انتخاب میز و صندلی اداری مناسب

افراد حدود یک سوم عمر خود را در محل کار خود حضور دارند، به همین دلیل فضای اداره تأثیر زیادی در روحیه و عملکرد اشخاص می‌گذارد. کارکنان تمام وقت اداری را مشغول استفاده از تجهیزات هستند که اصلی‌ترین آن‌ها صندلی اداری و میز اداری است. علاوه بر اینها، میز و صندلی اداری تاثیر زیادی در دکوراسیون اداری دفتر دارند.

کیفیت این محصولات علاوه بر اینکه روی بهره‌وری و عملکرد کارکنان تأثیر می‌گذارد، روی سلامتی آن‌ها نیز می‌تواند اثر بگذارد. به همین دلیل باید در خرید این اقلام برای دفتر یا شرکت بسیار دقت کنیم که در این مطلب به برخی نکات مهم اشاره می‌کنیم.

صندلی مناسب

اهمیت میز و صندلی اداری مناسب چیست؟

صندلی و میز اداری مناسب از اجزای ضروری یک فضای کاری راحت و پربار به حساب می‌آید و نقش مهمی در تضمین سلامت و رفاه کارکنان و همچنین توانایی آنها برای انجام وظایف شغلی خود به طور مؤثر ایفا می‌کنند. در اینجا چند دلیل برای اهمیت داشتن این محصولات آورده شده است.

راحتی

صندلی و میز اداری مناسب یک فضای کاری راحت و ارگونومیک را فراهم می‌کند که خطر ناراحتی فیزیکی و آسیب را کاهش می‌دهد. کارمندانی که ساعات طولانی را پشت میز کارشناسی یا سایر بخش ها می‌نشینند، در صورتی که محل نشستن و کارکردن آنها به درستی طراحی نشده باشد، ممکن است دچار کمردرد، گردن درد و سایر مشکلات اسکلتی -عضلانی شوند.

بهره‌وری

یک فضای کاری راحت می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد و به کارمندان اجازه می‌دهد بر روی کار خود تمرکز کنند بدون اینکه با ناراحتی یا درد حواسشان پرت شود. زمانی که کارمندان راحت هستند، احتمال بیشتری دارد که متمرکز و درگیر کار خود بمانند که منجر به عملکرد بهتر و کار باکیفیت‌تر می‌شود.

سلامت

صندلی و میز اداری مناسب می‌تواند از مشکلات سلامتی مرتبط با نشستن طولانی مدت مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری نماید. اگر این اقلام را از برندی معتبر و استاندارد تهیه کنید با ارتقای وضعیت بدنی و کاهش فشار بر بدن، می‌تواند به حفظ سلامت و تندرستی کارکنان کمک کند.

ایمنی

همچنین فضای کاری مناسب نیز می‌تواند با کاهش خطر حوادث و صدمات، ایمنی را در محیط کار بهبود بخشد. به عنوان مثال، یک صندلی ثابت با تکیه‌گاه مناسب می‌تواند از افتادن و لغزش جلوگیری کند، همچنین یک میز اداری با فضای کافی می‌تواند از به هم ریختگی جلوگیری کند. مناسب نبودن این اقلام علاوه بر کاهش راندمان، می‌تواند خطرآفرین نیز باشد.

رضایت کارکنان

فراهم کردن فضای کاری راحت و مناسب برای کارکنان نشان می‌دهد که کارفرمای آنها به رفاه آنها اهمیت می‌دهد و برای مشارکت آنها در شرکت ارزش قائل است. این می‌تواند منجر به افزایش رضایت، وفاداری و حفظ کارکنان شود.

در نتیجه، صندلی اداری و میز پذیرش مناسب اجزای حیاتی یک فضای کاری راحت و سازنده است، آنها سلامت، ایمنی، بهره‌وری و رضایت کارکنان را ارتقا می‌دهند و به نوعی یک سرمایه‌گذاری ضروری برای هر کارفرمایی به حساب می‌آید که می‌خواهد یک محیط کاری مثبت ایجاد کند.

میز و صندلی اداری

تأثیر صندلی و میز اداری غیراستاندارد بر سلامت کارکنان

استفاده از تجهیزات غیراستاندارد می‌تواند تأثیر منفی در سلامت و رفاه کارکنان داشته باشد، در زیر برخی از عوارض جانبی بالقوه و اثرات منفی استفاده از اقلام غیراستاندارد در محل کار آورده شده است.

وضعیت نامناسب

صندلی و میز اداری غیراستاندارد می‌تواند منجر به وضعیت جسمانی نامناسب شود که می‌تواند باعث کمردرد، گردن درد و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی گردد. به عنوان مثال، صندلی خیلی پایین یا خیلی بلند می‌تواند باعث خم شدن کارمندان شود و به ستون فقرات و ماهیچه‌های آنها فشار وارد کند.

آسیب‌های فشاری مکرر

محیط نشستن و کار کردنِ غیراستاندارد نیز می‌تواند به آسیب‌های فشاری مکرر مانند سندرم کارپال تونل و تاندونیت را به دنبال داشته باشد. برای مثال، یک میز اداری خیلی بلند یا خیلی پایین می‌تواند باعث شود کارمندان برای دسترسی به صفحه کلید یا ماوس خود دراز شوند و به مچ دست و بازو فشار وارد کنند.

خستگی چشم

تجهیزات غیراستاندارد همچنین می‌تواند باعث خستگی چشم شود که می‌تواند باعث سردرد، خستگی و تاری دید گردد. به عنوان مثال، یک میز اداری خیلی بالا یا خیلی پایین می‌تواند باعث شود کارمندان سر خود را به سمت بالا یا پایین خم کنند تا صفحه نمایش رایانه خود را ببینند و منجر به فشار روی چشم و گردن آنها می‌گردد.

خستگی

استفاده از مبلمان غیراستاندارد نیز می‌تواند باعث سریع خسته شدن گردد که می‌تواند بر بهره‌وری و کیفیت عملکرد کارکنان تأثیر بگذارد. برای مثال، صندلی بیش از حد سفت یا ناراحت کننده می‌تواند باعث احساس خستگی و بی قراری کارکنان شود و تمرکز روی کار را برای آنها دشوار کند.

کاهش گردش خون

استفاده از تجهیزات غیراستاندارد همچنین می‌تواند گردش خون را در بدن کاهش دهد که منجر به تورم، بی‌حسی و گزگز در پاها می‌شود. به عنوان مثال، صندلی دارای یک نشیمنگاه سخت می‌تواند رگ‌های خونی پاها را فشرده کند و جریان خون را کاهش دهد و باعث ناراحتی و حس ناخوشایند کارکنان شود.

استرس

استفاده از صندلی و میز اداری غیراستاندارد نیز می‌تواند باعث افزایش استرس گردد که بر سلامت روان و رفاه کارکنان تأثیر نا خوشایندی دارد.

برای مثال، یک میز گروهی بسیار کوچک و به هم ریخته می‌تواند باعث شود کارمندان احساس غرق شدن و استرس کنند و تمرکز روی کار را برای آنها سخت کند. کارکنان باید فضای کافی برای قرار دادن وسایل خود بر روی میز داشته باشند.

افزایش خطر اتفاقات ناگوار

اثاثیه غیراستاندارد می‌تواند خطر صدمات در محل کار را افزایش دهد، برای مثال، صندلی غیر ارگونومیک می‌تواند باعث رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلات و تاندون‌ها و آسیب‌های دیگر شود.

در مجموع، استفاده از صندلی و میز اداری غیراستاندارد در محیط کار می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت، رفاه و بهره‌وری کارکنان داشته باشد. کارفرمایان باید روی تجهیزات استاندارد سرمایه‌گذاری کنند که وضعیت بدنی را تقویت کند، فشار بر بدن را کاهش دهد و از راحتی و ایمنی کارکنان حمایت کند. کارفرمایان می‌توانند با ارائه یک فضای کاری راحت و ارگونومیک، رضایت، رفاه و عملکرد کلی کارکنان را بهبود بخشند.

صندلی و میز اداری استاندارد

چگونه میز و صندلی اداری مناسب انتخاب کنیم

وقتی صحبت از خرید میز و صندلی‌های ارگونومیک و استاندارد برای محل کار می‌شود، عوامل متعددی وجود دارد که کارفرمایان باید در نظر بگیرند، برخی از نکات کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

 

قابلیت تنظیم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تجهیزات ارگونومیک، قابلیت تنظیم است، صندلی‌ها و میز اداری باید قابل تنظیم باشند تا با انواع بدن و ترجیحات مختلف سازگاری پیدا کند. به عنوان مثال، صندلی‌های دارای ارتفاع، پشتی و تکیه‌گاه دستی قابل تنظیم بهترین انتخاب هستند، همچنین باید بتوانید ارتفاع و شیب میزها را تنظیم کنید.

راحتی

تجهیزات ارگونومیک باید برای راحتی و قرار گرفتن بدن در شکل استاندارد و مناسب خود طراحی شوند، صندلی‌ها باید پشتی‌های بالشتکی داشته باشند، همچنین میزها باید از لبه‌ها و سطوح صاف تشکیل شوند. علاوه بر این باید از مواد باکیفیت و بادوام تولید شوند.

حمایت از بدن

صندلی و میز اداری ارگونومیک باید حمایت کافی از بدن را فراهم کند، صندلی‌ها برای کمک به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات باید دارای تکیه‌گاه کمری باشند، در حالی که میزها باید از بازوها و مچ‌ها پشتیبانی کنند. تکیه‌گاه پا نیز می‌تواند برای حفظ وضعیت مناسب مفید باشد.

اندازه

عرض و طول تجهیزات باید متناسب با کاربر و فضای کار باشد، صندلی‌ها باید به اندازه کافی پهن باشند تا باسن و ران‌ها را در خود جای دهند، در حالی که میزها باید به اندازه کافی عمیق باشند تا امکان حرکت راحت بازوها را فراهم کنند. ارتفاع آن‌ها نیز باید متناسب با قد کاربر و نوع کار انجام شده باشد.

تحرک

اسباب و اثاثیه‌ای که به راحتی جابه‌جا می‌شوند می‌توانند در محل کار شلوغ مفید واقع گردند. صندلی‌ها باید دارای چرخ باشند که امکان جابه‌جایی آسان را فراهم کند، همچنین میزهای سبک وزن به راحتی قابل جابه‌جا شدن هستند.

دوام

تجهیزات ارگونومیک باید باکیفیت بالایی تولید شوند، زیرا در محیط اداری ده‌ها سال از آن‌ها استفاده می‌کنند. صندلی و میز اداری که از مواد باکیفیت ساخته شده و ساختار محکمی داشته باشد، تهیه نمایید. نگهداری و تعمیر آن نیز باید در صورت لزوم به آسانی صورت بگیرد.

زیبایی شناسی

در حالی که عملکرد مهم است، ظاهر تجهیزات نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، میز و صندلی‌هایی را انتخاب کنید که با تم کلی فضای کار مطابقت داشته باشد و محیطی دلپذیر و حرفه‌ای ایجاد کند. زیبایی محیط کاری تأثیر زیادی روی کارکنان دفتر یا شرکت می‌گذارد. هرچه روحیه افراد شغال در فضای کاری بالاتر باشد، راندمان و بهره‌وری آن‌ها نیز به مراتب افزایش خواهد یافت و موجب پیشرفت شرکت خواهد شد.

البته کارایی را فدای زیبایی نکنید، برای مثال یک میز جلسه باید به نحویی باشد که افراد خیلی از هم فاصله نداشته باشند و بتوانند به راحتی باهم ارتباط برقرار نمایند. همچنین یک میز مدیریت مناسب باید سایز بزرگتری نسبت به دیگر مدل ها داشته باشد.

هزینه

در حالی که محصولات ارگونومیک می‌تواند گران‌تر از تجهیزات معمولی باشند، مهم است که مزایای بلند مدت آن را در نظر بگیرید. سرمایه‌گذاری روی اقلام باکیفیت بالا می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و بهبود رضایت کارکنان شود.

همچنین سبب می‌گردد تا عمر تجهیزات به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند، اگر شما اقدام به خرید محصول بی‌کیفیت کنید، طی چند سال کارایی خود را از دست می‌دهند و مجبور به عوض کردن آن‌ها خواهید شد. اما اگر تجهیزات باکیفیت تهیه کنید، برای ده‌ها سال خیال شما بابت امکانت دفتر یا شرکت راحت خواهد بود.

انطباق

باید اطمینان حاصل شود که میز و صندلی‌ها با استانداردها و مقررات مربوطه مطابقت دارد، به دنبال محصولاتی باشید که از نظر ارگونومی و ایمنی استانداردهای صنعتی مانند استانداردهای ANSI/BIFMA یا EN را رعایت می‌کنند.

مشاوره

در نهایت، مشورت با افراد متخصص در هنگام انتخاب محصولات ارگونومیک می‌تواند در انتخاب درست به شما کمک کند. یک متخصص ارگونومیک یا مشاور تجهیزات می‌تواند در انتخاب محصولات مناسب با فضای کار و نیازهای کارکنان به شما راهنمایی‌های ارزشمندی دهد.

در پایان، انتخاب میز و صندلی‌های ارگونومیک و استاندارد برای محل کار مستلزم در نظر گرفتن دقیق عواملی مانند قابلیت تنظیم، راحتی، پشتیبانی، اندازه، تحرک، دوام، زیبایی، هزینه و استاندارد است. با سرمایه‌گذاری در اقلام ارگونومیک باکیفیت بالا، کارفرمایان می‌توانند سلامت، رفاه و بهره‌وری کارکنان را ارتقا دهند.

صندلی و میز جلسه

جمع‌بندی

تجهیزات نقش مهمی را در هر محیط کاری ایفا می‌کنند، افراد شاغل تمام ساعت کاری خود را با این تجهیزات سر و کار دارند، به همین دلیل کیفیت آن‌ها اهمیت زیادی دارد. در این مطلب به طور جامعی به اهمیت صندلی و میز در فضای اداری، تأثیر آن‌ها بر سلامت کارکنان و نکات مهم هنگام خرید آن‌ها پرداخته شد.

شما برای تهیه محصولات مختلف در این زمینه می‌توانید با ما در مجموعه دنیته در ارتباط باشید. برای این منظور می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید و از راهنمایی مشاورین بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *