فضای کار ترکیبی چیست؟

فضای کار ترکیبی چیست ؟

در این مطلب در مورد ( مدل فضای کار ترکیبی ، هیبریدی یا چندگانه ) و اینکه تاثیر Hybrid Work بر محیط کار چگونه است صحبت می کنیم .

مرزهای میان زندگی شغلی و زندگی شخصی تا حد زیادی از میان رفته است . امکان کار کردن در همه جا وجود دارد و امکان وقوع هر چیزی در کار وجود دارد . در این مطلب به دنبال آن هستیم که نشان دهیم چرا وجود فضای کار ترکیبی ضروری است و مکانهای مختلف کاری مدرن را چگونه میتوان به شکلی مناسب ترکیب کرد.

بررسی فضاهای کاری ترکیبی (چندگانه)

در عصر حاضر مرزهای میان زندگی شغلی و زندگی شخصی از میان رفته است. در حال حاضر میتوان اغلب کارها را در هر جایی انجام داد : کار کردن در همه جا امکانپذیر است و هر چیزی در کار اتفاق می افتد . این امر باعث شده که اماکن کاری متنوع تر و در عین حال چند وجهی شوند . در سالهای اخیر ما شاهد ظهور فضاهای کاری چندگانه نیز بوده ایم که در آنها عناصر مختلفی چون هتلها، کلوپ های ورزشی، کافه ها، رستوران ها و … در کنار یکدیگر ترکیب شده اند؛ همچنین شاهد روند تحول فضاها نیز بوده ایم: دفاتر بیشتر شبیه خانه های اشتراکی شده اند، و شامل فضاهای عمومی مانند آشپزخانه ها، استفاده از وسایل چوبی، مبل های راحتی، فضاهای ساکت و … میشوند .

البته فضاهای کاری ترکیبی تا حدی متفاوت هستند . به جای آنکه ترکیبی از دفاتر با فضاهای مختلف باشند، ترکیبی هستند از انواع مختلف محل های کار در یک شکل ترکیبی : تلفیقی سازگار از بهترین روندها در طراحی محل کار .

 

دو مشکل در مورد فضاهای کاری امروزی

دکتر رون فریدمن، روانشناس اجتماعی، مینویسد: «در آینده محل کار مکانی است که کارمندان جذب آمدن به آنجا میشوند، چرا که محیطی است که عملکردشان را تسهیل می کند». او در ادامه می افزاید: «چنین فضایی ساختمان هایی هستند که به جای صرف توجه به سودآوری بیشتر، به گونه ای طراحی شده اند که امکان بهینه سازی کار را فراهم میکنند». اما چطور میتوان این فضاها را برای داشتن عملکردی بهتر، بهینه کرد؟

برای تحقق این امر دو مشکل وجود دارد که نیاز به حل دارند:

اولین مورد آن است که حدود نیمی از کارمندان نمیتوانند نوع مناسبی از فضاهای مورد نیازشان را محل کارشان بیابند . مکانی که دارای آرامش لازم برای تمرکز، در عین حال امکان همکاری گروهی، فضاهایی برای استراحت و … باشد.

مشکل دوم آن است که هر نیروی کاری، شخصیت، ویژگیها و سبکهای کاری کاملاً متفاوت خود را دارد. برخی درونگرا هستند و برخی دیگر برونگرا. بعضی افراد نیروی کار متعلق به نسل Z هستند و برخی دیگر از نسلهای قدیمی تر. حتی برخی کارمندان هستند که شخصاً در محیط کار حضور ندارند، آنها دورکاری میکنند. این تنوعات البته که به پیشرفت مشاغل کمک میکنند. اما این مسئله در عین حال بدان معناست که کارکنان برای پیشرفت در کارشان به انعطاف بیشتری نیاز دارند. همانطور که هیچ راه حل «متناسبی برای همه» در طراحی یک دفتر وجود ندارد، هیچ راه حلی که تنها متناسب برای یک نفر باشد نیز برای همه کارمندان مناسب نیست .

نحوه کار در فضاهای کاری چندگانه

بسیاری از طراحان ، سرعت بالای تغییر در نحوه انجام کارها را در طراحی دفاتر لحاظ نکرده اند. در حال حاضر پنج رویکرد غالب برای طراحی دفاتر کار وجود دارد:

  1. دفاتر محصور  ( enclosed offices )
  2. دفاتر باز ( open-plan offices )
  3.  دفاتری با میز مشترک ( hot-desking offices )
  4.  دفاتر مبتنی بر فعالیت  ( activity-based offices )
  5.  و دفاتر متحرک و متغیر ( agile offices )

اما کدامیک از این موارد برای داشتن عملکردی بهتر مناسبتر هستند؟

جواب عبارت است از: هیچکدام . یا شاید بهتر باشد بگوئیم:  همه آنها .

طراحان باید به جای انتخاب تنها یکی از این مدلها، به این نکته توجه کنند که یک محل کار ترکیبی (هیبریدی) ایجاد کنند که شامل مجموعه ای از همه این رویکردها باشد . یک فضای کار مطلوب ، فضای متنوعی است که بتواند نیازهای متفاوت و متغییر کارکنانش را در طول روز به شکلی مناسب پاسخ دهد .

طراحان و مدیران دفاتر به جای آنکه روی آنچه قرار است در یک دفتر ایجاد شود تمرکز کنند ، باید روی نحوه استفاده کارمندان از امکانات موجود تمرکز داشته باشند . با این کار، میتوانند از تفکر کوتاه مدت در مورد حفظ بهره وری به سمت تفکر بلندمدت در مورد چگونگی تولید بیشتر حرکت کنند .

 

حرکت به جلو را چگونه ادامه دهیم ؟

فضاهای کاری ترکیبی در همین دهه تبدیل به یک هنجار خواهند شد . مطمئناً کارمندان میتوانند در محیطهای مختلف دفتر حرکت کنند ، اما وسایل و میزشان نیز باید با آنها جابه جا شود. باید تلاش کنیم فضای کار را به شکل یک معماری پویا طراحی کنیم؛ فضایی روان و سازگار و قابل تصور بدون دیوار . زمانی که چنین فضای کار ترکیبی را تصور میکنیم ، باید در مورد تغییر جریان مناطق  کار برای انجام هر نوع کاری و فعالیتهای مختلف، همکاری، تفکر و معاشرت کارمندان نیز فکر کنیم.

پس از ساخت و معماری یک مکان، معمولاً بازنگری و پیکربندی مجدد آن کار دشواری است . با این وجود استفاده از تقسیم کننده های اتاق و سیستم مبلمان اداری منعطف – آنچه ما در دفتر دنیته نامش را «معماری در معماری» گذاشته ایم – میتواند باعث تبدیل شدن یک فضای کار خشک ، به فضای کار چندگانه ( هیبریدی ) شود که به طور مداوم قابلیت تغییر و سازگاری را دارد . این روند میتواند طی مراحل مختلف انجام شود و دفتر اداری را به رشد و تکامل برساند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *