آینده محیط های کاری

طراحی محیط اداری به چه سمتی حرکت می کند و محیط‌های کاری آینده چه شکلی خواهند بود ؟ ‏

معماران، طراحان و توسعه دهندگان، مدیران مشاغل را راهنمایی می­کنند که چطور می­توانند محیط­‌های کاری ایجاد کنند که در آن­ محیط کارمندانشان شادتر، باانگیزه­‌تر بوده و تولید بالاتری داشته باشند.

روزهایی که کارمندان مجبور بودند کل روز را در اتاق­هایشان محبوس بوده و تعامل اجتماعی اندکی با دیگران داشته باشند، گذشته است. در مقابل، طراحی دفاتر و محیط­‌های کار شکل انعطاف­پذیرتری پیدا کرده و فضاهایی متناسب با نیازهای مختلفی چون کار گروهی، همکاری و مشارکت، کار اختصاصی و متمرکز، معاشرت و گفتگو ایجاد شده­ اند.

تحقیقات نشان می­دهد، اکثر افراد اعتقاد دارند در صورتی که فرصتی برای تغییر در محیط­ و چیدمان دفتر داشته باشند، راحت­تر خواهند بود. مطابق نظرسنجی انجمن تکنسین­های حسابداری، کار انعطاف­‌پذیرباعث می‌­شود کارکنان استرس کمتر و میزان بهره‌­وری بالاتری داشته باشند. اما با توجه به ادامه روند تغییر، محیط‌­های کاری آینده چه شکلی خواهند بود؟

طراحی مدرن محیط اداری

طراحی دفتر اداری به سبک جدید، آیا این اولویت اغلب شرکت‌ها است ؟

اندی هیت، مدیر بخش طراحی اروپا، خاورمیانه و آفریقا در شرکت WeWork پیش­بینی می‌کند: در آینده از طراحی به سبک کاملاً آزاد (open office) فاصله گرفته و به سمت “بخش بندی یا تفکیک پذیری” فضاهای مختلف با اندازه‌­های مختلف که می‌­توانند در نیازهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند، خواهیم رفت. الیوت پستما، شریک استودیوی هدرویک نیز موافق این نظریه است. او عنوان می­دارد: « تا پیش از این تصور می­شد، که همکاری و تعامل کامل، بهترین شیوه طراحی محیط اداری و فضای کار باشد، اما افراد ممکن است درونگرا یا برون­گرا باشند، و دفاتر باید به گونه­ای طراحی شوند که برای هر دو گروه مناسب و کاربردی باشند ».

علی­رغم اینکه هر دو گروه از افراد به وجود فضاهایی ساکت نیاز دارند، در عین ­حال موافق هستند که ادغام حس در جمع بودن و فضاب ساکت برای آینده­‌ی فضاهای کاری مفید تر خواهند بود، به ویژه که پیشرفت‌­های فناوری باعث ترغیب افراد بیشتری به دورکاری و منزوی­‌تر شدن کرده است و کار در سکوت تنهای به شکل مدام منجر به انزوای بیشتر می‌شود.

آقای پوستما در پردیس جدید گوگل در شهر مانتین ویو در ایالت کالیفرنیا مشغول فعالیت است، جایی که به جای طبقات مجزا و دفاتر سنتی، دارای محیط‌­های تفکیک شده به نحوی که یک طبقه به 20 بخش تقسیم شده است؛ تا همه‌­ی کارکنان بتوانند از پنجره به نمای بیرون دید داشته باشند. جائی که در آن حدود 100 کارمند مشغول فعالیت هستند، و سقف برخی مناطق از یک­سری سایبان ساخته شده که باعث می‎­شود نور و هوای طبیعی در محیط جریان داشته باشد.

طراحی محیط های کاری مدرن

آقای پوستما می‌­افزاید: «با پیشرفت فناوری، معماران باید بر ایجاد فضاهای اجتماعی تمرکز کنند. او پیش­بینی می‌­کند حذف میزهای پذیرش و موانع در ورودی شرکت‌ها رونق بگیرد، به نحوی که کارمندان با نرم ­افزارهایی چون تشخیص چهره شناسائی می‌­شوند. او می­گوید «باید ایجاد فضاهایی برای جمع کردن و گفتگوی افراد را در اولویت قرار دهیم».

کارشناسان تصور می­کنند، محیط­‌های کار آینده به چه شکل خواهد بود؟

پیتر فیشر، مدیر شرکت Bennetts Associates می­گوید ، امکان انتخاب برای کارمندان باعث می‌­شود آنها احساس کنترل وانتخاب بیشتری را داشته باشند. او تصور می‌­کند وجود اتاق‌هایی دارای ارتفاع بلند با استفاده از رنگ­‌های مختلف و توجه به نورپردازی، تهویه‌­ی مطبوع و درجه حرارت مناسب، در طراحی محیط اداری بسیار مهم خواهد بود. تحقیقات نشان می‌­دهند که اگر افراد فرصتی برای تغییر محیط­شان داشته باشند، حتی اگر این تغییر شرایط­شان را بدتر کرده باشد بازهم راحت­تر خواهند بود.

اشتیاق فراوانی میان کارمندان برای فعالیت در یک فضای کار دیجیتال وجود دارد

بر این باورند که اگر تکنولوژی‌های جدید در محیط به شکلی یکپارچه وجود ‏نداشته باشد، سازمان‌شان در معرض خطر قرار می‌گیرد.‏ 64%
اعتقاد دارند که محیط‌های کاری آینده باید کاملاً اتوماتیک باشند. ‏ 71%
فکر می‌کنند که محیط‌های کار آینده باید به شکلی خودکار آپدیت شده و ‏خودشان را به روز کنند. 72%
ترجیح می‌دهند فضای مجازی تقویت شده و نقش قوی‌تری داشته باشد. ‏ 61%

آقای پوستما همچنین پیش‌­بینی کرده است که ساختمان­‌های اداری آینده بخش بندی و ظاهر متنوع و متفاوتی ایجاد می­کنند که متناسب با روش‌­ها و اسلوب‌­های مختلف باشند، به همین دلیل ساختمان­‌های صنعتی سابق نیز همچنان محبوبیت خواهند داشت.

او می­گوید: «روند زیبایی برای زیبایی­‌شناسی صنعتی نیز وجود دارد. نوعی جلا و روح می‌بخشد و به کاربر امکان می‌­دهد احساس کند که می­تواند فضا را تغییر دهد. این احساس به فرد استقلال می­دهد تا فضای کاری خودش را تهیه کند».

محیط های کاری در آینده

سیمون الفورد، مدیر الفورد هال مونگان (AHMM) می­گوید ساختمان‌­ها باید ثابت بوده و در عین ­حال امکان تغییر فضای داخلی وجود داشته باشد. AHMM دفتر گوگل در لندن را طراحی کرد، دفتری که در سال 2016 افتتاح شد و مفهوم اتاق جلسات مدولار را ایجاد کرد که با نام پراجکت جک (Projact Jack) شناخته می­‌شوند. اتاقک­‌های اداری سه لایه می­توانند از سوی کارمندان اداری مورد استفاده قرار گرفته و در فضاهای مختلف یا سطوم مختلفی از حریم خصوصی ایجاده و تولید شوند .

آقای فیشر عنوان می­کند که تغییر در سبک طراحی دکوراسیون اداری یا (هیبریداسیون) ، که در قالب آن فضاهای باز و سرپوشیده در یکدیگر ادغام می‌­شوند و مکان­های بسته و خصوصی مانند زیرزمین­‌ها به فضاهای سازنده تبدیل شده و مورد استفاده قرار می­‌گیرند، در آینده محتمل خواهد بود.

ترکیب جامعه و طبیعت در طراحی اداری مدرن

­آقای آلفورد همچنین اضافه می­‌کند، تغییراتی که در آینده رقم خواهد خورد به سمت ساختمان­های چند منظوره می­رود که برای کل یک جامعه کارآیی خواهد داشت و نه تنها برای افرادی که در آن محیط فعالیت می‌­کنند. او می­گوید: «اقداماتی برای جذب بیشتر کارمندان در محیط کارانجام خواهند شد ». در آینده دفاتر احتمالاً محیطی روی پشت‌­بام­‌ها یا زمین بازی در زیرزمین داشته باشند. در آینده نزدیک ” ساختمان ها تبدیل به میکروشهرها خواهند شد.

محیط های کاری آینده

معماران پیش‌­بینی می­‌کنند که نزدیکی به طبیعت در آینده در طراحی دفاتر رویکردی غالب خواهد بود. آقای پوستما این رویکرد را شامل فراهم کردن فرصت­‌های بیشتر برای کارمندان عنوان می‌­کند تا از ویژگی­هایی چون راه پله‌­های مارپیچ و طبقات پانل‌­بندی شده، و همچنین استفاده از عناصر بیوفیلی در طراحی اداری خود را نشان می­‌دهد. اگرتمایل دارید در مورد طراحی محیط اداری با استفاده از بیوفیلیا بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله طراحی بیوفیلیک در فضای اداری و برخی نمونه ‌های طراحی دکوراسیون سبز را مطالعه کنید. استفاده از ویژگی‌­های صوتی چون صدای آب جاری یا استفاده از پارچه‌­ها و بافت­‌های الهام گرفته از طبیعت دو نمونه از این موارد هستند.

در خصوص راهکارهای کنترل صدا در دفتر کار در این مقاله از دنیته بیشتر بخوانید: کنترل صدا در محیط کار

او می­گوید: «این روند ورای استفاده از گیاهان سبز و گلدان­ها است». کارمندان در پی آن هستند که درک درستی از زمان، فصول، و آب و هوا داشته باشند.

طراحی اداری چطور می­تواند باعث تقویت سلامت و رفاه شود ؟

هلن کاوزر، مدیر پروژه‌­های ارشد مدیریت دارایی در آرژانتین، می­‌گوید تمرکز بر سلامتی و احساس مطلوب نیز در طراحی محیط­‌های داخلی نقش مهمی دارد. مشاغل مختلف باید درجه کیفیت هوا و درجه تولید دی‌­اکسید کربن را ارزیابی کرده و تأثیر آن­ها روی بهره‌­وری و احساس مطلوب کارکنان را تحلیل کنند. در واقع باید تلاش کنند از مبلمان اداری و لوازم تولید شده با مواد سازگار با طبیعت استفاده کرده، و در مورد اینکه محصولات مصنوعی چون رنگ، پلاستیک‌­ها و سنگ­‌هایی که در طراحی استفاده می­‌کنند، چه تأثیری بر سلامتی افراد دارد حساس باشند. او می­‌گوید: «صاحبان مشاغل نه تنها به لحاظ اخلاقی وظیفه‌­ی تعهد به سلامت کارکنانشان را دارند، بلکه پرداخت به این امر به آن­ها کمک می­کند کسب درآمد نیز کنند . اگر کارکنان خلاق­تر و کارآمدتر هستند، بهتر است سلامت و کارا نگه داشته شوند ».

آینده طراحی محیط های کاری

طراحی سفارشی فضاهای کار در آینده با توجه به داده‌­ها و خصوصیات افراد

آقای هیت معتقد است در آینده از داده‌­های کارکنان به شکلی فزاینده در طراحی دفاتری متناسب با نیازها و خواسته‌­ها استفاده می‌­شود. به عنوان نمونه در حال حاضر شرکت WeWork در طراحی دفاترش به فرهنگ­‌های کشورهای مختلف توجه می­کند. به عنوان مثال، فضاهای کار در سوئد دارای میزهای ناهارخوری بزرگ و جمعی است، در حالی­که در انگلستان چنین میزها و فضاهای بزرگی نشانه­‌ی ناهنجاری هستند چرا که مردم اغلب تمایل به صرف غذا در انزوا دارند.

او ادامه می‌­دهد «مطابق داده­‌هایی که افراد ارائه می­‌کنند، دفاتر بسیار قابل تنظیم‌­تر می‌شوند». در واقع یک دفتر موقعیت مکانی من را ردیابی کرده و تنظیماتی متناسب با آن ارائه می­‌کند. «شاید بعد از ناهار ترجیح دهم که درجه حرارت فضایی که در آن کار می­کنم اندکی پائین آمده و پرده‌­ها بالا کشیده شوند تا جلوی خواب­‌آلودگی را بگیرند و محیط کار مطلوبی ایجاد کنند».

در حالی­که دفاتر به روند تکامل­شان ادامه می­‌دهند محیط‌­های کاری آینده پیشرفت­‌های جالبی را در ورای اتاق‌­های جلسات مدولار نشان می‌­دهند، از فضاهای شخصی گرفته تا مبلمان و وسایلی که متناسب با سلامت فردی هستند. می­توانیم شاهد فشار بیشتر روی محیط­‌های کاری باشیم که مطابق آن احساس مطلوب در کارکنان در اندازه‌­گیری میزان بهره­‌وری­شان ارزش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *