طراحی دفتر کار کوچک یک استارتاپ و جزئیاتی که در آن دیده شده

طراحی دکوراسیون دفتر کار کوچک و شیک با ایده های جذاب

همه کسب ‌وکارها و استارتاپ‌ها نمی‌توانند فضای بزرگی را برای کار کردن در اختیار داشته باشند. اینجاست که طراحی دفتر کار کوچک و دکوراسیون اداری آن به یک چالش بزرگ تبدیل می‌شود. اما هر چالشی راهکار خودش را دارد، به شرط اینکه سراغ متخصصش بروید. بی‌تردید داشتن فضای بزرگ با چندین و چند اتاق، آرزوی هر مدیر و کارمندی است.

اما طراحی این دفتر و تجهیز کردن آن نمی‌تواند خیلی چالش‌برانگیز باشد. مشکل اصلی زمانی پررنگ‌ می‌شود که فضای کافی در اختیار ندارید و باید از چالش سختی چون طراحی دفتر کار کوچک و دکوراسیون داخلی آن برآیید. اینجاست که هنر طراح یا طراحان محل کار شما به چشم می‌آید.

استفاده بهینه از فضا، چیدمان تجهیزات، در نظر گرفتن حریم شخصی کارمندان، در نظر گرفتن مکان مناسب برای جلسات و پذیرایی، رعایت اصول نورپردازی و چیدمان دفتر و… فقط بخشی از دغدغه‌هایی است که حسابی شما را به چالش می‌کشد. اما جای نگرانی نیست. در این مطلب بیشتر از اصول طراحی یک دفتر کار کوچک حرف می‌زنیم و درکنار هم بررسی می‌کنیم که چه مدل‌هایی را می‌توان برای دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک پیاده کرد.

میز کار گروهی دفتر کار کوچک

اصول طراحی دفتر کار کوچک

برای اینکه بخواهید از چالش طراحی و دکوراسیون دفتر کار کوچک که به اصطلاح دست شما خیلی باز نیست عبور کنید، باید اصول مهمی را در نظر بگیرید. در ادامه تلاش می‌کنیم بیشتر به این اصول و قوانین بپردازیم تا بتوانید از فضای موجود بیشترین استفاده را ببرید.

اهمیت طراحی اولیه

یکی از موارد مهمی که در مدل دکوراسیون دفتر کار کوچک خیلی اهمیت دارد، طراحی اولیه آن است. برای این قسمت باید زمان زیادی بگذارید تا بتوانید به بهترین گزینه موجود برسید. بدون شک نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید و از سمت دیگه ممکن است بارها و بارها طرح شما تغییر کند. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا به یک طرح جامع و خوب برسید و سپس کارهای اجرایی را شروع کنید.

استفاده درست از فضای موجود

در طراحی دفتر کار کوچک به دلیل کمبود فضا، باید کمترین پرتی را داشته باشید و تقسیم‌بندی محیطی و استفاده از تجهیزات به گونه‌ای باشد که از بیشترین فضای ممکن بهره ببرید. نکته مهم اینجاست که گاهی لازم است تا مرزهای موجود برداشته شده و قسمت‌هایی که باهم از نظر ماهیت کار یا موارد دیگر نزدیکی دارند در هم ادغام شوند. بنابراین در حالی که تلاش می‌کنید فضایی جذاب، مدرن، کارامد و مطلوب داشته باشید، می‌توانید با حفظ حریم شخصی افراد، بخش‌های مربوط به کارمندان، سرپرستان یا مدیران یک واحد را به صورت یکپارچه در نظر بگیرید.

استفاده درست از فضا در دفتر کار کوچک

استفاده از پارتیشن‌بندی اداری هم می‌تواند خیلی مفید باشد و به کمک آن می‌توانید فضای مربوط به اتاق جلسات یا اتاق مدیریت را جدا کنید. ضمن اینکه تفکیک خوبی میان واحدهای مختلف ایجاد می‌شود. نکته مهم دیگر در مورد پارتیشن‌بندی این است که انعطاف‌پذیری خوبی به فضا می‌دهد و می‌توانید انواع مدل دکوراسیون دفتر کار کوچک و شیک را پیاده‌سازی کنید.

توجه ویژه به نورپردازی

یکی از جنبه های ابتکاری کار دقیقاً ادغام روح جوان بودن و شادابی با یک پروژه مفهومی است، بدون آنکه از عملکرد محیط و آسایش کارمندان چشم پوشی کند.

طراحی دفتر کار کوچک

در طراحی دفتر کار کوچک به دلیل کمبود فضا، نزدیکی محل کار کارمندان و استفاده از مبلمان و تجهیزات اداری، سیستم نورپردازی نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. باید تمام تلاشتان بر این باشد که در مرحله اول فضا را از خفگی دور کنید و در مرحله دوم تا می‌توانید از نور طبیعی بهره ببرید. بنابراین پنجره‌ها و دریافت نور طبیعی خورشید نقشی اساسی در طراحی شما دارند.

جریان نور و روشنایی به ‌ویژه نور خورشید تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد پرسنل و شادابی آنها دارد. بنابراین باید همه بتوانند به نور کافی دسترسی داشته باشند تا یک فضای تاریک و گرفته مانع بهره‌وری آنها نشود. اگر بتوانید به کمک پنجره‌ها از نمای بیرون هم استفاده کنید که عالی می‌شود.

در مورد تکنیک های نورپردازی دفتر کار در لینک رو به رو بیشتر بخوانید: نورپردازی دفتر کار

رنگ‌های روشن و شاد

جریان نور و روشنایی به‌ویژه نور خورشید تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد پرسنل و شادابی آنها دارد. بنابراین باید همه بتوانند به نور کافی دسترسی داشته باشند تا یک فضای تاریک و گرفته مانع بهره‌وری آنها نشود. اگر بتوانید به کمک پنجره‌ها از نمای بیرون هم استفاده کنید که عالی می‌شود.

تنوع رنگی و استفاده از ترکیب رنگی شاد، باعث جذاب‌تر شدن فضا می‌شود. اما نکته مهمی که در دکوراسیون داخلی دفتر کوچک باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که استفاده بیش از اندازه از رنگ‌های تیره، باعث گرفته‌شدن انرژی فضا می‌شود. به همین دلیل کم‌کم روی روحیه همه تأثیر منفی دارد و باعث کاهش بهره‌وری می‌شود.

طراحی رنگ دفتر کار کوچک

استفاده از رنگ‌های جذاب ولی روشن نه‌تنها باعث روشن‌تر شدن فضا می‌شود، بلکه محیط را بزرگ‌تر یا به اصطلاح بازتر نشان می‌دهد. البته نباید از تضاد رنگی برای دوری از یکنواختی و ایجاد فضایی بهتر غافل شوید.

در خصوص انتخاب رنگ مناسب دفتر کار در این مقاله از دنیته بیشتر بخوانید: انتخاب ترکیب رنگ مناسب برای دفتر کار

سازمان‌دهی و نظم

استفاده از رنگ‌های جذاب ولی روشن نه‌تنها باعث روشن‌تر شدن فضا می‌شود، بلکه محیط را بزرگ‌تر یا به اصطلاح بازتر نشان می‌دهد. البته نباید از تضاد رنگی برای دوری از یکنواختی و ایجاد فضایی بهتر غافل شوید.

یکی از مهمترین مواردی که تقریبا همه ما از قبل می‌دانیم موضوع سازمان‌دهی و نظم است. ولی مشکل اصلی جایی است که این موضوع هم باید به صورت سازمانی و هم به صورت فردی رعایت شود و اجرای آن کار ساده‌ای نیست. در طراحی دفتر کار کوچک باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چرا که فضا محدود است و سازمان‌دهی و نظم درست یکی از بزرگترین دغدغه‌هاست.

برای این منظور می‌توانید از تجهیزات و ارگنایزرهای اداری مدرن یا ملزومات اداری چندکاره استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید نظم خوبی را در محیط کاری خود ایجاد کنید و هر چیزی که لازم دارید بتوانید سریع در جای خودش پیدا کنید. اما این تمام ماجرا نیست، از منظر طراحی سازمان‌دهی شامل کم کردن ترافیک‌های کاری، کاهش رفت‌وآمدهای اضافی، نزدیکی واحدهای مرتبط، پارتیشن‌بندی اصولی و… می‌شود.

طراحی مینیمال و ساده

در فضای کم جای زیادی برای شلوغی ندارید. از طرف دیگر طراحی مینیمال، رعایت هارمونی و استفاده اصل سادگی بی‌نهایت به‌جذاب‌تر شدن فضا کمک می‌کند. این سبک طراحی در کنار ترکیب رنگی که به آن اشاره کردیم و تقسیم‌بندی اصولی فضا، جزو سه رکن اصلی در دکوراسیون داخلی دفتر کوچک به شمار می‌رود.

یکی دیگر از مواردی که نباید تاثیرگذاری مثبت از آن را دست کم بگیرید، استفاده از انواع گل و گیاه است که هم فضا را زیباتر می‌کند و هم روی روحیه کارمندان موثر است. البته مکمل این قسمت درواقع انتخاب درست مبلمان اداری است که در قسمت بعدی بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

در خصوص طراحی بیوفیلیک با استفاده از گل و گیاه در این مقاله از دنیته بیشتر بخوانید: طراحی بیوفیلیک در فضای اداری

انتخاب درست مبلمان اداری، واجب‌تر از نان شب

مبلمان اداری و میز و صندلی مهمترین ملزوماتی هستند که در یک محیط کاری به چشم می‌آیند و فضا را پر می‌کنند. پس یکی از مهمترین بخش‌های چالشی برای شما انتخاب صحیح مبلمان اداری است که نه تنها باید متناسب طراحی و دکوراسیون محیط در نظر گرفته شود، بلکه باید کاربردی هم باشد. اینجاست که مبلمان اداری مدرن حسابی به کارتان می‌آید.

مبلمان‌ اداری مدرن نه ‌تنها طراحی جذاب، امروزی و مینیمال دارد، بلکه با فضاهای مختلف به خوبی سازگار می‌شوند و از طرف دیگر جای زیادی نمی‌گیرند. میز و صندلی در مدل دکوراسیون دفتر کار کوچک و شیک نقش زیادی دارند. از یک سو کارمندان و مدیران ساعت‌ها در طول روز با آن سر و کار دارند و از طرف دیگر اگر مدل‌های جدید و چندکاره را انتخاب کنید به خوبی می‌توانید برای سازمان‌دهی و استفاده بهینه از فضا روی آنها حساب کنید.

طراحی دفتر کار کوچک

استفاده از میز کار گروهی هم یکی دیگر از گزینه‌های پیش‌روی شماست که کمک می‌کند از فضای موجود بیشترین بهره‌برداری را داشته باشید و کارمندان‌تان بتوانند در کنار هم مشغول فعالیت باشند.

مدل‌ دکوراسیون داخلی دفتر کار کوچک

در این قسمت می‌خواهیم دو نمونه‌ مختلف از انواع مدل دکوارسیون داخلی دفتر کار کوچک را ببینیم تا بتوانید در طراحی محل کار خود از آنها الهام بگیرید. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، در این محیط، فضای کاری با بخش‌های دیگر مانند فضا جلسات و آموزش یکپارچه شده است. از طرفی رنگ‌ها روشن و جذاب در کنار نمایی از بیرون و بهره‌گیری از نور طبیعی باعث جذاب‌تر شدن فضا شده است.

 ایده پردازی طراحی دفتر کار کوچک

این تصویر به خوبی بهره‌گیری از پارتیشن‌بندی، مبلمان اداری مدرن، طراحی جذاب و مینیمال، رنگ‌بندی روشن و سیستم نورپردازی طبیعی را نشان می‌دهد.

سازماندهی فضا طراحی دفتر کار کوچک

در این فضا، میزها به خوبی سازمان‌دهی شده‌اند تا دو نفری که روبه‌روی هم قرار می‌گیرند برای یکدیگیر ایجاد مزاحمت نکنند. رنگ فضا روشن در نظر گرفته شده است و از طرف دیگر میز و صندلی‌ها کنار پنجره‌ها هستند تا به خوبی از نور طبیعی بهره ببرند. سیم‌کشی‌ها کنار دیوار هستند و از فایل اداری برای ایجاد نظم استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *