میز تحریر سری a

ابعاد و اندازه استاندارد میز تحریر به چه صورت باید باشد؟

آیا می‌دانید اگر ابعاد میز تحریر خود را به صورت استاندارد انتخاب کنید، لازم نیست نگران کمر درد، خستگی و عدم تمرکز حین مطالعه یا کار باشید؟ اگر هنگام مطالعه با هر کدام از مشکلات بالا روبه‌رو می‌شوید، به احتمال زیاد استاندارد میز تحریر را رعایت نکرده‌اید. میز مطالعه شما باید با سن و قدتان تناسب داشته باشد تا در هنگام استفاده احساس ناراحتی نکنید و در دراز مدت دچار مشکلات سلامتی نشوید. پس وقتی می‌خواهید میز مطالعه بخرید، باید علاوه ‌بر کیفیت، جنس خوب و زیبایی به ابعاد استاندارد میز هم دقت زیادی داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم راجع به ابعاد استاندارد میز تحریر برای سنین مختلف صحبت کنیم.

چرا باید از میز تحریر با ابعاد مناسب استفاده کرد؟

استفاده از میز تحریر با ابعاد مناسب باعث می‌شود که با مشکلاتی مانند گردن درد، کمر درد، خستگی و کاهش سطح تمرکز روبه‌رو نشویم. اگر در موقع خرید به سن و قد و فضایی که برای قرار دادن میز در اختیار داریم بی‌توجهی کرده و میز نامناسبی بخریم، امکان این‌که میز مطالعه و کارمان کاربرد لازم را نداشته باشد و در اثر استفاده نکردن از آن تبدیل به وسیله‌ای اضافی و جاگیر شود، بسیار زیاد است. مخصوصا در خرید اینترنتی باید خیلی دقت کنیم تا میز تحریری با ابعاد مناسب سفارش دهیم که به خوبی نیازهای ما را برآورده کند. وقتی قرار است مدت زمان زیادی در طول روز را پشت میز تحریر بگذرانیم، باید حتما به راحت بودن خودمان حین استفاده از میز دقت کنیم. انتخاب میزی که ابعاد مناسب داشته باشد، به حفظ ارگونومی بدن ما در ساعت‌های طولانی پشت میز نشستن کمک می‌کند. وقتی پشت میز می‌نشینیم باید حواسمان به راحت بودن و نحوه قرار گرفتن اندام‌های بدنمان باشد.

پس باید به یاد داشته باشیم که اگر در هنگام خرید میز تحریر به ابعاد استاندارد و تناسب ابعاد با قد دقت نکنیم، ممکن است با استفاده طولانی مدت از میز مطالعه، به مرور گردن و دست ما آسیب ببینند و با مشکلاتی نظیر آرتروز گردن و دست مواجه شویم.

میز woote

 ابعاد استاندارد میز تحریر به چه عواملی بستگی دارد؟

آیا قرار است ساعت‌های طولانی پشت میز بنشینیم و کارهای خود را انجام دهیم؟ دوست داریم میزی بخریم که تا سال‌ها بتوانیم از آن استفاده کنیم؟

پس قبل از اینکه اقدام به خرید میز تحریر کنیم، باید بدانیم که علاوه بر جنس میز تحریر که حتما باید از نوع باکیفیت و مرغوب باشد، اطلاعات کاملی هم راجع‌به ابعاد استاندارد میز تحریر باید داشته باشیم تا در هنگام خرید با استفاده از این اطلاعات، مناسب‌ترین و کاربردی‌ترین میز مطالعه را خریده و تا سالها از آن استفاده کنیم. به صورت کلی میز تحریر استاندارد با سه عامل طول (پهنا)، عرض (عمق) و ارتفاع سنجیده می‌شود. ضمنا طبق استاندارد‌های موجود برای میزهای تحریر، صندلی‌های استاندارد هم برای هر نوع میز تحریر ساخته می‌شوند. برای خرید میز تحریر با ابعاد استاندارد باید اول عوامل تأثیر گذار در انتخاب ابعاد را بشناسیم. علاوه بر سه عاملی که بیان کردیم، چند نکته دیگر را هم بهتر است که برای انتخاب میز مطالعه در نظر بگیریم. اولین نکته این است که ما این میز را قرار است در چه فضایی و با چه متراژی استفاده کنیم. در انتخاب طول و عرض مناسب برای میز مطالعه دانستن فضای قرارگیری آن از عوامل مهم است.

 مورد بعدی این است که بدانیم از چه وسایلی بیشتر روی میز تحریرمان استفاده می‌کنیم. آیا لپ‌تاپ، لوازم نوشتاری، چراغ مطالعه، گوشی، لیوان چای یا بشقاب خوراکی به طور معمول روی میزمان قرار دارند؟ پس باید دقت کنیم که میز تحریرمان فضای کافی برای قرار دادن ابزار و وسایلمان داشته باشد. در مورد عوامل اصلی که در بالا نام بردیم، ارتفاع عامل بسیار مهمی در خرید میز کامپیوتر استاندارد است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. وقتی از میز مطالعه استفاده می‌کنیم، کف پاهایمان نباید از زمین فاصله داشته باشد و زانوهای ما هم باید در هنگام نشستن پشت میز زاویه ۹۰ درجه داشته باشند.

ارتفاع استاندارد میز تحریر از زمین

ارتفاع استاندارد میز تحریر بین ۷۳ تا ۷۷ سانتی‌متر است. در واقع برای هر فردی با توجه به قدی که دارد ارتفاع میز تحریر باید به اندازه‌ای باشد که گردن بیش از ۲۰ درجه خم نشود.

طول استاندارد میز تحریر

طول استاندارد میزهای تحریر معمولا بین ۷۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر است.

عرض استاندارد میز تحریر

عرض میز تحریر در حالت استاندارد بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر است.

فضای استاندارد پشت میز

فاصله بین میز تحریر تا دیوار باید ۱۲۱ سانی‌متر باشد تا به راحتی بتوان صندلی را بیرون کشید و جابجا شد. البته در فضاهای خانگی می‌توان این اندازه را ۹۰ سانتی‌متر هم در نظر گرفت.

شیب استاندارد میز تحریر

میزهای تحریر بهتر است دارای شیب نباشند و کاملا مسطح باشند تا به این وسیله تسلط بهتری بر آن‌ها داشته باشید.

عمق میز به چه معناست و چه استانداردی دارد؟

منظور از عمق میز تحریر همان عرض میز تحریر است و اندازه استاندارد در نظر گرفته شده برای آن بین ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر است. علاوه بر عوامل بالا، ضخامت میز هم معمولا ۱۶ میلی‌متر است که در صورت تمایل می‌توان از تخته دوبل برای مقاومت بیشتر استفاده کرد و ضخامت میز را به ۳۲ میلی‌متر افزایش داد.

 

آیا برای سنین مختلف سایز استاندارد میز تحریر تفاوتی دارد؟

ابعاد میز تحریر با توجه به سن و قد افراد متفاوت است. به عنوان نمونه وقتی می‌خواهیم میز تحریری برای فرزندمان تهیه کنیم باید قد او را در نظر بگیریم و برای او میزی بخریم که وقتی پشت آن می‌نشیند و دستش را روی میز می‌گذارد، میز و آرنج او در یک خط قرار بگیرند. نباید سعی کنیم که این فاصله را با ارتفاع صندلی تنظیم کنیم، زیرا این‌کار باعث می‌شود که پای کودک اذیت شود. ضمنا کف پای کودک باید روی زمین باشد و زانوی او هم در زاویه ۹۰ قرار داشته باشد. در ادامه با توجه به محدوده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال ارتفاع استاندارد را بررسی می‌کنیم.

ابعاد میز تحریر کودک

همان‌طور که گفتیم در خرید میز تحریر برای کودک باید قد او را در نظر بگیریم و میزی برای او انتخاب کنیم که وقتی پشت آن می نشیند، قسمت ران و زانو از زیر میز فاصله داشته باشد و به راحتی بتواند جابجا شود. دستها و آرنج کودک هم هنگام استفاده از میز تحریر باید حتما در یک راستا روی میز قرار بگیرند. اگر موارد گفته شده را در خرید میز برای کودکان رعایت کنیم، آنها می‌توانند مدت زمان طولانی بدون اینکه آسیبی ببینند و یا خسته شوند، پشت میز بنشینند. در جدول زیر ارتفاع استاندارد با توجه به سن کودکان بیان شده است.

 

سن کودک ارتفاع میز (سانتی‌متر)
۳-۴ ۴۶
۴-۶ ۵۳
۶-۸ ۵۹
۸-۱۱ ۶۴

 

ابعاد میز تحریر نوجوان

وقتی قرار است برای نوجوانان میز تحریر بخریم، باید همان نکات خرید میز برای کودکان را در نظر بگیریم. میزی مناسب و استاندارد است که باعث وارد شدن هیچ فشاری به شانه و دست‌ها نشود. به طور کلی برای نوجوان بین ۱۱ تا ۱۴ سال میزی با ارتفاع ۷۱ سانتی متر، استاندارد است.

سایز میز تحریر بزرگسال

دقیقا همان نکاتی که در بالا گفتیم را در خرید میز برای بزرگسالان هم باید در نظر بگیریم. ارتفاع میز باید به اندازه‌ای باشد که شخص برای استفاده از میز مجبور به پایین انداختن یا بالا گرفتن گردن و دست‌ها نباشد تا فشار اضافی به آنها وارد نشود. استاندارد میز تحریر برای بزرگسالان، میزی با ارتفاع ۷۶ یا ۷۷ سانتی متر است. باید توجه داشته باشیم در صورتی که نکات گفته شده را در خرید میز رعایت نکنیم، در دراز مدت به ستون فقرات آسیب وارد می‌شود.

میز تحریر استاندارد

نتیجه گیری

در این مطلب آموختیم که علاوه‌بر دقت به طرح، زیبایی و جنس میز تحریر باید حتما به استاندارد بودن ابعاد آن هم توجه کنیم. ابعاد میز باید متناسب با قد و جثه باشند تا فرد از پشت میز نشستن به مدت طولانی احساس ناراحتی نکند و به دست، گردن و کمر او فشار و آسیب وارد نشود. هر چه شخص احساس راحتی بیشتری در هنگام استفاده از میز مطالعه داشته باشد، امکان خستگی او کمتر و تمرکز او بیشتر می‌شود و همچنین در دراز مدت سلامتی او نیز آسیب نمی‌بیند. در صورتی که تمایل دارید نکات مهم در مورد میز اداری را بدانید به صفحه اختصاصی این محصول مراجعه کنید . 

شاید محتوای پایین هم برای شما کاربرد داشته باشد :

8 نوع میز اداری برای یک دفتر کار مدرن ، و نحوه انتخاب مناسب آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *