5 راه حل برای نورپردازی و مبلمان اداری

نورپردازی دفتر کار و دکوراسیون اداری + 5 ایده نورپردازی

نورپردازی دفتر کار نه ‌تنها درجذابیت محیط، بلکه در عملکرد کارمندان نیز تاثیر زیادی دارد. اما این کار باید به صورت کاملا تخصصی انجام شود. در این مطلب اصول نورپردازی دکوراسیون اداری را به طور مفصل بررسی کرده‌ایم.
فارغ از اینکه متراژ و مساحت فضای کار شما چقدر است، دکوراسیون اداری آن را چطور انتخاب کرده‌اید یا مبلمان اداری را به چه صورتی چیده‌اید، سیستم نورپردازی و به ویژه استفاده از حداکثر نور طبیعی ممکن یکی از مهمترین ارکان در طراحی دفتر کار است.

نورپردازی فضای اداری به معنای چراغانی کردن محیط نیست، در واقع شما باید طوری سیستم نورپردازی دفتر کار را طراحی کنید که هم نور خورشید در محل کار جریان داشته باشد، هم این که با استفاده از کمترین مصرف انرژی ممکن، بیشترین نور لازم را داشته باشید.
در این مطلب بیشتر درباره اصول نورپردازی دفتر کار صحبت می‌کنیم و به ایده‌های مختلفی می‌پردازیم که می‌توانید از آنها الهام بگیرید.

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون اداری

همان‌طور که گفتیم نورپردازی دکوراسیون دفتر کار اهمیت بسیار زیادی دارد. این سیستم کمک می‌کند تا محیط شما جذاب‌تر و پویاتر به نظر برسد و از طرف دیگر اگر به صورت اصولی انجام شود، بهره‌وری و پویایی کارمندان دو چندان شود.
اینکه نور طبیعی وارد فضای کاری شما شود اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه در غیر این صورت اگر نورپردازی داخلی هم اصولی نباشد، کارکنان‌تان خیلی زود خسته می‌شوند و محل کار برایشان خیلی یکنواخت خواهد شد.
محیط کار و جزئیات آن تاثیر زیادی روی کارمندان دارد. حتی مشکل سیستم نورپردازی دفتر کار می‌تواند روی سلامتی افراد مانند ضعیف شدن چشم یا بروز سردردهای شدید موثر باشد.

اهمیت نورپردازی زمانی پر‌رنگ‌تر می‌شود که محدودیت فضا داشته باشید و برای طراحی دفتر کار کوچک به دنبال راهکارهای خلاقانه بگردید. بدون شک یکی از اصول مهم دکوراسیون داخلی به ویژه در دفاتر کار کوچک پیاده‌سازی اصولی سیستم نورپردازی است که باعث می‌شود فضا بازتر و بهتر به نظر برسد.
اما نکته مهمی که باید توجه کنید، نصب تعداد زیادی لامپ مهتابی یا کم‌مصرف را نمی‌توانیم نورپردازی بدانیم. ممکن است شما از چراغ‌های تزئینی و مدرن استفاده کرده، یا حتی سیستم نورپردازی را داخل تجهیزات اداری خود تعبیه کنید. مهم این است که با صرف کمترین منابع، به زیباترین شکل ممکن بتوانید بیشترین نور را در فضا داشته باشید.
اما نکته مهمی که باید توجه کنید، نصب تعداد زیادی لامپ مهتابی یا کم‌مصرف را نمی‌توانیم نورپردازی بدانیم. ممکن است شما از چراغ‌های تزئینی و مدرن استفاده کرده، یا حتی سیستم نورپردازی را داخل تجهیزات اداری خود تعبیه کنید. مهم این است که با صرف کمترین منابع، به زیباترین شکل ممکن بتوانید بیشترین نور را در فضا داشته باشید.

 نورپردازی دفتر کار

اصول نورپردازی دفتر کار

پیشتر هم گفتیم که نورپردازی فضای اداری باید به صورت کاملا استاندارد، حرفه‌ای و اصولی انجام شود. در ادامه بیشتر درباره این اصول حرف خواهیم زد.

ایجاد پنجره‌های نوری یکپارچه در دیوارها یا پارتیشن‌ها
حتمالا برای بخش‌بندی یا رعایت حریم کاری کارمندان، محیط کاری شما هم با استفاده از انواع پارتیشن اداری یا دیوارکشی، سازمان‌دهی شده است. در این حالت می‌توانید بسته به فضای کاری موجود می‌توانید از پنجره‌های نوری یکپارچه کمک بگیرید که به خوبی درعبور نور موثر هستند.
این کار کمک می‌کند تا گردش نور حتی به نقاط تاریک هم برسد و پراکندگی روشنایی کاملا متوازن و متعادل باشد.

 نورپردازی دفتر کار با پنجره های نوری

استفاده از نوارهای LED باریک و زیبا
لامپ‌های LED نه‌تنها زیبا و کوچک هستند، بلکه نور بسیار خوبی دارند. این سیستم نورپردازی هم زیبایی خاصی دارد، هم جای کمی می‌گیرد و هم به راحتی نصب می‌شود. از دیوارهای زیر سقف گرفته تا بالای میز کار و کتابخانه می‌توانید از لامپ‌های LED استفاده کنید تا هم به خوبی لوازم اداری برجسته شوند و هم نور کافی را در همه قسمت‌ها داشته باشید. نکته قابل توجه این است که می‌توانید از پنل‌های LED به ویژه در زیر سقف و به صورت یکپارچه بهره ببرید. این کار نه‌تنها به گردش نورعالی در فضا کمک می‌کند، بلکه با توجه به جدیدترین تکنولوژی های به کار رفته و استفاده از حسگرهای تخصصی، امکان تنظیم خودکار نور متناسب با وضعیت نور و عملکرد کارکنان وجود دارد.

تنوع سیستم نورپردازی
بدون شک در تمام بخش‌های محیط کار نمی‌توان راهکارهای مشابه را برای نورپردازی پیاده‌سازی کرد. فعالیت‌های مختلف نیازمند نوع و سطوح مختلفی از نورپردازی هستند. در حالی که در بخش‌های از فضای کاری مدرن و امروزی که کار زیادی در آن انجام می‌شود سیستم نورپردازی یکی ازچالش‌هاست، در بخش‌هایی که خیلی تسک‌محور نیستند، بیشتر نورپردازی خطی کاربرد دارد.
از طرف دیگر سیستم نوری شما باید ترکیبی از نورپردازی طبیعی و غیرطبیعی باشد تا به خوبی بتوان از ظرفیت نور خورشید بهره گرفت. نکته مهم دیگر رعایت کنتراست و تضاد لازم در فضاست. این کار نه‌تنها به ایجاد یک سبک طراحی مدرن و پویا کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود در جاهایی که خیلی لازم نیست، شدت نور هم کم باشد تا در منابع صرفه‌جویی شود.

ترکیب نورپردازی و رنگ‌بندی فضا
یکی دیگر از نکات مهم در نورپردازی دکوراسیون دفتر کارتوجه ویژه به ترکیب رنگی و میزان گرمی و سردی رنگ‌های انتخابی است. به همین دلیل باید به کمک سیستم نورپردازی بتوانید فضا را جذاب‌تر و کارامدتر کنید. به عنوان مثال رنگ‌های گرم برای فضای استراحت و ایجاد جو آرام خیلی خوب است و در نتیجه نباید از نور زیاد استفاده کنید. در مقابل نور زیاد، رنگ‌های روشن و سرد برای فضاهایی خوب است که نیاز به تمرکز یا طوفان فکر دارید.

آشنایی با انواع نور
شاید برایتان جالب باشد که پیش از نورپردازی دفتر کار لازم است با انواع نور آشنا شوید:

نور همه طرفه: نورهایی چون لوستر یا لامپ سقفی که تمام فضا را روشن می‌کنند جزو این نمونه هستند و باید حواستان باشد که خیلی روی نمایشگر منعکس نشوند.
نور غیرمستقیم: این نوع نور معمولا به صورت مخفی کار می‌شود و به همین دلیل چون روی مانیتور انعکاس ندارد، باعث خستگی چشم و سردرد نمی‌شود.
نور نقطه‌ای: این مدل نور در کنار گزینه‌های دیگر کاربرد دارد و معمولا به صورت سقفی استفاده می‌شود. نور نقطه‌ای که به آن هالوژن هم گفته می‌شود در واقع یک نور کمکی است که فضا را زیباتر می‌کند.
نور موضعی: این نور معمولا روی قسمت‌های خاصی چون میز کار یا کتابخانه برای مطالعه یا انجام کارهای دیگر کاربرد دارد و می‌توان جهت تابش آنها را تنظیم کرد.

اشتباهات رایج در نورپردازی محیط‌های اداری

شاید یاد گرفتن اصول به تنهایی کافی نباشد و بد نیست بدانید اشتباهات رایجی در نورپردازی دفتر کار وجود که باید از آنها اجتناب کنید. در این قسمت بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

انتخاب سیستم نورپردازی اشتباه
رایج‌ترین مشکل موجود به این برمی‌گردد که برای تمام فضای کاری و دفتر خود، سیستم نورپردازی یکسانی را انتخاب کنید. پیشتر هم اشاره کردیم که قسمت‌های مختلف نیاز به شدت نور و سیستم نورپردازی متفاوت و متناسب با خودشان دارند. به عنوان مثال سیستم نوری ورودی یا اتاق جلسات، با فضای کار کارمندان یا محل استراحت متفاوت است.
این مشکل از جایی نشات می‌گیرد که نتوانید تشخیص درستی از بخش‌های مختلف کار داشته باشید و با افراد و مجموعه‌های متخصص هم مشورت نکنید.

انتخاب لامپ‌ها و چراغ‌ها بدون برنامه قبلی
در ادامه مشکل قبلی، بدون شک یکی دیگر از مهمترین اشتباهات ممکن، انتخاب سیستم نورپردازی بدون برنامه‌ریزی قبلی است. عوامل زیادی هنگام خرید و انتخاب گزینه موردنظر، روی تصمیم شما تاثیر دارند. پیش از هر کاری باید برنامه‌ریزی و نقشه درستی داشته باشید و بدانید چه بخش‌هایی دارید، محل قرارگیری پنجره‌ها کجاست، کارمندان کجا بیشتر مشغول کارهستند، چقدر بودجه دارید، رنگ‌بندی فضا چگونه است و… .

نادیده گرفتن نور طبیعی
همان‌طور که گفتیم استفاده از نور طبیعی خورشید اهمیت بسیار زیادی دارد. ولی متاسفانه خیلی‌ها با نادیده گرفتن این موضوع فقط به خرید و نصب لامپ‌های زیاد و پرزرق ‌وبرق فکرمی‌کنند. اما برای جذاب‌تر کردن فضا، افزایش رضایت و بهره‌وری کارمندان و صرفه‌جویی درمنابع، حتما باید حواستان به دریافت نور طبیعی باشد. هر چه بیشتر بتوانید از این مزیت بهره ببرید، کارمندان شما خوشحال‌تر، موثرتر و هشیارتر خواهند بود.

نصب اشتباه
اگر خودتان قرار است دست به کار شوید، دقت کنید که سیستم نورپردازی و نصب تجهیزات آن یک کارحرفه‌ای است و اشتباه در آن نه‌تنها خطرناک است، بلکه باعث می‌شود یک سیستم نوری ناکارآمد داشته باشید. نصب اشتباه تجهیزات نورپردازی علاوه براینکه می‌تواند خطراتی چون اتصالی، شوک ناگهانی و… را در پی داشته باشد، باعث می‌شود لامپ‌ها و دیگر لوازم شما خیلی زود از کار بیفتند و از سمت دیگر نتوانید نور کافی را در فضا داشته باشید.

ایده‌های برای نورپردازی فضای اداری

در این بخش قصد داریم چند نمونه از ایده‌های جذاب برای نورپردازی دکوراسیون اداری را با همدیگر ببینیم.

ایده‌های برای نورپردازی فضای اداری

همان‌طور که در تصویر می‌بینیم به خوبی از نور طبیعی استفاده شده و بقیه نورهای سقفی و غیره نیز متناسب با رنگ‌بندی و ترکیب فضا انتخاب شده‌اند.

سیستم نورپردازی دفتر کار

در این عکس یکی دیگر ایده‌های مربوط به سیستم نورپردازی دفتر کار دیده می‌شود که به خوبی کنتراست موردنظردر کنار بهره‌گیری از نور طبیعی رعایت شده است.

نور طبیعی در دفتر کار

در این مدل علاوه بر بهره ‌گیری از نور طبیعی که به خوبی از پنجره‌ها وارد می‌شود، از نور موضعی هم در بالای میزها استفاده شده است.

نورپردازی با استفاده از نور طبیعی

پنل‌های LED سقفی در کار نور طبیعی که از پنجره‌ها ساطع می‌شود یک محیط بسیار شاداب و پرنور را فراهم کرده است که باعث حال خوب کارمندان می‌شود.

 استفاده از نور پس‌زمینه برای میز پذیرش

همان‌طور که در تصویر هم مشهود است در این قسمت از نور پس‌زمینه برای میز پذیرش استفاده شده است که با کنتراست ایجاد شده فضا خیلی جذاب و آرام‌بخش به نظر می‌ رسد.

جمع‌بندی
انتخاب و نصب سیستم نورپردازی در محیط کاری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه نه‌تنها باید برای آن هزینه کنید، بلکه انتخاب اشتباه شما می‌تواند پیامدهای منفی مختلفی داشته باشد. به همین دلیل اصول مهمی در انتخاب سیستم نورپردای دفتر وجود دارد که باید به آنها دقت کنید:

  • استفاده حداکثری از نور طبیعی
  • به‌کارگیری سیستم‌های متنوع نورپردازی
  • استفاده از نوار یا پنل‌های LED
  • ترکیب درست نور و رنگ
  • ایجاد پنجره‌های نوری یکپارچه
  • آشنایی با انواع نور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *