طراحی بیوفیلک ‏

طراحی بیوفیلیک در فضای اداری و برخی نمونه ‌های طراحی دکوراسیون سبز ‏

طراحی بیوفیلک عناصر طبیعت را وارد دفاتر کار می‌کند و به لطف آن لحظاتی را برای استراحت و آرامش در اختیار کارکنان قرار می‌دهد.

طراحی بیوفیلک ‏

همه چیز از اقتصاد سبز شروع شده

رشد آگاهی اکولوژیکی پایه و اساس مفهوم محبوبیت یافته ای به نام اقتصاد سبز است. این روند جهانی بر تحقق و توسعه زندگی پایدار در همه ابعاد آن: محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی متمرکز است. در این مدل، مردم دیگر تنها کاربر زمین و استفاده کننده نیستند و سعی میکنند با مسئولیت پذیری در ایجاد واقعیت و اصلاح سبک زندگی و کار مشارکت کنند.

طراحی بیوفیلیک ‏

جوامع معاصر با هدف دستیابی و همزیستی بیشتر با طبیعت روزانه در حال فکر و کار هستند و راه حل‌هایی که به دست می آورند متفاوت است. هر چقدر بیشتر مردم از تغییرات آب و هوایی، آلودگی محیط زیست و کیفیت پایین هوا در زندگی روزمره شکایت داشته باشند، بیشتر به ایده های زیست محیطی علاقه مند می‌شوند و سعی میکنند تا راه حلی هایی برای استفاده بیشتر از طبیعت پیدا کنند.

طراحی فضاها ‏

فضای اداری سبز

طراحی بیوفیلک، که یک روند محبوب در طراحی فضاها است و به تماس مستقیم با طبیعت اشاره دارد (زندگی در وسط طبیعت). این سبک از طراحی به استفاده از گیاهان در همه جا از جمله فضای داخلی دفتر اداری تأکید دارد . طبق این روند، دکوراسیون اداری باید با عناصر طبیعت غنی شوند و به بخشی جدایی ناپذیر از ساختمانهای اداری تبدیل می‌شوند.

طراحی دکوراسیون سبز ‏

در این سبک از طراحی المان‌هایی همچون، تراسهای سبز، سقف‌ها و نماهای سبز، باغ‌های داخل و خارج و همچنین دیوارهای پر از گیاه استفاده می‌شود و این عناصر فقط عملکرد تزئینی ندارند بلکه مانند ریه‌های محیط عمل می‌کنند. عناصری که علاوه بر سبز و زنده بودن نقش بسیار مفیدی در تامین اکسیژن طبیعی و به نوعی تهویه مطبوع دفتر اداری دارند.

استفاده از عناصر طبیعت در آرایش فضای داخلی تأثیر روانی خوبی و آرامش بخشی بالایی بر روان انسان دارد و این امکان را برای تعادل بین لحظه‌های کار شدید در طول روز با لحظات استراحت و آرامش فراهم می‌کند. اینگونه دفاتر به کاهش استرس و افزایش رضایت شغلی کارکنان به شدت کمک می‌کنند. گیاهان همچنین به کاهش آلودگی هوا، کاهش سطح سر و صدا و گرد و غبار کمک زیادی می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که تماس با فضای سبز و نور خورشید بر خلاقیت کارکنان تأثیر مثبت زیادی دارد، رفاه عمومی آنها را 15٪ بهبود می بخشد و بهره وری آنها را در کار 6٪ افزایش می‌دهد. این افزایش‌ها تنها یک سری عدد نیستند و زمای که شما در مورد مفهوم (برند کارفرمایی) و جذب نیروهای خبره اندکی تامل و تحقیق کنید به نقش و ارزش آنها پی خواهید برد.

طراحی دکوراسیون سبز ‏

بیشتر بخوانید: روش های کنترل صدا در محیط کار

همه این جنبه ها تأثیرات قابل توجهی بر کارمندانی دارد که آگاهی آنها از اینکه دفتر مطبوعی باید داشته باشند هر روز در حال افزایش است. براساس پژوهش جالبی که در سیلیکون ولی انجام شده است و طبق تحقیقات ، 81٪ از کارکنان مایلند قبل از امضای قرارداد کاری ابتدا دفتر یا ایستگاه کاری آینده خود را ببینند و این بازدید گاهی در انتخاب یا عدم همکاری با یک سازمان تاثیر گذار است. کارمندان می‌فهمند که دفتر فضایی است که باید آنها را در تحقق وظایف روزمره حمایت و کمک کند، همچنین کارایی و خلاقیت آنها را افزایش دهد به همین دلیل این تنها یک محیط بدون هیچ عکس العملی نسبت به ما نیست بلکه هر رزو بر روح و روان و درنتیجه بر بازدهی آنها تاثیر می‌گذارد.

طراحی دکوراسیون سبز ‏

روشنایی طبیعی در طراحی بیوفیلیک

یکی دیگر از جنبه‌هایی که برای دفاتر مطابق با روند طراحی بیوفیلک مهم هستند، دسترسی به نور روز است. نوری که براساس چشم انسان بهترین زاویه دید را فراهم میکند و علاوه بر روشنایی سرشار از ویتامینD است که به سلامتی و شادابی انسان کمک بسیاری می کند.

با آگاهی از تأثیر نور بر روی بهره وری کارکنان (برای 77٪ از افراد مورد بررسی مهمترین عامل کارایی نور است)، استفاده از لامپ‌های روشنایی ویژه که قابلیت کنترل دمای رنگ، از گرم تا خنثی تا آبی را دارند و لامپ هایی که به طور خودکار رنگ نور را در روشن‌ترین زمان روز به پارامترهای نور طبیعی تنظیم می کنند نیز جذاب است.

طراحی اداری بیوفیلیک

مبلمان

یکی از پارامترهای جذاب و دوست داشتنی که با طراحی بیوفیلیک در دفتر کار ترکیب می‌شود، استفاده از مبلمان اداری که با رنگ‌های گرم طراحی شده و اغلب با مواد طبیعی و عمدتاً چوب ساخته شده اند است.

طراحی فضاها ‏

حالا دیگر تاثیر طراحی بیوفیلیک در ساختمان‌های اداری و ارتباط آن با سلامتی و رفاه کارکنان قطعی شده است و به همین دلیل هر روز طراحان بیشتر سعی دارند تا با استفاده از بیوفیلیا یا آوردن طبیعت به طراحی داخلی دکوراسیون اداری جذاب تر و بهتری را طراحی کنند.

طراحی بیوفیلیک اداری

طراحی سبز (احساس طراوت و فضای روشن) همه این جنبه ها به هر بازدید کننده ای از یک دفتر کار که با طراحی بیوفیلیک تجهییز شده است هدیه می‌دهد. الهام بخشی محیط اداری این امکان را به ما می‌دهد که احساس راحتی و نزدیکی به طبیعت را هرگز در فضای اداری از خود دور نبینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *