فاصله گذاری اجتماعی در محل کار

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محل کار به چه صورت انجام می‌شود و چه ضرورتی دارد؟

فاصله گذاری اجتماعی در محل کار در دوران کرونا از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین کارهایی است که باید در چیدمان محل کارمان به آن توجه داشته باشیم. فاصله‌گذاری مناسب بین کارمندان و ارباب رجوع و همچنین بین کارمندان مختلف باعث می‌شود که احتمال سرایت ویروس به دیگران بسیار کاهش پیدا کند، در مدت زمان کمتری بتوانیم از این بحران نجات پیدا کنیم. کارهایی که ما می‌توانیم در چیدمان محل کارمان با توجه به فضای محل کار انجام بدهیم، موارد مختلفی هستند. هرقدر بیشتر بتوانیم نکات فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، محیط کار ایمن‌تری داریم و هم کارکنان و هم مراجعین ما احساس رضایت و امنیت بیشتری دارند. در این نوشته ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی در محل کار و نکاتی که باید در فاصله‌گذاری رعایت کنیم را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محل کار چه ضرورتی دارد؟

ما به‌درستی نمی‌دانیم که تا چه مدت دیگر باید با وجود کرونا زندگی کرده و کارهای روزمره خود را انجام دهیم. در نتیجه بهتر است چیدمان محل کار خود را متناسب با این روزها تغییر داده و فاصله‌گذاری اجتماعی را در چیدمان محل کار خودمان در نظر بگیریم. در کنار استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، رعایت فاصله‌گذاری در محل کار باعث می‌شود که شیوع بیماری کرونا کمتر شود. ضمن اینکه زودتر بتوان از این دوران عبور کرد و ارباب رجوع بتوانند با اطمینان از اینکه ما به سلامتی آنها اهمیت می‌دهیم به ما مراجعه و کارهای خود را به‌آسانی در این روزها انجام دهند. در واقع اگر ما بتوانیم به خوبی فاصله‌ گذاری اجتماعی را در چیدمان محل کارمان انجام دهیم، هم باعث حفظ سلامتی کارکنان خودمان و هم حفظ سلامتی ارباب رجوع می‌شود و همچنین اعتبار کاری ما بالاتر می‌رود و مراجعین از اینکه به سلامت آنها اهمیت داده می‌شود، احساس بهتری نسبت به کسب‌و‌کار ما پیدا می‌کنند.

 فاصله‌گذاری اجتماعی

برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در چیدمان محیط کار چه نکاتی باید رعایت شود؟

اگر ما بتوانیم چیدمان فضای کاری خود را در دوران کرونا درست و اصولی انجام دهیم، احتمال انتقال ویروس کم می‌شود. با به کار گیری نکاتی که در این بخش بیان می‌کنیم، به‌آسانی می‌توانیم چیدمان محل کارمان را در جهت پایین آوردن احتمال سرایت بیماری تغییر دهیم.

وسایلی که در دکوراسیون محل کار استفاده می‌شوند عبارتند از میزهای مختلف با کاربری‌های متفاوت، مبل‌ها و صندلی‌ها، کمد‌ها و کشوها. همچنین فضاهای کاری زیادی مثل اتاق‌های کارمندان، پذیرش و اتاق کنفرانس وجود دارد. ما باید تمام این وسایل و تجهیزات را به‌گونه‌ای چیدمان کنیم که فاصله‌گذاری اجتماعی در بالاترین حد خود انجام شود.

  • اولین چیزی که باید در نظر بگیریم این است که چیدمان فضا را طوری انجام دهیم که احتمال کنار هم قرار گرفتن افراد پایین باشد یا اصلا ارتباط از فاصله نزدیک بین افرد امکان پذیر نباشد.
  • باید صندلی‌ها را به گونه‌ای چیدمان کنیم که حداقل یک متر بین آنها فاصله باشد و هیچ دو شخصی نتوانند کنار هم بنشینند.
  •  بین مبلمان‌های اداری باید فضای مناسبی باشد و از هر طرف فاصله یک متری رعایت شده باشد. در برخی از محیط‌های کاری برای جلوگیری از نشستن افراد در نزدیکی هم از قرار دادن میز یا گلدان بین صندلی‌ها استفاده شده است. حواستان باشد که این فاصله یک متری باید از چهار جهت جلو، عقب، چپ و راست رعایت شود.
  • درباره صندلی‌ها و مبلمانی که به هم متصل هستند، از یک سری علائم روی آنها به صورت یکی در میان یا دوتا در میان با توجه به اندازه صندلی ها استفاده کنید تا ارباب رجوع دقیقا متوجه شوند که روی کدام صندلی ها می‌توانند بنشینند.
  • جدا کردن فضای ورودی محل کار از دیگر فضاها هم از نکاتی است که در نظر گرفتن آن در این دوران مهم است.
  • مورد دیگر این است که وسایل اضافی که در محل کار وجود دارند و باعث می‌شوند که رفت و آمد افراد با فاصله کمی از هم صورت بگیرد را از فضای کاری حذف کنیم.
  • در محیط‌هایی مثل بانک‌ها فضایی که توسط پارتیشن‌هایی از هم جدا شده است را در نظر بگیریم که ارباب رجوع بتوانند در آن مکان‌ها و به دور از شلوغی و ازدحام فرم‌های خود را پرکنند و در نتیجه جلوی باجه شلوغی و تماس نزدیک به وجود نمی‌آید.
  • نکته بعدی این است که روی میزهای مختلف فضای کاری مواد ضدعفونی کننده قرار دهید تا ارباب رجوع بتوانند از آنها استفاده کنند.
  • می‌توان میزهای اتاق کنفرانس را بزرگ‌تر انتخاب کرد یا از تجهیزات کنفرانس ویدیویی استفاده کرد تا برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات در این دوران راحت باشد.
  • نصب چندین تابلو در جاهای مختلف محیط کار و استفاده از علائم و نوشته‌هایی که به مراجعین درباره رعایت فاصله‌اجتماعی یادآوری کند، حتما کمک کننده است.
  • نکته آخر اینکه اگر امکانش را دارید از فضای کاری بزرگ‌تری استفاده کنید تا بهتر بتوانید چیدمان وسایل خود را مطابق با این دوران انجام دهید و هم خودتان و هم مراجعین راحت‌تر باشند و اخلالی در ارائه خدمات توسط شما بوجود نیاید.

برای رعایت فاصله‌گذاری بین مشتریان و کارمندان چه نکاتی باید رعایت شود؟

برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در محل کار بین کارمندان و مشتریان می‌توان از پارتیشن‌های شیشه‌ا‌‌ی بین آنها استفاده کرد؛ و همچنین با قرار دادن وسایل و یا تغییر در اندازه میزهای کارمندان و تغییر در طرح کانتر و پیشخوان فاصله یک تا دو متری میان کارمندان و ارباب رجوع ایجاد کرد. اگر چیدمان فضای کاری به خوبی انجام شده باشد کارمندان از کار کردن در فضای کاری در دوران کرونا احساس امنیت خواهند داشت. در نهایت اگر امکان تغییر در میزها و یا قرار دادن پارتیشن و حائل نباشد، می توان با قرار دادن صندلی بین میز کارمندان و محل ایستادن ارباب رجوع، فاصله مناسب را به وجود آورد. حواستان باشد که وسایل پر مصرف مثل تلفن و کیبورد باید در سمت کارمندان باشند و هیچ کدام از تجهیزات مورد نیاز کارمندان نباید در آن طرف پارتیشن یا حائل قرار بگیرند.

فاصله‌گذاری در محیط کار

رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی چه عواقبی دارد؟

یادتان باشد که عدم رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی باعث می‌شود که احتمال سرایت بیماری بسیار بالا برود و در نتیجه این دوران طولانی‌تر شود. از طرفی اگر شما چیدمان محل کار خود را در جهت ایجاد فاصله‌های مناسب میان ارباب رجوع و کارمندان تغییر ندهید، مراجعین این مورد را به عنوان نکته‌ای منفی در نظر می‌گیرند و حتی ممکن است بدون انجام کارشان محل را ترک کنند. عدم رعایت فاصله گداری همچنین سبب می‌شود که احتمال بیمار شدن کارمندانتان بالاتر برود و در نتیجه در انجام منظم کارهای شما وقفه و اخلال ایجاد شود.

نتیجه‌گیری

در نهایت درست است که تغییر در فضا و چیدمان محل کار به منظور ایجاد فاصله اجتماعی ممکن است ظاهر محل کار شما را دگرگون کند و باعث از بین رفتن زیبایی و نظم آن شود، اما با کمی خلاقیت و به کارگیری وسایل و تجهیزاتی مناسب می‌توانید هم فاصله گذاری اجتماعی در محل کارتان را رعایت کنید و هم اینکه فضای کاری شما همچنان فضایی زیبا و مرتب باشد. پس با به کارگیری نکات بالا و همچنین استفاده از خلاقیت و امکانات خود فاصله گذاری اجتماعی در محل کارتان را به بهترین شیوه انجام دهید و رضایت خاطر کارکنان و مراجعین را فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *