میز کانتر مدرن

طراحی مینیمال اداری چیست و چه ویژگی‌ها و مزایایی دارد؟

مدتی است که طراحی مینیمال در انواع طراحی سر و صدای زیادی به پا کرده و عده زیادی نیز خواهانش شده‌اند. از طراحی مینیمال سایت گرفته تا طراحی داخلی خانه و حالا هم طراحی مینیمال اداری به دوران اوج خودش رسیده. شاید علت این همه سر و صدا و طرفداران پر و پا قرص را باید در سادگی و زیبایی این سبک دانست. انسان‌های مدرن خسته از شلوغی‌های ذهنی و فکری، خلوتی و سادگی را ترجیح می‌دهند تا کمی در آن به آرامش برسند.

به چه دکوراسیون اداری مینیمال گفته می‌شود؟

واژه مینیمال یک کلمه انگلیسی به معنی حداقل در تعداد یا مقدار هر چیزی است. طراحی دکوراسیون اداری مینیمالیستی نیز با بهره‌گیری از همین معنا، سبک جدیدی را در معماری و طراحی معرفی کرده که در آن خلوت بودن، کم بودن یا به عبارت دیگر حداقل بودن همه چیز حرف اول را می‌زند. شعار طرفداران این نوع طراحی دکوراسیون این است: «زیبایی در سادگی است». این طراحی با سادگی خاص خود و با استفاده‌ نکردن از تجملات و عناصر پیچیده، می‌تواند به تمرکز نیز کمک کند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای شرکت‌ها و ادارات به شمار می‌رود.

طراحی مینیمال اداری

تفاوت دکوراسیون اداری مینیمال با دکوراسیون کلاسیک

در دکوراسیون کلاسیک تمام تلاش طراح بر زیبا کردن فضا با استفاده از عناصر دکوری است. به همین دلیل شما در یک اتاق با دکوراسیون کلاسیک عناصر دکوری زیادی مانند مجسمه، قاب‌هایی با چوب خراطی شده، آباژور یا لوسترهای طلایی و چشم‌گیر می‌بینید. مبلمان نیز در این نوع دکوراسیون معمولاً بزرگ و به گونه‌ای تجملاتی است. به خصوص که در اکثر اوقات از مبلمان استیل با چوب‌های خراطی شده و پارچه‌های نقش‌دار استفاده می‌شود. رنگ‌ها نیز در این سبک طراحی حرف زیادی برای گفتن دارند. یک اتاق با دکوراسیون کلاسیک پر از رنگ و شور و هیجان است.

در نقطه مقابل دکوراسیون اداری مینیمال همه چیز ساده و بدون تکلف است. نه تنها عناصر تجملاتی حذف شده‌اند بلکه حتی عناصر کاربردی نیز بسیار کوچک شده و در عین حال طراحی بسیار ساده‌ای دارند. در این سبک از رنگ و نگار خبری نیست و بیشتر رنگ خنثی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی اگر قابی روی دیوار نصب باشد، یک قاب بسیار ساده خواهد بود.

در تصویر زیر می‌توانید این دو نوع معماری را در فضای اداری با هم مقایسه کنید.

دکوراسیون اداری مینیمال
دکوراسیون کلاسیک

در طراحی دکوراسیون مینیمال چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

علاوه بر سادگی، خلوت بودن فضا، استفاده‌نکردن از عناصر تزئینی، بهره‌گیری بیشتر از نور طبیعی و… که در مورد هر کدام به تفصیل صحبت خواهد شد، در طراحی دکوراسیون مینیمال باید نظم را هم در نظر گرفت. دکوراسیون مینیمال یعنی سادگی و خلوت بودن، بنابراین نظم زیادی می‌طلبد تا خلوت بودن فضا حفظ شود. به خصوص در محیط‌های کاری باید روی میزها مرتب و خلوت نگه ‌داشته شوند و حتی‌الامکان از باکس‌های ساده یا کشوهای میز برای دسته‌بندی اوراق استفاده شود.

برای نمونه در تصاویر زیر می توانید استفاده از انواع مختلف پارتیشن اداری مینیمال را در فضای اداری مشاهده کنید.

پارتیشن مینیمال
پارتیشن مینیمال
پارتیشن مینیمال

ویژگی‌های نورپردازی دکوراسیون اداری مینیمال

در دکوراسیون اداری مینیمال، چراغ‌ها فقط نقش روشن کردن فضا را به عهده دارند. به عبارت دیگر مانند دکوراسیون کلاسیک نباید از چراغ‌ها به عنوان بخشی تزئینی بهره برد. به همین دلیل اغلب اوقات نورهای مخفی، پنل‌های توکار یا لوسترهای مینیمال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای درک بهتر این موضوع به دو تصویر زیر توجه کنید؛ در یکی از پنل‌های مخفی و در دیگری از لوسترهای مینیمال استفاده شده.

طراحی اداری مینیمال
مدل میز گروهی

رنگ آمیزی دکوراسیون مینیمال در اداره و دفتر کار

رنگ غالب در طراحی مینیمالیستی رنگ‌های خنثی (سفید، طوسی، مشکی، خاکی) است. زمینه کار به خصوص معمولاً سفید انتخاب می‌شود تا حداقل استفاده از رنگ را در طراحی داشته باشیم. نکته دیگر در زمینه رنگ آمیزی دکوراسیون مینیمال عدم استفاده از رنگ‌های براق مثل طلایی یا قرمز براق یا هر چیز براق دیگری است که جلب توجه کند. با در نظر گرفتن سادگی، این اصل کاملاً توجیه خواهد شد.

مبلمان مناسب برای دکوراسیون اداری مینیمال

مبلمان نیز از نظر رنگ باید خنثی و ساده باشند و از نظر اندازه معمولاً کوچک هستند تا فضا را خلوت نشان دهند. حتماً توجه کنید که در دکوراسیون مینیمال نباید از پارچه‌های طرح‌دار استفاده شود حتی اگر این طرح فقط چند نقطه باشد. سایر اشیایی که می‌توانند در یک اتاق باشند، در صورتی که جنبه زیبایی دارند و کاربردی نیستند باید حذف شوند. به عبارت دیگر باید سعی شود از حداقل وسایل در اتاق استفاده شود. البته استفاده خیلی کم از یک رنگ غیر خنثی جهت بی‌روح نبودن فضا مانعی ندارد؛ اما توجه داشته باشید که فقط یک رنگ استفاده شود، آن‌هم به مقدار محدود.

مبلمان اداری مینیمال

مزایای طراحی دکوراسیون مینیمال

تا اینجای کار به صورت جسته و گریخته از مزایای طراحی دکوراسیون مینیمال به ویژه برای فضاهای اداری گفتیم. اکنون به صورت یک جمع‌بندی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. سادگی دکوراسیون مینیمال باعث تمرکز بیشتر کارمندان روی کار می‌شود.
  2. خلوت بودن و در عین حال سادگی به خصوص در رنگ‌ها حس آرامش را به افراد حاضر در محیط القا می‌کند. بنابراین مشتریان احساس خوشایندی در آن خواهند داشت.
  3. این سبک به دلیل استفاده حداقلی از هر چیزی می‌تواند گزینه خوبی برای فضاهای کوچک باشد.
  4. دکوراسیون مینیمال یک دکوراسیون ارزان است که می‌تواند برای شرکت‌های تازه تأسیس یا استارتاپ‌ها مقرون به صرفه باشد.
  5. طراحی مینیمال به خاطر استفاده‌ نکردن از عناصر تجملاتی یا مبلمان پیچیده، به نوعی همه‌پسند نیز هست که اگر این ویژگی را در کنار مدرن بودن آن بگذاریم می‌تواند بهترین گزینه برای یک دکوراسیون اداری به شمار رود.
طراحی دکوراسیون مینیمال

نمونه‌های طراحی اداری مینیمال

برای اینکه ایده بگیرید و بتوانید محیط کار خود را مطابق طراحی اداری مینیمال دکور کنید، چند تصویر از محیط‌های اداری با دکوراسیون مینیمال برایتان آماده کردیم.

کانتر اداری
مرکز نوآوری دانشکده مهندسی نساجی
مرکز نواوری دانشکده برق و مکانیک
 میز مدیریت همکاران سیستم

جمع‌بندی

اگر قصد دارید یک دفتر کوچک و جمع‌وجور برای کار خود فراهم کنید و طراحی مینیمال را برای دکوراسیون آن به کار ببرید، به شما توصیه می‌کنیم حتماً به دنبال یک جای پر نور باشید تا بتوانید بیشتر از نور خورشید استفاده کنید. چراکه لامپ‌های مخفی دکوراسیون مینیمال خیلی نمی‌توانند شما و کارمندانتان را بیدار نگه‌ دارند. توصیه دوم ما به شما این است که از رنگ سفید برای دیوارها استفاده کنید تا فضا بزرگ‌تر دیده شود. رنگ‌های خنثی و روشن دکوراسیون مینیمال به بزرگ دیده شدن فضا کمک شایانی می‌کنند.

سبک طراحی و دکوراسیون مینیمال اصول و استانداردهای خودش را دارد و هر گونه خلوتی به معنای مینیمال بودن نیست. بنابراین بهتر است در این زمینه از متخصصان و طراحان داخلی حرفه‌ای کمک بگیرید تا بتوانند یک محل کار بی‌نظیر را برای شما فراهم کنند. شما چه پیشنهادهایی برای یک دفتر کار مینیمال دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *