آشنایی با ۲۰ مورد از سبک های دکوراسیون اداری

سبک های دکوراسیون اداری معمولاً بر اساس معیارهایی مانند نوع کاربری، متراژ فضای اداری و میزان بودجه انتخاب می‌شوند. کارمندان ساعات زیادی از روز را در محیط‌های اداری می‌گذرانند و برای بازده کاری و بهره‌وری بیشتر به یک محیط مناسب، زیبا و ایده‌آل نیاز دارند؛ بنابراین برای افزایش بازدهی کارمندان باید از بهترین سبک های دکوراسیون داخلی و مبلمان اداری استفاده شود. در این مقاله از دنیته قصد داریم بیست مورد از پرطرف‌دارترین سبک های دکوراسیون داخلی اداری را به شما عزیزان معرفی کنیم.

سبک مدرن (Modern): از انواع سبک های دکوراسیون اداری

سبک مدرن یکی از پرطرف‌دارترین سبک‌های دکوراسیون اداری برای ادارات کوچک است. استفاده از این سبک تأثیر زیادی در افزایش انگیزه و تقویت روحیه کارمندان دارد. مبلمانی که در دکوراسیون مدرن اداری استفاده می‌شوند، اغلب به رنگ‌های طوسی و سفید هستند. در این سبک استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزات اضافه در محیط اداره ممنوع است و خلوت بودن فضا بر هر چیز دیگری اولویت دارد. برای افزایش انرژی مثبت در محیط‌های اداری با سبک‌ مدرن معمولا از گل و گیاه هم استفاده می‌شود.

سبک کلاسیک (Classic)

یکی دیگر از محبوب‌ترین سبک های دکوراسیون اداری که در محیط‌های اداری با متراژ بالا کاربرد بیشتری دارد، سبک کلاسیک است. المان‌های به‌کاررفته در این سبک به فضای زیادی نیاز دارند.  رنگ‌های گرمی مانند رنگ قهوه‌ای، رنگ کرمی، رنگ زرشکی و رنگ طلایی مناسب‌ترین رنگ برای تجهیزات مورد نیاز این سبک است. در این سبک مبلمان و صندلی‌های چوبی با روکش‌های چرمی و لوسترهای کلاسیک مخصوص اداره نیز کاربرد زیادی دارند.

سبک نئوکلاسیک (Neo Classic)

افرادی که بین سبک‌های مدرن و کلاسیک دچار تردید هستند، سبک نئوکلاسیک را برای دکوراسیون داخلی اداره انتخاب می‌کنند. در سبک نئوکلاسیک ظرافت و سادگی سبک مدرن با زیبایی و اصالت سبک کلاسیک تلفیق شده است. در این سبک از تجملات و خطوط منظم و منحنی سبک کلاسیک خبری نیست و خطوط به کار رفته بیشتر شکسته و زاویه‌دار هستند. در رنگ‌بندی این سبک رنگ‌های خنثی مانند مشکی، سفید، خاکستری و طلایی رواج بیشتری دارند.

سبک صنعتی (Industrial)

یکی دیگر از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون اداری سبک صنعتی است. مهم‌ترین ویژگی این سبک ترکیب عناصر قدیمی با عناصر مدرن با هدف ایجاد یک فضای خاص و منحصربه‌فرد است. با استفاده از دیوارهای آجری و کف‌پوش‌های بتنی می‌توان در اداره حس یک فضای صنعتی به مراجعین القا کرد. متریال‌هایی مانند چوب، فلز، بتن، لوله و غیره که در این سبک به کار می‌روند، همگی خام و بدون پرداخت هستند و هیچ کاور یا پوششی برای آن‌ها استفاده نشده است. سبک صنعتی برای محیط‌های اداری بزرگ با سقف آهنی و بلند کاربرد دارد.

سبک مینیمالیسم (Minimal)

یکی از رایج‌ترین سبک های دکوراسیون اداری سبک مینیمالیسم است‌. در این سبک تا جایی که امکان دارد از لوازم و وسایل کمتر و ساده‌تری برای چیدمان دکوراسیون داخلی ادارات استفاده می‌شود. این سبک یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در کشورهای پیشرفته و رو به گسترش است. رنگ‌هایی که برای این سبک استفاده می‌شوند، رنگ‌های خنثی مانند خاکستری و سفید هستند. البته برای جلوگیری از ایجاد یک محیط کسل‌کننده می‌توان از رنگ‌های مکمل نیز استفاده کرد.

سبک فرانسوی (French) : از سبک های دکوراسیون داخلی اداری

تجملاتی‌ترین سبک‌ دکوراسیون داخلی اداری، سبک فرانسوی است. در این سبک به جای صندلی اداری از مبلمان‌هایی با روکش ساتن براق و میزهای منبت‌کاری شده استفاده می‌شود و برای تقویت نور در محیط از آینه‌ها کمک می‌گیرند‌. علاوه بر لوسترها و آباژورهای تزیینی امکان استفاده از چراغ‌های LED نیز در دکوراسیون داخلی فرانسوی وجود دارد. این سبک با وجود جذابیت‌هایش محدودیت‌هایی دارد که باعث می‌شود در دنیای فناوری و تکنولوژی از انعطاف‌پذیری بسیار کمی برخوردار باشد.

سبک اسکاندیناوی (Scandinavian)

سبک اسکاندیناوی به‌عنوان یکی از انواع سبک های دکوراسیون اداری به فضای باز، روشن و بزرگ تأکید بیشتری دارد. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات دکوراسیون اداری در طراحی و اجرای سبک اسکاندیناوی از مبلمان مدرن و رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند؛ زیرا رنگ‌های روشن تأثیر بسیار زیادی در بزرگ دیده‌شدن محیط دارند.

سبک اسلامی (Islamic)

همان‌طور که از نام سبک اسلامی کاملا مشخص است؛ در طراحی این سبک به‌عنوان یکی از سبک های دکوراسیون اداری از معماری اسلامی الگو گرفته شده است. شاید تصور کنید که این سبک فقط در کشورهای مسلمام به‌کار می‌رود، درحالی‌که این سبک در کشورهای غیرمسلمان هم طرفدار دارد. پرکاربردترین رنگ‌های سبک اسلامی زرد و فیروزه‌ای است. برای ایجاد یک محیط اداری جذاب معمولا سبک مدرن و اسلامی را با هم ترکیب می‌کنند.

سبک روستیک (Rustic)

در برخی از ادارات از بین سبک های دکوراسیون اداری از سبک روستیک استفاده می‌شود. وسایل به‌کاررفته در سبک روستیک اغلب از جنس سنگ و چوب اصلاح‌شده ساخته شده‌اند. در این سبک بیشتر رنگ‌های برگرفته از طبیعت، رنگ‌های خنثی و رنگ‌های گرم کاربرد بیشتری دارند. طراحی سبک روستیک با جزئیات زمخت زیادی همراه است.

سبک رترو (Retro)

از ادغام چند سبک مختلف از سبک‌های دکوراسیون داخلی اداری سبکی نوستالژی به نام رترو به وجود می‌آید.  میزان محبوبیت این سبک در دهه‌ پنجاه تا دهه هفتاد میلادی در اوج قرار داشت. در این سبک بیشتر از رنگ‌های جیغی همچون آبی، قرمز، بنفش، زرد، صورتی و غیره استفاده می‌شود. درحال حاضر سبک رترو در محیط‌های اداری کاربرد زیادی ندارد و فقط در بعضی از کافه‌ها استفاده می‌شود.

سبک ماوریک (Maverick): از انواع سبک های دکوراسیون اداری

سبک ماوریک یکی از زیرمجموعه‌های سبک دکوراسیون اداری مدرن به‌شمار می‌رود؛ اما رویکردی جدید، خلاقانه، نامتعارف و غیرطبیعی دارد. طراحان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دکوراسیون اداری در زمان طراحی این سبک برای ادارات اهمیتی به قواعد و قوانین چیدمان نمی‌دهند و همه المان‌ها و رنگ‌ها را به‌صورت کاملا تصادفی انتخاب می‌کنند.

سبک آرت دکو (Art Deco)

یکی از گران‌ترین و در عین‌حال بهترین سبک های دکوراسیون اداری که توجه بسیاری از مدیران را به خود جلب کرده ، سبک آرت دکو است. تمرکز این سبک بیشتر روی لوکس بودن و خاص بودن است. اشکال هندسی منحنی و پیچیده در کنار رنگ‌های شاد، روشن و پررنگ جلوه خاصی به محیط‌های اداری می‌بخشد. لوازم و وسایل به‌کار رفته در دکوراسیون اداری آرت دکو طرح‌ها بسیار جدید و منحصربه‌فردی دارند و با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند.

سبک کوبیسم (Cubism)

متفاوت‌ترین سبک از بین سبک‌های دکوراسیون اداری مدرن سبک کوبیسم است. این سبک به‌عنوان یکی از سبک‌های نامتعارف از آثار پیکاسو نقاش معروف اسپانیایی الگوبرداری شده است.‌ استفاده از تعداد زیادی خطوط انتزاعی و رنگ‌های گرم و سرد مهم‌ترین ویژگی سبک دکوراسیون اداری کوبیسم محسوب می‌شود. به‌ طور کلی در سبک کوبیسم طراحان داخلی از ابعاد جدید هنر و نوآوری خود استفاده می‌کنند.

سبک بیوفیلیک (Biophilic)

برای وارد کردن عناصر طبیعت به دفاتر کار و محیط‌های اداری از سبک بیوفیلیک استفاده می‌شود. هدف از انتخاب این سبک از بین سبک های دکوراسیون اداری همزیستی با طبیعت است. در شهرهای آلوده با استفاده از گیاهان در فضای داخلی ادارات باعث افزایش کیفیت هوای محیط می‌شوند. مبلمان اداری مناسب این سبک از جنس متریال‌های طبیعی مانند چوب با رنگ‌های گرم هستند.

سبک معاصر (Contemporary)

سبک معاصر در دکوراسیون اداری نوعی سبک مدرن است که به سادگی، زیبایی و شیک بودن تمرکز دارد. متریال‌های به‌کاررفته در این سبک چوب و شیشه است. برای تقسیم‌بندی محیط‌های اداری بزرگ در سبک معاصر از شیشه استفاده می‌شود. در طراحی دکوراسیون داخلی با سبک معاصر باید به نکاتی مانند کافی بودن نور و روشن بودن فضا، دما، چیدمان و استفاده از رنگ‌های متعادل و گرم توجه داشت.

سبک های تک (High Tech)

سبک های‌ تک نیز نوع دیگری از سبک‌ های دکوراسیون اداری به‌شمار می‌رود و جزء خلاقانه‌ترین زیرمجموعه‌های سبک مدرن است.‌ از نام سبک‌های تک مشخص است که دارای تکنولوژی بالایی هستند. از ویژگی‌های مهم این سبک می‌توان به مواردی مانند تاکید زیاد بر ساختار و طراحی اشیا، عدم توجه به جزئیات، استفاده از اشکال پر‌ پیچ و خم، استفاده از لامپ‌های مخصوص، لوازم چند تکه، اشیا فلزی  با رنگ‌های تیره مانند سیاه و خاکستری و دارای سطح خشن اشاره کرد.

سبک ساحلی (Coastal)

سبکی که با استفاده از آن می‌توان یک محیط اداری زیبا، جذاب و شاد به وجود آورد، سبک ساحلی نام دارد. از بین تمام سبک های دکوراسیون اداری میزان روشنایی و نور در سبک ساحلی بیشتر است. پرکاربردترین رنگ‌های به‌کاررفته در سبک ساحلی عبارتند از: رنگ‌های سبز، آبی، فیروزه‌ای، لیمویی و طیف‌های مختلف رنگ کرم. دلیل نامگذاری این سبک به‌ نام ساحلی این است که تداعی‌گر فضای گرم و دلنشین ساحل است.

سبک مدیترانه ای (Mediterranean)

درست مانند سبک بیوفیلیک، سبک دکوراسیون اداری داخلی مدیترانه‌ای نیز برگرفته از طبیعت است‌. در این سبک نیز همانند سبک ساحلی از رنگ‌های روشن و متریال چوب استفاده می‌شود‌. در محیط‌های اداری که از سبک مدیترانه‌ای برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده شده است، کارمندان با آرامش بیشتری مشغول به انجام وظایف خود هستند و میزان بهره‌وری بالایی دارند.

سبک اکلکتیک (Eclectic)

سبک اکلکتیک یکی از سبک های دکوراسیون اداری است که در طراحی آن از هیچ‌گونه قاعده یا قانون خاصی پیروی نمی‌شود. در این سبک هیچ محدودیتی برای چیدمان لوازم و وسایل اداری وجود ندارد و چیزی که میزان زیبایی دکوراسیون را تعیین می‌کند، فقط سلیقه طراح است. در این سبک بیشتر از رنگ‌های ملایم با پس‌زمینه خنثی استفاده می‌شود.

سبک ویکتوریایی (Victorian): از سبک های دکوراسیون داخلی اداری

طراحان دکوراسیون اداری با استفاده از ایده‌های هنری، مبلمانی با طرح‌های زیبا و برجسته، رنگ‌هایی مانند سرمه‌ای، میشی، زرشکی، سبز مخملی، قهوه‌ای یک سبک تجمل‌گرایانه به نام سبک ویکتوریایی را در محیط‌های اداری به وجود می‌آید. این سبک در گذشته بیشتر توسط خانواده‌های اشرافی ثروتمند استفاده می‌شد.

جمع‌بندی

در این مقاله از دنیته به معرفی بیست نمونه از سبک‌های دکوراسیون اداری پرداختیم و درباره هر یک از آن‌‌ها توضیحات مختصری ارائه دادیم. این سبک‌ها عبارت‌اند از:

  • سبک مدرن
  • سبک کلاسیک
  • سبک نئوکلاسیک
  • سبک صنعتی
  • سبک مینیمالیسم
  • سبک فرانسوی
  • سبک اسکاندیناوی
  • سبک اسلامی
  • سبک روستیک
  • سبک رترو
  • سبک ماوریک
  • سبک آرت‌دکو
  • سبک کوبیسم
  • سبک بیوفیلیک
  • سبک معاصر
  • سبک‌ های‌تک
  • سبک ساحلی
  • سبک مدیترانه‌ای
  • سبک اکلکتیک
  • سبک ویکتوریایی

امیدواریم با مطالعه این مطلب به اطلاعات مورد نیاز خود درباره بهترین سبک های دکوراسیون اداری دست پیدا کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *