اتاق سکوت پارک فناوری پردیس

راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار برای افزایش تمرکز

اگر تمرکز وجود نداشته باشد کار جلو نمی‌رود و صداهای مزاحم قاتل تمرکز هستند. در این مقاله قصد داریم درمورد راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار برای افزایش تمرکز صحبت کنیم. پس اگر شما هم مثل عموم افراد از برهم خوردن تمرکز به‌خاطر سروصدای زیاد و مزاحم رنج می‌برید، این مقاله برایتان مفید است.

اثرات صدا بر انسان به چه شکل است؟

برای درک تاثیرات صدا بر انسان، باید تاثیر آن بر ذهن را بررسی کنیم. البته قصد نداریم در این مقاله خیلی به‌شکل تخصصی وارد این موضوع شویم و فقط به‌عنوان مقدمه‌ای برای بررسی معضلات ناشی از صدای مزاحم در محیط کار به آن می‌پردازیم. تحقیقات نشان می‌دهند انواع مختلف صدا به دو صورت خوشایند و آزاردهنده بر ذهن افراد تاثیر می‌گذارند.

معمولاً صداهایی که قرار است تمرکزمان را برهم بزنند جزو دسته آزاردهنده‌ها محسوب می‌شوند. وقتی صدایی به‌ گوش می‌رسد، تمام حواس مغز متوجه صدا می‌شود و عملکردهای دیگر مختل می‌شود، حداقل برای چند ثانیه ابتدایی تا مغز به صدا عادت کند.

فراموش نکنید که شنوایی تنها حس از حواس پنج‌گانه است که قابلیت کنترل توسط انسان را ندارد؛ یعنی نمی‌توانید گوشتان را بر روی شنیدن صدایی که دوست ندارید ببندید! همین حقیقت اهمیت راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار را نشان می‌دهد. باتوجه به شلوغی شهرها و سروصدای بیش‌ازحد، تمرکز کردن سخت‌تر از همیشه است.

روش های کنترل صدا در محیط کار

وجود صداهای مزاحم ناخوشایند است؛ اما گریزی هم از آن وجود ندارد، یعنی نمی‌توانید کاری کنید که ماشین‌های جلوی محل کارتان دست از بوق زدن بکشند. برخی از آن‌ها روبه‌روی بیمارستان‌ها هم بوق می‌زنند، چه برسد به محل کار شما! به‌همین‌خاطر باید با کمک روش های کنترل صدا در محیط کار، میزان این قاتلین تمرکز را تا حد ممکن کم کنید.

استفاده از محصولات آکوستیک اداری

گزینه‌های زیادی برای کنترل صدای مزاحم وجود دارند. از گذاشتن هذفون تا استفاده از محصولات آکوستیک اداری. کار‌ی که یک کارمند مجموعه می‌تواند در این راستا انجام دهد کنترل ورودی گوش شخص خودش است. مثلاً همان استفاده از هدفون یا نهایتاً مطرح کردن مشکل با مدیران ارشد؛ اما دست مدیر یک مجموعه برای برقراری حد مجاز صدا در محیط کار بازتر است.

مدیر می‌تواند اتاق سکوت یا حتی اتاق سروصدا ایجاد کند. اولی به‌منظور آرام کردن ذهن کارکنان و بازپس‌گیری آرامش و دومی به‌منظور تخلیه هیجان و مباحثه. شاید باورتان نشود، اما استفاده هرچه بیشتر از گل‌و‌گیاه به کاهش صداهای مزاحم کمک می‌کند. حتی تنظیم کردن یک موزیک ملایم به‌عنوان صدای پس‌زمینه که دائم شنیده می‌شود هم می‌تواند راه‌حل خوبی باشد. تمام موارد فوق جزو روش های کنترل صدا در محیط کار به‌حساب می‌آیند؛ اما هنوز صحبتی از کارآمدترین شیوه کنترل صدا در دفتر کار نکرده‌ایم.

استفاده از انواع پارتیشن ها و جداکننده فضا

یکی دیگر از راه های کنترل صدا در ادارات استفاده از انواع پارتیشن اداری دوجداره یا تک جداره است. اما نوع دوجداره آن علاوه بر استحکام و ایستایی بهتر عایق صوتی بهتری است. این پارتیشن ها میتوانند فریم لس یا فریم دار و در انواع مختلف شیشه ای یا فلزی باشند. در خصوص پارتیشن های شیشه ای دوجداره با انتخاب درست جنس شیشه پارتیشن ها می توانید از آن به عنوان یک عایق صوتی بسیار مناسب استفاده کنید. تنها کافیست که جنس شیشه آن را به درستی انتخاب کنید و خیالتان راحت باشد که تمامی این اطلاعات را می توانید تنها با یک تماس با کارشناسان دنیته بدست آورید.

پارتیشن شیشه ای
پارتیشن شیشه ای در پروژه همکاران سیستم

استفاده از انواع پارتیشن شیشه ای علاوه بر اینکه به عنوان یکی از روش های کنترل صدا در ادارات به کار می رود، باعث میشود تا محیط اداری شما را به یک فضای مدرن و زیبا تبدیل میکند و جلوه بهتری از مبلمان اداری را نمایش میدهد.

ایده هایی برای کنترل صدا در دفتر کار مدرن

وقتی صحبت از راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار مطرح باشد، بدون شک بهترین ایده استفاده از اتاقک های آکوستیک پیش ساخته است. در بسیاری از محیط‌ها کار امکان کنترل تمام صداها وجود ندارد؛ مثلاً زمانی که تلفن همراه یکی از کارکنان زنگ می‌خورد و او مجبور است با مشتری شرکت تلفنی صحبت کند.

آکوستیک کردن یک اتاق یا مجموعه به‌معنای عایق کردن آن در برابر انواع صداها است. نه صدایی خارج می‌شود و نه صدایی وارد می‌شود. عموم پنل‌ها و اتاق‌هایی که با این ویژگی در بازار موجود هستند، معمولاً یا ظاهر زیبایی ندارند و یا به‌عنوان عایق خیلی خوب عمل نمی‌کنند. البته قابل‌حمل بودن هم یک مزیت قابل‌توجه به حساب می‌آید.

اتاق تلفن آکوستیک

مهم‌ترین ویژگی اتاقک‌های آکوستیک دنیته استفاده از متریال باکیفیت است. این مواد اولیه برای احتساب میزان عایق بودن آزمایش شده‌اند و همچنین ظاهر زیبایی را هم خلق کرده‌اند. دیگر مزیت محصولات ما پرتابل بودن آن‌ها است.

اتاق تلفن آکوستیک و اتاقک گفت‌و‌گو دو محصول دنیته هستند که درراستای رفع نیاز دفاتر و کاهش اثرات صدا در محیط کار روی خط تولید ما قرار دارند. قابلیت سفارش این محصولات با رنگ دلخواه از دیگر ویژگی‌های قابل توجه آن‌ها است.

اتاقک آکوستیک

یکی از راه های کاهش صدا در محیط کار  ، استفاده از اتاق های آکوستیک ( phone booth فون بوث ) است . دنیته یک محصول به نام اتاقک آکوستیک denj دارد . برای خرید اتاق آکوستیک می توانید با کارشناس فروش ما در ارتباط باشید . استفاده از اتاق آکوستیک یکی از جدید ترین روش های کنترل صدا در محیط کار است  و به سرعت در حال رشد و محبوب شدن است . 

عوامل زیان‌ آور صدا در محیط کار

این عوامل زیان آور بسته به شدت صداهای مزاحم و تمرکزی که از بین می‌رود، می‌توانند کم یا زیاد باشند؛ اما حتی میزان کم آن هم می‌تواند ضرر زیادی به تجارتتان وارد کند. همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین چیزی که صدای مزاحم از شما می‌گیرد، تمرکزتان است. تمرکز که نباشد کار پیش نمی‌رود. این عدم پیش‌روی در مقیاس بزرگ و درمورد وظایف تمام کارکنان می‌تواند فاجعه باشد.

همچنین سروصداهای مزاحم استرس‌آور هستند و می‌توانند هم از نظر فیزیکی و هم ازنظر ذهنی مخرب باشند. درضمن اگر محیط کارتان شلوغ و پر سرو صدا است، نباید از کارکنان توقع خلاقیت داشته باشید؛ چراکه یکی از اثرات صدا در محیط کار کاهش شدید خلاقیت است.

داشتن وظایف مختلف به‌خودی‌خود برای کارکنان سخت است، اگر محیط کار پر سروصدا باشد این امر سخت‌تر هم می‌شود. آلودگی صوتی کار را خسته‌کننده‌ می‌کند و اشتیاق کارکنان را از بین می‌برد. درکل وجود صداهای اضافی و مزاحم در محیط کار می‌توانند مشکلات زیادی را به‌همراه داشته باشند. این واقعیت لزوم استفاده از روش های کنترل صدا در محیط کار را توجیه می‌کند.

حد مجاز صدا در محیط‌های کاری و اداری چقدر است؟

واحد اندازه‌گیری صوت دسیبل است. قوانینی برای تعیین حد مجاز صدا در محیط کار وضع شده‌اند که قصد نداریم خیلی از جنبه حقوقی به این مسئله نگاه کنیم. بلکه می‌خواهیم استاندارد صدا در محیط کار را که احتمالاً از قوانین نوشته شده روی کاغذ کاربردی‌تر هستند بررسی کنیم. ناگفته نماند که این استاندارد هم براساس قوانین وضع شده تعریف می‌شود. نهایت مقداری که برای حد مجاز صدا در محیط اداری تعریف شده 70 دسی‌بل است. با کمی سخت‌گیری این عدد برای محیط‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتر و البته خلاقیت دارند 55 دسی‌بل است. با رعایت این استانداردها می‌توان اثرات صدا در محیط کار را به حداقل رساند.

جمع‌بندی: راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار

وجود صداهای مزاحم تمرکز را از بین می‌برد و عدم تمرکز به‌معنای کند شدن سرعت پیشروی امور است. از عوامل زیان آور صدا در محیط کار می‌توان به کاهش بهره‌وری کارکنان، افزایش استرس آن‌ها، خستگی هرچه بیشتر و مرگ خلاقیت اشاره کرد.

قوانین و مقرراتی برای تعیین حد مجاز صدا در محیط کار وضع شده‌اند که استاندارد لازم برای محیط کار را 55 تا نهایتاً 70 دسیبل تعریف کرده‌اند. ایجاد اتاق سکوت و اتاق سروصدا، استفاده هرچه بیشتر از گیاهان و استفاده از موزیک ملایم پس‌زمینه از جمله راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار هستند؛ اما بدون شک کارآمدترین روش استفاده از پنل‌ها و اتاقک‌های آکوستیک به‌منظور کنترل هرچه بیشتر صدای مزاحم است.

اتاقک‌های آکوستیک دنیته بااستفاده از متریال عالی، عایق بودن بالا و ظاهر جذاب و قابل حمل، بهترین انتخاب برای نابود کردن عوامل زیان آور صدا در محیط کار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *