فضای کار اشتراکی طراحی و راهنمای کامل برای ایده ها

فضای کار اشتراکی طراحی و راهنمای کاملی برای  ایده ها و نکات مهم

اگر فضای کار اشتراکیتان را درست طراحی کرده باشید، جمله بالامیتواند اولین واکنش هر بیننده ای به محیط شما باشد . اینکه تصور کنید فقط موقعیت مکانی محل شما و قیمت خدمات شما تنها عوامل تأثیرگذار در جذابیت محل شما هستند ، بیشتر یک افسانه است ! در حالیکه واقعیت آن است که طراحی محیط میتواند فضایی را جذاب یا دلسردکننده جلوه دهد ( خواه در بهترین نقطه شهر یا با ارزان ترین هزینه خدمات  باشد ) .

 علاوه بر این ،طراحی فضای کار اشتراکی بر مبنای ویژگیهای دفاتر سنتی، همه فاکتورهای کار اشتراکی را از بین می برد پس مراقب باشید . آنچه افراد فعال در این نوع دفاتر واقعاً به دنبالش هستند، وجود یک محل کار منعطف است که الهام بخششان بوده و به آنها شوق هر روزه برای کار در این محیط ها را بدهد  و فضایی که باعث ایجاد خلاقیتی شود که پویا و پر از تکانه های انگیزشی است برای آنها حذاب است. بنابراین کار شما باید این باشد که از ابزارهای قدرتمندی برای جذب بیشتر و فعال شدن خلاقیت در فضای کاریتان استفاده کنید . 

اما پیش از هر چیز، باید آخرین روندهایی که در مورد طراحی فضاهای کار اشتراکی هستند ، را بدانید .  ما به شما کمک  خواهیم کرد که با این رویه ها آشنا شوید! 

شروع کار : 

  • معماری و مدیریت صدا 
  •  نور مناسب و فراگیر  
  • تهویه هوای تازه برای تنفس بهتر 

اینها حداقل موارد ضروری در طراحی یک فضای کار مولد و جذاب محسوب میشوند . علاوه بر این ها طراحی یک فضای زیبا و دلپذیر، مردم را ترغیب میکند که به صورت حرفه ای حضور داشته باشند و فعالیت کنند .  این راهنما به شما کمک میکند که دقیقاً چنین مکانی را طراحی کنید.

فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی

مرحله اول – بودجه تهیه کنید!

که برای طراحی فضای کار اشتراکی  و خرید وسایل و مبلمان اداری مورد نیاز آن ، باید هزینه کنید و اگر پلن بودجه بندی نداشته باشید ممکن زیاده روی کنید یا زیادی به خودتان سختی بدهید . به اندازه دفتر ، همکاران احتمالی ، منطقه و محل قرارگیری تان و سایر فاکتورها ، مبلغ مناسبی را برای هزینه کردن در این مورد حساب کنید . 

 

  • برای ترسیم بودجه بهینه ، ابتدا طرح چیدمان وسایل مورد نیاز یک دفتر کار اشتراکی را مطالعه کنید . سپس آنچه را مطالعه کرده اید با قیمتهای احتمالی که قرار است هزینه کنید  بسنجید. در این مرحله میتوانید به طرحهای مختلفی فکر کنید و خوش شانس خواهید بود اگر طراحی مد نظرتان متناسب با بودجه تان باشد ، اینطوری میتوانید آنچه را در نظر دارید اجرا کنید. 
  • اگر بودجه کافی در دسترس ندارید، در فروشگاههای آنلاین، بازارها محلی، مغازه های دست دوم فروشی، حراجی و … بگردید یا از سازندگان محلی بخواهید مبلمان اداری و اثاثیه مد نظرتان را مطابق طرحی که ارائه میکنید برایتان بسازند . گاهی اوقات آنها استعدادهای پنهانی در این زمینه دارند . 

نکات

  • ترجیحات و خواسته های اعضای و همکاران بالقوه تان را ارزیابی کنید. از خودتان سوال کنید چه چیزی آنها را بیشتر جذب میکند؟ یک فضای کاری شیک و لوکس یا دکوراسیونی سنتی و روستایی؟ یا شاید چیزی کاملاً متفاوت! 
  • دو روش عالی برای کشف ایده های طراحی فضای کار اشتراکی وجود دارد. 1. رفتن به مسافرت و دیدن فضاهای مختلف 2. الگو برداری از اینترنت ( در محیط هایی نظیر پینترست، فلیکر و …). 

مراقب باشید! زمان انتخاب طرح هایی برای فضای کار اشتراکی، زیاده از حد افراط نکنید. به ویژه در حدی که باعث شود موضوع یا طرحی که میخواهید از آن الهام بگیرید، متناسب با بودجه تان نباشد. برخی طرحها همیشه نسبت به سایر طرحها و ایده ها ارزانتر هستند. و شما باید از قبل فکر کنید که تا چه اندازه میخواهید تغییر ایجاد کنید. 

فاکتور انعطاف پذیری

اکثر افرادی که فعالیت در محیط های اشتراکی را انتخاب میکنند، به کار در چنین فضایی به دلیل انعطاف پذیر بودن آن تمایل دارند. برای آنکه مطمئن شوید فضای کار اشترکی شما انعطاف پذیری لازم را دارد، باید در مرحله اول روی طرح نقشه ای که برای طراحی دارید متمرکز شوید. از قبل برای طراحی فضای کار اشتراکیتان به خوبی برنامه ریزی کنید.

 اگر فضای کوچکی در اختیار دارید آن را به صورت قابل انعطاف پذیر بودن طراحی کنید. و اگر مساحت زیادی دارید میتوانید دفاتر مختلف یا فضاهای متفاوت مثلاً برای جلسات و گفتگو ها  در نظر بگیرید.  ثانیاً برای ایجاد انعطاف پذیری در فضای کاریتان، باید سعی کنید از دیوارهای قابل جمع شدن ( دیوایدرهای متحرک) استفاده کنید . به این ترتیب اگر یکی از اعضای دفتر به فضای بزرگتری نیاز داشته باشد، تنها کاری که باید انجام شود، جابه جا کردن این دیوارها است. ثالثاً استفاده از مبلمان متغیر نیز میتواند کمک کننده باشد. استفاده از این مبلمان به شما کمک میکند فضای اضافی ذخیره کنید، و از فضای باز برای برخی فعالیتهای دیگر استفاده کنید. 

نکات

  • همه  کسانی که به فضای کار اشتراکی شما می آیند به دنبال فضای باز نیستند، و در مقابل همه هم نیاز به فضاهای بسته ندارند. پس سعی کنید بسته به نوع مساحت و فضایی که در اختیار دارید هر دو طرح را اجرایی کنید. 
  • با توجه به آنکه ایجاد فضاهای مهم دیگر نیاز به مبلمان اداری متحرک و متغیر دارند و فضای ناشی از جمع کردن آنها نیاز است ، این نکته را فراموش نکنید. 
  • انعطاف پذیری خوب است، اما اگر متفکرانه اجرا نشود، ممکن است بیشتر باعث بهم ریختگی فضای کاریتان شود. بنابراین در عین حال که به راحتی و جادار و منعطف بودن فضای کاریتان فکر میکنید، تلاش کنید فضائی که ایجاد میکنید، متناسب باشد. فضایی که ایجاد میکنید در عین سازگاری باید متناسب نیز باشد . 
فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی

یک ورودی جذاب

قسمت ورودری ، برداشت اول حساب میشود! برای ایجاد جذابیت ، وجود یک ورودی یا لابی مجدد باعث شگفتی اعضا یا مهمانان خواهد شد. به علاوه، این منطقه باید یکی از بهترین نقاط در کل فضای کار اشتراکی تان باشد. وجود آثار هنری، استفاده از گلدانهای زنده، روشنایی مناسب، میزهای جذاب ، و برخی باکس ها روی دیوار میتوانند در ایجاد جذابیت مؤثر باشند. سعی کنید این منطقه وسیع، تمیز، و شیک به نظر برسد. 

نکات:

  • در طراحی این فضا تا حد امکان مبتکرانه عمل کنید. 
  • روی نوپردازی فانتزی این منطقه تمرکز کنید. 
  • استفاده از مبلمان و صندلیهای طرح دار و ترجیحاً با رنگ  روشن بهترین گزینه خواهد بود. 

 

روشنش کنید!

فضاهای کار اشتراکی پرنور، فضایی دلگشا به نظر میرسند. بله درست است! مطابق آخرین رویه ها سعی کنید از تنظیم رنگ، چراغهای زیبا و لوسترهای جدید با روشنایی دلپذیر استفاده کنید. میتوانید طیف وسیعی از چراغها و لوسترهای زیبا و نفیس را به صورت سقفی، آویزی یا دیواری متناسب با فضای کاریتان استفاده کنید. در حالیکه استفاده از لامپهای کار، چراغهای مطالعه، و نور خطی گزینه های مناسب دیگری برای ایجاد زیبایی روشنایی هستند. البته در زمان انتخاب هر کدام از این گزینه ها، مفهوم طراحی انسان محور را در نظر داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که همه اعضای حاضر در دفتر کار با مسائلی نظیر نورهای خیره کننده، بازتاب نور و مسائلی از این دست مشکلی نداشته باشند. 

علاوه بر این، بسیاری از متخصصان کار در زیر نور طبیعی آفتاب را در روز به دلیل مزایای سلامتی اش بیشتر توصیه میکنند. پس اگر فضای کارتان به نحوی باشد ک در طول روز اعضا بتوانند از نور آفتار استفاده کنند بسیار عالیتر است! این یک امتیاز عالی است، چرا که به این ترتیب در قبض برق نیز صرفه جویی میکنید. بنابراین سعی کنید فضای کاریتان را با  پنجره های بزرگ، دیوارهای شیشه ای، چراغهای روشنایی و …. طراحی کنید و ببینید که چه تأثیر جادوئی میتواند داشته باشد. 

نکات:

  • فاکتور تعمیرات و نگهداری را نیز در نظر داشته باشید. تمامی وسایل به مرور زمانی نیاز به تعمیرات پیدا میکنند. بنابراین در زمان خرید وسایل مرتبط با نورپردازی، به قابلیت تعویض، ضمانت، هزینه و طول عمر مفیدشان توجه داشته باشید. 
  • از آنها به خوبی نگهداری کنید! در صورت امکان یک سیستم کنترل روشنایی نصب کنید تا فضای کارتان را به لحاظ صرف انرژی نیز کارآمد کند. راندمان بالای انرژی در طول مدت باعث صرفه جویی میشود. 

 

دیوارها، نگاه کنید!

دیوارهای تزئین شده، کاغذ دیواری شده یا پر شده با قطعات هنری، گیاهان، و نقل قولهای انگیزشی، میتوانند از جمله دکوراسیون های دیواری دلربا و جذاب باشند. اگرچه این مبحث خیلی طولانی است، اما در اینجا نکاتی را در مورد تزئین دیوارها را به صورت اختصار برایتان عنوان میکنیم. 

در درجه اول، برای طراحی فضای کار اشتراکیتان، حتماً از دیوار نمایشی استفاده کنید. برای نقاشی دیوارها، استفاده از سایه های رنگی رو به افزایش گذاشته است، چرا که باعث افزایش میزان نور و روشنایی در محیط کار میشود. در حالیکه میتوانید همیشه آنها را با تزئینات دکوری و دیواری نیز تزئین کنید. طراحی ویژه و دلخواهی که ما پیشنهاد میدهیم، دیواری است که با تابلوهایی از نقل قولهای انگیزشی تزئین شده باشد. 

نکات

  • استیکرهای دیواری و تصاویر جدیدترین رویه برای تزئین نمای دیوارها هستند. نقشه هایی بزرگ از جهان که روی دیوار اتاق قرار داده میشوند، نوعی حس هدفمندی را در کارکنان تقویت میکند. 
  • کار کردن در میان دیوارهای آجری در مکانهای کاری یکی دیگر از رویه های طراحی فضاهای کار اشتراکی است که در سرتاسر دنیا محبوبیت دارد.
  • گیاهان زندهای بالارونده از دیوار، به شیوه گیاهان خزنده، یا وجود خوشبوکننده برای هر فضایی دلپذیر هستند. 
  • علاوه بر این موارد، از آنجا که این مکانها جایی است که افراد وظیفه برنامهریزی و فعالیتهای استراتژیک را بر عهده دارند، استفاده از دیوارهایی با تخته های سیاه یا سفید نیز لازم است. 
  • برای  پارتیشن بندی شده، استفاده از دیوارهای شیشه ای ( پارتیشن شیشه ای )  اولویت دارد. 
  • علاوه بر این، وجود عایقهای صوتی یکی دیگر از ضروریاتی است که باید در طراحی دیوارهای محیط کار اشتراکی به آنها توجه شود، زیرا حواس پرتی و سر و صدا در زمان کار امری غیر قابل تحمل است. 

 

تنوع صندلی ایجاد کنید 

با این کار، حداکثر استفاده را از فضا میکنید! مبلمان و محل قرارگیری آن نقش مؤثری در ایجاد جلوه های بصری دارند. مردم استفاده از صندلیهای راحت و آزاد را ترجیح میدهند. و شاید به همین دلیل است که خیلی ها ترجیح میدهند در خانه کارهایشان را انجام دهند. و به این ترتیب این افراد برای ورود به فضای کاری باید حس راحتی در خانه بودن را تجربه کنند. طراحی فضای کار اشتراکیتان باید با انواع مختلفی از صندلیها باشد. در حقیقت، کارهای مختلف به صندلیهای متفاوتی نیاز دارد. صندلی های اداری  و صندلیهای طبی، علاوه بر نیمکتها، صندلیهای میله ای و تاشو هم خریداری کنید. در حالی میزهای ارتفاع متغیر و میزهای ایستاده از جمله گزینه هایی هستند که مزایای سلامتی نیز به همراه دارند. 

این میزها و صندلیها را به نحوی در فضای کار قرار دهید که افراد زیادی در یک نقطه ی خاص تجمع نکنند. فضای بیشتر برای نفس کشیدن و ایده پردازی یا تمرکز وجود داشته باشد. همچنین در چیدمان صندلی ها از تنوع استفاده کنید، مثلاً یک فضای برنامه ریزی شناور ایجاد کنید، فضای محصوری برای برگزاری جلسات، مناطق خنک و … . به علاوه اتاقهای جلسات رسمی / غیررسمی، اتاقک های آکوستیک اداری ( اتاق تلفن )  برای تماسهای خصوصی، فضای اداری و چندین فضای بار مانند به استراحت کارکنانتان اختصاص دهید. 

نکات

  • برای داشتن فضای کاری عاری از فشار، استفاده از چند صندلی چرخ دار هم مناسب است.  اکثر مردم در هر سنی دوست دارند چنین وسایلی داشته باشند. 
  • مبلمان قدیمی مرمت شده را به فضای طراحی تان اضافه کنید. 
  • برای ایده گرفتن در مورد استفاده بهینه از فضاها، از یک متخصص برنامه ریزی بهره بگیرید ( داشتن یک مشاور طراحی دکوراسیون داخلی هم عالی است )  . 
  • در زمان خرید وسایل، مسائل مرتبط به ذخیره سازی لوازم و داشتن ( فایل اداری ) در محیط کار و جاگیر نبودن را هم فراموش نکنید. 
فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی

منطقه ای برای میل کردن خوراکی و غذا

در اکثر فضاهای کار اشتراکی، آشپزخانه باید در گوشه ای دنج باشد، جایی که اعضا این فرصت را پیدا میکنند که با سایر همکارانشان وقت بگذرانند. بنابراین بیشتر از سایر بخشها باید به طراحی دلپذیر و آرامش بخش آن جهت به دست آوردن بهترین کیفیت زندگی اجتماعی توجه کرد. اگر فضای اضافی دارید در قسمت آشپزخانه، چند نیمکت یا فضایی برای ناهارخوری ایجاد کنید تا افراد بتوانند در زمان صرف غذا آنجا بنشینند. 

علاوه بر این، استفاده از چند صندلی اپن نیز تنوع زیادی به محیط میبخشد. همچنین تلاش کنید بر مبنای مینیمالیسم کار کنید تا حداکثر استفاده را برای ایجاد کابینت ها داشته باشید. به علاوه سعی کنید وسایلی خریداری کنید حداقل سر و صدا را ایجاد کنند، این مکان باید تمیز، و روشن باشد (نورپردازی این منطقه مهم است!). برای خرید میز این قسمت استفاده از میزهای فلزی یا گزینه مناسبی است، چرا که نگهداری آنها راحتتر است. استفاده از رنگ سفید یا سایه روشن برای دیوار این منطقه در کنار استفاده از چوب طبیعی، حالت زنده ای به آن میبخشد. 

نکات

  • اگر فضای کمی دارید، سعی کنید آشپزخانه را در گوشه ظاهراً بلااستفاده ای از محیط کار قرار دهید، این در چنین شرایطی یک ضرورت است. 
  • از راحت بودن فضای آشپزخانه و راحتی دسترسی به آن اطمینان حاصل کنید، جایی که همکاران بتوانند لحظاتی نشسته با هم صحبت کنند، و از یکدیگر الهام بگیرند. 

 

فضایی برای جلسات حرفه ای کاری 

فضای کافی ، داشتن حریم خصصوی ، و تا حد مناسبی رسمی بودن ، حداقل سه جنبه اصلی در طراحی فضای جلسات هستند . برای طراحی و در نظر گرفتن چنین محیطی، اندازه های متنوعی از فضاهای جلسات را برای محیط کار اشتراکی که دارید بررسی کنید . به عنوان مثال اینکه به یک اتاق جلسه برای دو نفر نیاز است یا بیست نفر. با توجه به حفظ حریم خصوصی، فضای جلسات را تا چه حد میتوان گسترش داد در حالی که الزامات عایق بودن صدا را نیز رعایت کرد.

 حالت رسمی بودن این فضاها نیز نکته مهمی است . در برخی موارد برای ایجاد فضای رسمی میز بزرگی با صندلی هایی در اطراف آن را برای ایجاد رسمیت انتخاب میکنند. در حالیکه ممکن است برخی اتاق های جلسات ، همچون یک اتاق استراحت باشند و یا حتی  با یک مینی بار در کنار اتاق برای پذیرایی در آن ها باشد . این تصمیم شماست که انتخاب کنید با توجه به نیروی کاری که در محیط اشتراکی شما فعالیت میکند، چه میزان تشریفات برای اتاق جلساتتان متناسب است. 

نکات

  • در مورد قرار دادن تجهیزات فنی در اتاق های جلسات مانند دستگاه ویدئو کنفرانس، مانیتورهای ارائه کار، پروژکتورها و …، این نکته را فراموش نکنید که اندازه ی آنها باید متناسب با طراحی فضای کاری شما باشد. 
  • نامهای جذابی برای فضای جلساتتان انتخاب کنید. به طور مثال میتوانید از نام شهرهای معروف جهانی مانند ژاپن یا اتاق شیراز استفاده کنید. یا از نام برخی شخصیت های معروف سریال های تلویزیونی استفاده کنید. یا از هر نام دیگری که با نحوه  طراحیتان سازگاری داشته باشد. 
  • برای برگزاری جلسات کوچکتر استفاده از فضاهای کوچک زیباتر به نظر میرسد.
  • استفاده از دیوارپوش مناسب ، زیبایی خاص به فضای جلسات میدهد. اگر به خاطر داشته باشید، عنوان کردم من خودم برای اتاقهای جلسات از نقشه های جهانی یا برچسب های دیواری استفاده کرده ام . این تزئینات باعث میشود فضای کار اشتراکی تان جذابتر و برجسته تر به نظر بیاید. 
فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی

فضایی برای آرام شدن و استراحت

مکانی را در نظر بگیرید که افراد شاغل در فضاهای کار اشتراکی بتوانند ضمن استراحت در آنها با سایر همکارانشان آشنا شده ، تبادل نظر و همکاری کنند؛ یا آنکه فقط لحظاتی برای تفریح و استراحت داشته باشند. بهترین نمونه ی این فضاها میتواند منطقه ای برای استراحت از یک اتاق راحت گرفته تا اتاق هایی برای بازی هایی چون تنیس روی میز ، شطرنج و … باشد.

 همچنین میتوانید یک بار کوچک یا کافه ای برای اعضا تدارک ببینید، جائی که بتوانند با سایر همکاران گپ بزنند. به علاوه میتوانید مناطق مختلفی را برای فعالیتهایی چون یوگا، ریلکسیشن ، ایروبیک، کتابخانه و … اختصاص دهید، یا تنها یک باشگاه اجتماعی با فضای داخلی دلپذیر و مبلمان زیبا و راحت هم کافی خواهد بود. 

نکته: راحتی در این مناطق بحث اصلی است. بنابراین طراحی داخلی چنین مناطقی باید یسیار مورد توجه باشد تا شکاف میان استرس شغلی و ایجاد آرامش برای اعضا فراهم شود. 

 

گیاهان ، گیاهان و باز هم گیاهان ( بیوفیلی ) 

این اصطلاح علمی نشانگر این واقعیت است که همه انسانها تمایلی ذاتی به طبیعت و زندگی دارند. بنابراین، دقیقاً مانند گیاهان، انسانها نیز برای حفظ سلامتی و سالم ماندنشان به نور طبیعی، اکسیژن، و فضای سبز نیاز دارند. جدا از اینکه باید ترتیبی دهید که نور طبعیی در محیط کار جریان داشته باشد، و علاوه بر استفاده از گیاهان سبز در محیط کار، از رنگ سبز هم استفاده کنید. گلدانهایی را به صورت سقفی آویزان کنید، یا روی زمین قرار دهید یا از گیاهان بالا رونده از دیوار (مثل پیچک) استفاده کنید. به هرحال با استفاده از گیاهان محیط را چشم نواز کنید، البته نیازهای مراقبتی شان را نیز در نظر بگیرید. 

نکات

  • گیاهان را با دقت انتخاب کنید. مطمئن شوید که امکان نگهداریشان در فضاهای سرپوشیده وجود دارد و خیلی ظریف و حساس نیستند. به علاوه، گیاهان همیشه سبز نسبت به گیاهان فصلی در اولویت هستند. 
  • اگر سقف بلند دارید، یک درختچه کوچک مینیاتوری گزینه مناسبی به نظر میرسد. 
  • کاکتوس و گیاهانی شبیه به آنها گزینههای مناسبی هستند. 

 

حفظ جوانب محل و  موقعیتی که در آن هستید 

استفاده از ویژگیهای برجسته محلی و محیطی که در آن هستید ،  در طراحی فضای کار اشتراکی میتواند ایده خوبی باشد. اگرچه این فاکتور اختیاری است، اما اگر موقعیت مکانی شما در نقطه ی خاصی قرار گرفته، میتوانید از آن در طراحی فضای داخلی نیز استفاده کنید. مثلاً اگر محیط کاریتان در شمال  قرار گرفته است میتوانید دیوارها را نارنجی کنید ، از نمادهایی چون قایق و  دوچرخه و … استفاده کنید که به خوبی با جذابیت مکانی که دفتر در آن قرار دارد تناسب داشته باشند.

نکته: در بازارهای محلی برای پیدا کردن مصنوعات، اسباب بازی، منسوجات و … تلاش کنید و مواردی متناسب با طرح و فضای دلخواهتان انتخاب کنید. 

 

استفاده از فناوری های هوشمند 

مدیریت بازدیدکنندگان، اعضا، برنامه ریزی ها، برگزاری رویدادها، پرداختها، بازاریابی و ….! آیا فکر می کنید انجام این کار ها راحت است؟ اما میتوان چنین طراحی و اموری را با استفاده از ابزارهای فناوری هوشمند مانند کنترلهای دسترسی به ساختمان، مانیتورها، کابلهای HDMI، اینترنت، و …. مدیریت کرد. به ویژه در مورد کنترلهای دسترسی به ساختمان، گزینه  مناسب استفاده از کارتها و تگ ها  به جای کلید است. استفاده از سیستم پرداخت دیجیتال، نرم افزارهای مدیریت اداری، تأمین امنیت سایبری، کنترلهای نوری  IoT، و … نیز بسیار کمک کننده هستند. استفاده از تجربیات کارمندان و اعضایتان در کارآیی و بهینه کردن استفاده از این ابزارها به شما کمک میکند. 

 

قانون فضای بیرون

اگر میتوانید امکان در یک تراس در پشتبام، در یک پاسیوی سر پوشیده، بالکن های چمن شده با منظرهای زیبا از شهر را ارائه کنید، بدانی که یک معدن طلا در اختیار دارید! و احتمالاً هیچ شکی ندارد که چند نفر از مردم از بودن در چنین فضاهایی لذت می برند و آن را در لیست کارهای شان قرا می دهند . اجازه دهید برخی پیشنهادات برای استفاده از چنین فضاهایی را با شما در میان بگذاریم. کافی است چند مبل راحت در این مناطق قرار دهید. یا صندلی های متحرک، کاناپه های راحتی اضافه کنید تا از این مناطق به عنوان فضایی برای ایجاد حس آرامش بخش استفاده کنند. 

نکات

  • در صورتی که فضای بیرونی جادار در اختیا دارید، مزیت بزرگی دارید! میتوانید از آن برای کارهای زیادی استفاده کنید یا آن را اجاره دهید. 
  • مبلمانی که میخواهید در فضای باز قرار دهید، باید در برابر شرایط آب و هوایی از جمله باران، برف، وزش باد و … مصون باشند. 
  • برای ایجاد تنوع شاید حتی داشتن یا ترامپولینها و … را به برنامه هایتان اضافه کنید. 
  • یا ترتیبی دهید که برای پوشش دادن چنید فعالیت های در این محیط ها 

 

طراحی فضای کار اشتراکی با فاکتور X 

اینکه بتوانید خاص و منحصر به فرد باشید، جادوی شماست! ( این نقل قول کایلی فرانسیس میتواند در رابطه با طراحی فضای کار اشتراکی هم صدق کند ) . پس توصیه ما به شما این است که چند فاکتور طراحی خاص و منحصر به فرد برای خودتان داشته باشید که به نوعی بیانگر هویت شما باشند و بتوانید با استفاده از آنها دیگران را به سمت خودتان جذب کنید . 

مثلاً آنچه شرکت Bahnhof  برای طراحی خود دیده این است که  در درون یک پناهگاه هسته ای سابق در استکهلم ساخته شده است. نمونه ی دیگری از این دست فضای کاری شرکت Port Workspaces است که تنها یک محیط سرپوشیده در وسط شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیا است.

 فضاهای کار اشتراکی باید به واسطه ویژگیهای خاص از بقیه متمایز شوند. میتوانید این خاص بودن را از معماری تا خرید مبلمان و وسایل، در جوانب مختلفی اعمال کنید. 

نکات

  • مبلمان مهمترین و بهترین شرط اضافه کردن ویژگی X برای طراحی فضای کار اشتراکی است پس آن را جدی بگیرید . 
  • همچنین میتوانید محیط ها و راهرو های  بازی مانند ایجاد کنید، این کار نه تنها فعالیتی سرگرم کننده است بلکه میتواند هویت خاص شما را به فضا القا کند. 
  • کف:  بله، کفها هم مهم هستند. میتوانید آنها را به شکلی براق، مات، ساده یا با فرض طراحی کنید. در هر صورت از تمیز بودن و نگهداریشان اطمینن حاصل کنید. 
  • فضاها (دیوارهای) دارای تورفتگی: زمانی که یک طاقچه برای دیوار طراحی میکنید، سایر عناصر در طراحی طاقچه را نیز در نظر داشته باشید. 
  • فضایی برای ذخیره سازی: فضای اضافی برای نگهداری وسایل ( فایل ها )  یا نگهداری برخی وسایل مانند پایه های موبایل،کیف ها و همگی  قفل  دارایجاد کنید تا اعضا بتوانند وسایلشان را در آن ذخیره کنند. در حالیکه باید فضای مناسبی نیز جهت نگهداری مبلمان و سایر وسایلی که ممکن است استفاده نشوند، داشته باشید. 
  • توجه به جزئیات: بله این نیز نکته ی مهمی است. جدا از همه چیز، همانطور که یک کیک نیمه پخته مورد علاقه ی چه کسی نیست ، یک محیط نیمه طراحی شده هم جذاب نیست .  
  • انتخابهای درست: از معماران و مهندسان مجرب کمک بگیرید ، به ویژه کسانی که میدانید ذهن خلاقی دارند . 
  • فایده گرایی: فایده گرایی بخش مهمی در طراحی فضاهای کار اشتراکی است. هر چیزی ابتدا باید مفید باشد تا باشد و در غیر این صورت نباید باشد . 

 

نتیجه گیری

به طور متوسط افراد  حدود 45 ساعت در هفته کار میکنند . و هیچکس دوست ندارد این مدت زمان را در داخل یک چهار دیواری بدرنگ یا با کاغذ دیواری رنگ و رو رفت بگذراند . پس توجه به طراحی فضاهای کار اشتراکی برای همه ارائه دهندگان چنین فضاهایی یک ضرورت است. امیدواریم نکات ارائه شده در بالا توانسته باشد در این زمینه به شما کمک کند. 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *