق‌و‌خوی کارکنان مجموعه‌اش است. رنگ بندی اتاق کار پارامتر بسیار مهمی برای بهبود روحیه اعضا است. بخش مهمی از زندگی افراد هر مجموعه در محل کارشان سپری می‌شود و ترکیب رنگ مناسب دفتر کار بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید بر خلقیات آن‌ها تاثیر می‌گذارد. هر رنگ ویژگی‌های مربوط به خودش را دارد و تاثیر مخصوص‌به‌خود را بر افراد می‌گذارد. در ادامه چند رنگ را به همراه تاثیراتشان به شما معرفی می‌کنیم.

رنگ سفید
رنگ سفید از ترکیب تمام رنگ‌ها به‌وجود می‌آید؛ یعنی هنگامی که رنگ سفید بازتاب می‌شود درواقع تمام طیف نوری بدون شکست به چشم شما می‌رسد. به‌همین جهت سفید کامل‌ترین رنگ طبیعت است. سفیدی بیانگر خلوص و کمال است. همچنین سادگی نیز از دیگر خصوصیات این رنگ است؛ اما استفاده غیرعادی از این رنگ، باعث یکنواختی و خنثی بودن بیش‌ازحد می‌شود. بهتر است این رنگ در فضای اداری به‌تنهایی استفاده نشود و با رنگ دیگری که انرژی بیشتری دارد ترکیب شود.

رنگ مشکی
خواص این رنگ هم دقیقاً مانند ماهیتش، متضاد رنگ سفید است. رنگ سیاه زمانی دیده می‌شود که هیچ‌نوری انعکاس پیدا نمی‌کند. درواقع این رنگ بیانگر نیستی و نبودن است. روانشناسان بر سر خواص این رنگ اختلاف نظرات زیادی دارند. برخی از آن‌ها معتقدند این رنگ در کنار تمام خواص منفی‌اش ویژگی‌های مثبتی هم دارد. ویژگی‌هایی مانند رهنمون شدن به نتایج موثر.

رنگ آبی
مهم‌ترین ویژگی این رنگ، القا کردن حس آرامش است. آبی مغز را تحریک می‌کند و استرس را از بین می‌برد. از دیگر خواص این رنگ، حس اطمینانی است که به افراد منتقل می‌کند. فرقی نمی‌کند از آبی روشن استفاده کنید یا آبی تیره، تمام طیف‌های این رنگ خواص مشابهی دارند.

رنگ قرمز
قرمز رنگی بسیار پرانرژی است که هم می‌تواند احساسات خوب و هم احساسات بد را منتقل کند. این رنگ به‌طور همزمان نماد عشق و خون‌ریزی است. در مرکز توجه بودن از آورده‌های این رنگ است. اگر محل کارتان طوری است که کارکنان باید فعالیت فیزیکی داشته باشند، قرمز انتخاب خیلی خوبی است.

رنگ سبز
بزرگ‌ترین ویژگی این رنگ تلقین اعتدال است. رنگ سبز راحت‌ترین رنگ برای چشم است. همچنین تداعی‌گر هارمونی، طبیعت و ترمیم شدن است. اگر محل کارتان به‌گونه‌ای است که کارکنان باید زمان زیادی را در آن صرف کنند، از رنگ سبز استفاده کنید.

تاثیر استفاده از ترکیب رنگ طوسی برای دفتر کار مدرن

اگر قصد استفاده از سبک مدرن برای دکوراسیون دفتر کارتان را دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ طوسی در انتخاب مبلمان اداری است. رنگی خنثی که از ترکیب سفید و مشکی به‌دست می‌آید. البته اگر قصد استفاده از رنگ طوسی برای دفتر کار را داشته باشید باید دقت کنید تا از این رنگ به‌درستی استفاده شود.

اولین نکته‌ای که در استفاده از رنگ طوسی باید به‌ آن توجه کنید، میزان نوری است که وارد دفتر کار می‌شود. طوسی می‌تواند بهترین رنگ ها برای دفتر کار باشد، اگر دفتر مدنظرتان نور کافی داشته باشد. در غیر این‌صورت بهتر است از رنگ طوسی در ترکیب با زرد روشن و یا نارنجی استفاده کرد. اگر رنگ اتاق مدیریت طوسی باشد و این اتاق نور کافی نداشته باشد، حاصل کار اتاقی تاریک و کوچک است.

طراحی فضای دانشگاهی

طوسی رنج گسترده و متنوعی دارد که همین گستردگی می‌تواند بر ارگونومی رنگ در محیط کار تاثیر به‌سزایی داشته باشد. ‌به‌‌خاطر همین تنوع است که باید دقت چند برابری برای انتخاب این رنگ در فضای اداری داشته باشید.

خاکستری روشن، خاکستری تیره، خاکستری با زمینه بنفش، آبی و یا سبز هرکدام برای استفاده در فضاهای متفاوتی مناسب هستند. مثلاً اگر در محیط کارتان از ادوات چوبی استفاده شده و قصد ترکیب دو سبک کلاسیک و مدرن را دارید، بهتر است از رنگ خاکستری با زمینه آبی استفاده کنید. استفاده درست از این رنگ‌ها در رنگ بندی اتاق کار، نتایج به‌دست‌آمده را دگرگون می‌کنند.

بهترین رنگ برای دکوراسیون فضای اداری

استفاده از مناسب‌ترین رنگ‌ها برای رنگ آمیزی محیط کار، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. قبل از هرچیزی باید سبکی که برای دکوراسیون محیط کار مدنظر است را لحاظ کنید. قرار است دکورتان کلاسیک باشد یا مدرن؟ سپس باید نسبت‌به اثرات رنگ ها در محیط کار آگاه باشید.

درنظر گرفتن ماهیت کار و انتظاری که از کارکنان دارید هم بسیار مهم هستند. برای مثال همان‌طور که اشاره کردیم، اگر کارکنانتان باید زمان زیادی را در محل کار سپری کنند، رنگ سبز گزینه خوبی است.

با ترکیب چنین پارامترهایی به‌همراه خواص رنگ‌ها، کارتان در انتخاب بهترین رنگ برای دکوراسیون فضای اداری راحت‌تر می‌شود. مثلاً در کارهایی که نیاز به خلاقیت در آن‌ها وجود دارد، بهتر است از زرد برای رنگ بندی اتاق کار استفاده شود. یا در فضاهای استارتاپی مدرن، رنگ طوسی در دفتر کار انتخاب معقولی است.

اگر پروژه‌های اجرا شده توسط دنیته را ببینید، ایده‌های خوبی برای به‌کارگیری بهترین رنگ ها در دفتر کار یا حتی رنگ اتاق مدیریت به ذهنتان می‌رسد. برای مثال در پروژه اتاق بازرگانی ایران و آلمان، با ترکیب رنگ‌های آبی، سفید و البته خاکستری موفق به انتقال حس پیشروی، مدرنیته و مهم‌تر از همه اطمینان شدیم.

طراحی ترکیب رنگ اداری

در خصوص تفاوت دکوراسیون کلاسیک و مدرن در این مقاله از دنیته بیشتر بخوانید: تفاوت دکوراسیون مدرن و کلاسیک

نکات مهم برای انتخاب بهترین رنگ ها برای دفتر کار

برای رنگ آمیزی محیط کار باید نکاتی را درنظر گرفت تا بتوان بهترین خروجی ممکن را به دست آورد. شاید اولین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم سلیقه شخصی کارفرما است. نه‌اینکه فارغ از علوم معماری و روان‌شناسی رنگ‌ها فقط به سلیقه شخصی توجه کنید، بلکه سلیقه هم پارامتری است که باید آن را در تصمیم‌گیری‌تان دخیل کنید. به‌هرحال رضایت صاحب مجموعه از رنگ بندی اتاق کار و مهم‌تر از همه رنگ اتاق مدیریت، شرط لازم و مهمی است.

در انتخاب بهترین رنگ برای دفتر کار، باید اثرات روانی رنگ ها در محیط کار را بپذیرید. باید بدانید انتخاب رنگ در عملکرد کارکنان مجموعه به‌خصوص بر میزان خلاقیت، صبوری و اخلاق آن ها تاثیر به‌سزایی دارد. نکته دیگر میزان شدت رنگ‌های مورد استفاده است. نگذارید ارگونومی رنگ در محیط کار برهم بخورد. باید افراط و تفریط را کنترل و حد تعادل را در استفاده رعایت کنید.

نکته بعدی درمورد استفاده از رنگ‌های مختلف برای فضاهای مختلف است. استفاده از تنها یک رنگ در فضای اداری، چیزی جز سکون و مردگی به‌دنبال خود نمی‌آورد. ترکیب رنگ مناسب دفتر کار زمانی محقق می‌شود که رنگ‌ها با تصویر برندتان همخوانی داشته باشند. مثلاً اگر وارد دفتر مرکزی اپل شوید و ببینید تمام دکوراسیون ترکیب دو رنگ قرمز و مشکی است چه حسی پیدا می‌کنید؟ رنگ برند اپل سفید است، پس دکوراسیون مقر این سازمان هم باید ترکیب متناسبی از این رنگ باشد.

جمع‌بندی: ترکیب رنگ مناسب دفتر کار

روان‌شناسی رنگ‌ها جزو علوم جدید محسوب می‌شود که در معماری داخلی و دکور کردن تمامی فضاها از جمله دفاتر کاری نقش پررنگی دارد. انتخاب رنگ متناسب با هدف تجارت و تصویر برند چیزی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. هر رنگ خواص مربوط به خود را دارد که استفاده از آن‌ها باعث می‌شود این خواص به افراد مشغول در مجموعه منتقل شود. مثلاً رنگ آبی آرامش را منتقل می‌کند و اگر به‌درستی با رنگ‌های مکمل ترکیب شود، حس اطمینان همراه با آسودگی را به کارکنان منتقل می‌کند.

رنگ طوسی به‌خاطر رنج گسترده‌ای که پوشش می‌دهد در ترکیب با رنگ‌های متناسب، برای فضاهایی با دکوراسیون مدرن انتخاب بسیار مناسبی است. انتخاب ترکیب رنگ مناسب دفتر کار باتوجه به چند عامل تعیین می‌شود. عواملی مانند حیطه کاری، میزان نورگیر بودن فضا، متراژ فضا و… . در بخش پروژه‌های سایت دنیته، می‌توانید ترکیب رنگ‌هایی که توسط متخصصین ما در پروژه‌های مختلف استفاده شده‌اند را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *